”Jyväskylän vihreä kevät” Jyväskylän vihreiden kaupunginvaltuutettujen kampanjaretoriikka kuntavaaleissa 2017
Vihreä Liitto tuplasi Jyväskylässä 9.4.2017 pidetyissä vaaleissa sekä valtuustopaikkansa että äänimääräänsä vuoden 2012 vaaleihin nähden. Jyväskylästä tuli ensimmäinen kunta Suomessa, jossa vihreät nousivat suurimmaksi puolueeksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan vaaleissa 2017 valituiksi tulleiden...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2022
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87243 |
Yhteenveto: | Vihreä Liitto tuplasi Jyväskylässä 9.4.2017 pidetyissä vaaleissa sekä valtuustopaikkansa että äänimääräänsä
vuoden 2012 vaaleihin nähden. Jyväskylästä tuli ensimmäinen kunta Suomessa, jossa vihreät nousivat
suurimmaksi puolueeksi.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan vaaleissa 2017 valituiksi tulleiden vihreiden ehdokkaiden käyttämää retoriikkaa
sosiaalisen median alusta Facebookissa. Aineisto on koottu Facebookin julkisten poliitikkosivujen julkaisuista.
Niissä ilmenevää retoriikkaa lähestytään yhdysvaltalaisen retoriikan tutkija Kenneth Burken retoriikan teorian
kautta.
Tutkimuksessa havaitaan ehdokkaiden hyödyntäneen erityisesti viktimisaatiota osana omaa
kampanjaretoriikkaansa. Burken pentadin avulla tunnistetut toimijat (ehdokkaat) syyttävät vastatoimijoita (istuva
hallitus) väärästä ja suomalaisille haitallisesta politiikasta. Kansalaiset ovat asettaneet tämän haitallisen
hallituksen valtaan ja saadakseen tämän "synnin" anteeksi, on heidän nyt äänestettävä vihreitä ehdokkaita.
|
---|