Human impact on ecosystems a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology

Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää kielen ja sisällön opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeistä on sekä opittavalle k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylituomaala, Annika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87241
_version_ 1826225748280606720
author Ylituomaala, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylituomaala, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylituomaala, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylituomaala, Annika
datasource_str_mv jyx
description Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää kielen ja sisällön opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeistä on sekä opittavalle kielelle että sisällölle asetettujen oppimistavoitteiden saavuttaminen. CLIL-opetuksen suosiosta huolimatta sen käyttöönotto voi olla hyvinkin haasteellista. Yhtenä merkittävimpänä haasteena on CLIL-opetukseen suunniteltujen oppimateriaalien vähyys. Kaupallisia CLIL-materiaaleja tuotetaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajien on usein itse tuotettava CLIL-opetukseen soveltuva materiaali. Opettajien laajan työnkuvan vuoksi materiaalien tuottamiseen ei kuitenkaan useinkaan jää ylimääräistä aikaa. Tässä tutkielmassa kehitellyn materiaalipaketin tavoitteena on yhdistää lukion englannin kielen sekä biologian opettaminen, ja siten tarjota uutta CLIL-materiaalia lukio-opetukseen. Materiaalipaketti pohjautuu kahteen lukion moduuliin, ENA5 (Kestävä tulevaisuus ja tiede) ja BI3 (Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin), joiden sisältöjä ja oppimistavoitteita materiaalipaketissa yhdistetään. Lisäksi materiaalipaketin tehtävissä on huomioitu kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta (vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen), joiden yhteisenä keskeisenä tavoitteena on valmistaa opiskelijoita tulevaisuutta varten kehittämällä muun muassa heidän yleissivistystään sekä toimintakykyään kestävän tulevaisuuden puolesta. Materiaalipaketti koostuu kuudesta oppitunnista, joissa jokaisessa on 2–3 tehtävää. Paketin teemaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta: maailma, Suomi ja kotiympäristö. Oppitunnit sisältävät monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, jotka kukin osaltaan harjoittavat opiskelijoiden kohdekielen hallintaa sekä sisällön ymmärtämistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylituomaala, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T05:31:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T05:31:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87241", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielen ja sis\u00e4ll\u00f6n integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja k\u00e4ytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimens\u00e4 mukaisesti yhdist\u00e4\u00e4 kielen ja sis\u00e4ll\u00f6n opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeist\u00e4 on sek\u00e4 opittavalle kielelle ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6lle asetettujen oppimistavoitteiden saavuttaminen.\nCLIL-opetuksen suosiosta huolimatta sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto voi olla hyvinkin haasteellista. Yhten\u00e4 merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 haasteena on CLIL-opetukseen suunniteltujen oppimateriaalien v\u00e4hyys. Kaupallisia CLIL-materiaaleja tuotetaan hyvin v\u00e4h\u00e4n, jos ollenkaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 opettajien on usein itse tuotettava CLIL-opetukseen soveltuva materiaali. Opettajien laajan ty\u00f6nkuvan vuoksi materiaalien tuottamiseen ei kuitenkaan useinkaan j\u00e4\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 aikaa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kehitellyn materiaalipaketin tavoitteena on yhdist\u00e4\u00e4 lukion englannin kielen sek\u00e4 biologian opettaminen, ja siten tarjota uutta CLIL-materiaalia lukio-opetukseen. Materiaalipaketti pohjautuu kahteen lukion moduuliin, ENA5 (Kest\u00e4v\u00e4 tulevaisuus ja tiede) ja BI3 (Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin), joiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja oppimistavoitteita materiaalipaketissa yhdistet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi materiaalipaketin teht\u00e4viss\u00e4 on huomioitu kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta (vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sek\u00e4 eettisyys ja ymp\u00e4rist\u00f6osaaminen), joiden yhteisen\u00e4 keskeisen\u00e4 tavoitteena on valmistaa opiskelijoita tulevaisuutta varten kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 muun muassa heid\u00e4n yleissivistyst\u00e4\u00e4n sek\u00e4 toimintakyky\u00e4\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden puolesta.\nMateriaalipaketti koostuu kuudesta oppitunnista, joissa jokaisessa on 2\u20133 teht\u00e4v\u00e4\u00e4. Paketin teemaa tarkastellaan kolmesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta: maailma, Suomi ja kotiymp\u00e4rist\u00f6. Oppitunnit sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t monipuolisesti erilaisia teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4, jotka kukin osaltaan harjoittavat opiskelijoiden kohdekielen hallintaa sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T05:31:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T05:31:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293301", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content and language integrated learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87241
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06323856-1a89-4368-9b8c-bad4876587c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293301.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylituomaala, Annika Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology material package Englannin kieli English 301 biologia englannin kieli vieraskielinen opetus opetus lukio oppimateriaali kielen oppiminen lukiolaiset biology English language content and language integrated learning teaching and instruction general upper secondary school study material language learning general upper secondary school students
title Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
title_full Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
title_fullStr Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
title_full_unstemmed Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
title_short Human impact on ecosystems
title_sort human impact on ecosystems a clil based material package for integrating upper secondary efl and biology
title_sub a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
title_txtP Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
topic material package Englannin kieli English 301 biologia englannin kieli vieraskielinen opetus opetus lukio oppimateriaali kielen oppiminen lukiolaiset biology English language content and language integrated learning teaching and instruction general upper secondary school study material language learning general upper secondary school students
topic_facet 301 Englannin kieli English English language biologia biology content and language integrated learning englannin kieli general upper secondary school general upper secondary school students kielen oppiminen language learning lukio lukiolaiset material package opetus oppimateriaali study material teaching and instruction vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87241 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293301
work_keys_str_mv AT ylituomaalaannika humanimpactonecosystemsaclilbasedmaterialpackageforintegratinguppersecondaryef