Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Kulttuurinen kestävyys nähtiin osana sos...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aaltonen, Alisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87240
_version_ 1828193039433072640
author Aaltonen, Alisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aaltonen, Alisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aaltonen, Alisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aaltonen, Alisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Kulttuurinen kestävyys nähtiin osana sosiaalista kestävyyttä. Tutkimusaineisto koostui POLKU 2.0 – Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen -hankkeessa (Euroopan Sosiaalirahasto 2021–2023) kerätystä kyselyaineistosta. Kysely oli suunnattu ammatillisen koulutuksen kolmannen vuoden perustutkinto-opiskelijoille ja siihen vastasi Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta yhteensä 41 opiskelijaa. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden käsitykset kestävän kehityksen osa-alueista mukailevat vahvan kestävyyden määritelmää, jonka mukaan ekologinen kestävyys nähdään pohjana muille kestävyyden osa-alueille. Opiskelijat kuvasivat osa-alueiden liittyvän heidän henkilökohtaiseen elämäänsä ja arkeensa ennemmin kuin osaksi heidän ammatillista osaamistaan. Oman arjen lisäksi opiskelijat kuitenkin näkivät kestävän kehityksen myös koko maailmaa koskettavana globaalina agendana. Tutkimus auttoi ymmärtämään ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä ja tarjosi uutta tietoa siitä, kuinka opiskelijat käsittävät kestävän kehityksen osa-alueet suhteessa toisiinsa ja omaan ammatti-osaamiseensa.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltonen, Alisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T05:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T05:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87240", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4. Kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 l\u00e4hestyttiin sen eri osa-alueiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kest\u00e4vyys. Kulttuurinen kest\u00e4vyys n\u00e4htiin osana sosiaalista kest\u00e4vyytt\u00e4. Tutkimusaineisto koostui POLKU 2.0 \u2013 Jatkuvan oppimisen Polkukartta kest\u00e4v\u00e4\u00e4n bio- ja kiertotalouteen -hankkeessa (Euroopan Sosiaalirahasto 2021\u20132023) ker\u00e4tyst\u00e4 kyselyaineistosta. Kysely oli suunnattu ammatillisen koulutuksen kolmannen vuoden perustutkinto-opiskelijoille ja siihen vastasi Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta yhteens\u00e4 41 opiskelijaa. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sitykset kest\u00e4v\u00e4n kehityksen osa-alueista mukailevat vahvan kest\u00e4vyyden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, jonka mukaan ekologinen kest\u00e4vyys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n pohjana muille kest\u00e4vyyden osa-alueille. Opiskelijat kuvasivat osa-alueiden liittyv\u00e4n heid\u00e4n henkil\u00f6kohtaiseen el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja arkeensa ennemmin kuin osaksi heid\u00e4n ammatillista osaamistaan. Oman arjen lis\u00e4ksi opiskelijat kuitenkin n\u00e4kiv\u00e4t kest\u00e4v\u00e4n kehityksen my\u00f6s koko maailmaa koskettavana globaalina agendana. Tutkimus auttoi ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4 ja tarjosi uutta tietoa siit\u00e4, kuinka opiskelijat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kest\u00e4v\u00e4n kehityksen osa-alueet suhteessa toisiinsa ja omaan ammatti-osaamiseensa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T05:24:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T05:24:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4vyyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293300", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87240
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f34e2b3-1f4b-428e-88ec-7e9fad970abf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293300.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aaltonen, Alisa Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä kestävyyskasvatus Kasvatustiede Education 102 kestävä kehitys ammatillinen koulutus opiskelijat
title Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_full Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_fullStr Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_full_unstemmed Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_short Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_sort ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_txtP Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
topic kestävyyskasvatus Kasvatustiede Education 102 kestävä kehitys ammatillinen koulutus opiskelijat
topic_facet 102 Education Kasvatustiede ammatillinen koulutus kestävyyskasvatus kestävä kehitys opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87240 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293300
work_keys_str_mv AT aaltonenalisa ammatillisenkoulutuksenopiskelijoidenkäsityksiäkestävästäkehityksestä