Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Kulttuurinen kestävyys nähtiin osana sos...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aaltonen, Alisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87240
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Kulttuurinen kestävyys nähtiin osana sosiaalista kestävyyttä. Tutkimusaineisto koostui POLKU 2.0 – Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen -hankkeessa (Euroopan Sosiaalirahasto 2021–2023) kerätystä kyselyaineistosta. Kysely oli suunnattu ammatillisen koulutuksen kolmannen vuoden perustutkinto-opiskelijoille ja siihen vastasi Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta yhteensä 41 opiskelijaa. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden käsitykset kestävän kehityksen osa-alueista mukailevat vahvan kestävyyden määritelmää, jonka mukaan ekologinen kestävyys nähdään pohjana muille kestävyyden osa-alueille. Opiskelijat kuvasivat osa-alueiden liittyvän heidän henkilökohtaiseen elämäänsä ja arkeensa ennemmin kuin osaksi heidän ammatillista osaamistaan. Oman arjen lisäksi opiskelijat kuitenkin näkivät kestävän kehityksen myös koko maailmaa koskettavana globaalina agendana. Tutkimus auttoi ymmärtämään ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä ja tarjosi uutta tietoa siitä, kuinka opiskelijat käsittävät kestävän kehityksen osa-alueet suhteessa toisiinsa ja omaan ammatti-osaamiseensa.