Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta

Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Mikko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87234
_version_ 1826225690005995520
author Kärkkäinen, Mikko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunnetilojen kautta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää tunnistavatko opiskelijat keskeisiä käsitteitä ja missä määrin he ovat samaa tai eri mieltä positiivisen pedagogiikan perusajatuksista sekä positiiviseen pedagogiikkaan kohdistuvasta kritiikistä. Tämän lisäksi työssä tarkasteltiin oliko opintosuunnalla sekä työkokemuksella alalta merkitystä edellä mainittuihin asioihin. Tämä pro gradu- tutkielma on menetelmiltään kvantitatiivinen tutkimus. Tutkielman kohdejoukkona toimi Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijat. Pro gradu- tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmiston avulla. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 28.0- ohjelmistolla. Tuloksia esitettiin ristiintaulukoinnin, grafiikan sekä keskeisten tunnuslukujen avulla. Vertailujen osalta tilastollisina testeinä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä, Kruskall-Wallisin-testiä sekä MannWhitneyn U-testiä. Avoimien kommenttien osalta vastauksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opiskelijat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan myönteisesti, mutta eivät täysin kritiikittömästi. Opiskelijat olivat jokseenkin samaa mieltä positiivisen pedagogiikan perusajatuksista. Opiskelijat tunnistivat keskeisiä käsitteitä ja teemoja. Tilastollisesti merkitsevä ero löytyi perusajatusten sekä kritiikin osalta ohjausalan ja yhdistetyn luokan väliltä.
first_indexed 2023-05-26T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-26T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-26T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87234", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ja\nasenteita. Tutkielma ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena\npedagogisena suuntauksena, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on oppimisen ja hyvinvoinnin\nedist\u00e4minen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sek\u00e4 my\u00f6nteisten tunnetilojen\nkautta. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tunnistavatko opiskelijat keskeisi\u00e4\nk\u00e4sitteit\u00e4 ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin he ovat samaa tai eri mielt\u00e4 positiivisen pedagogiikan\nperusajatuksista sek\u00e4 positiiviseen pedagogiikkaan kohdistuvasta kritiikist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n\nlis\u00e4ksi ty\u00f6ss\u00e4 tarkasteltiin oliko opintosuunnalla sek\u00e4 ty\u00f6kokemuksella alalta\nmerkityst\u00e4 edell\u00e4 mainittuihin asioihin.\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu- tutkielma on menetelmilt\u00e4\u00e4n kvantitatiivinen tutkimus.\nTutkielman kohdejoukkona toimi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteellisen\ntiedekunnan opiskelijat. Pro gradu- tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4\nkyselylomakkeella Webropol-ohjelmiston avulla. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 28.0-\nohjelmistolla. Tuloksia esitettiin ristiintaulukoinnin, grafiikan sek\u00e4 keskeisten\ntunnuslukujen avulla. Vertailujen osalta tilastollisina testein\u00e4 k\u00e4ytettiin\nyksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4, t-testi\u00e4, Kruskall-Wallisin-testi\u00e4 sek\u00e4 MannWhitneyn U-testi\u00e4. Avoimien kommenttien osalta vastauksia analysoitiin\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nOpiskelijat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan my\u00f6nteisesti, mutta eiv\u00e4t\nt\u00e4ysin kritiikitt\u00f6m\u00e4sti. Opiskelijat olivat jokseenkin samaa mielt\u00e4 positiivisen\npedagogiikan perusajatuksista. Opiskelijat tunnistivat keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja teemoja.\nTilastollisesti merkitsev\u00e4 ero l\u00f6ytyi perusajatusten sek\u00e4 kritiikin osalta ohjausalan ja\nyhdistetyn luokan v\u00e4lilt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-26T07:26:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-26T07:26:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatustieteellinen tiedekunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305263294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatustiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87234
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8fc8998d-23c9-4c80-8aef-c2b6dbb68dcd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305263294.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Mikko Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta kasvatustieteellinen tiedekunta Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 kvantitatiivinen tutkimus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia pedagogiikka hyvinvointi opiskelijat kasvatustiede
title Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_full Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_fullStr Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_full_unstemmed Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_short Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_sort jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
title_txtP Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
topic kasvatustieteellinen tiedekunta Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 kvantitatiivinen tutkimus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia pedagogiikka hyvinvointi opiskelijat kasvatustiede
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma hyvinvointi kasvatustiede kasvatustieteellinen tiedekunta kvantitatiivinen tutkimus opiskelijat pedagogiikka positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87234 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305263294
work_keys_str_mv AT kärkkäinenmikko jyväskylänyliopistonkasvatustieteellisentiedekunnanopiskelijoidenkäsityksiäjaase