Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta

Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärkkäinen, Mikko
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87234
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunnetilojen kautta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää tunnistavatko opiskelijat keskeisiä käsitteitä ja missä määrin he ovat samaa tai eri mieltä positiivisen pedagogiikan perusajatuksista sekä positiiviseen pedagogiikkaan kohdistuvasta kritiikistä. Tämän lisäksi työssä tarkasteltiin oliko opintosuunnalla sekä työkokemuksella alalta merkitystä edellä mainittuihin asioihin. Tämä pro gradu- tutkielma on menetelmiltään kvantitatiivinen tutkimus. Tutkielman kohdejoukkona toimi Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijat. Pro gradu- tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmiston avulla. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 28.0- ohjelmistolla. Tuloksia esitettiin ristiintaulukoinnin, grafiikan sekä keskeisten tunnuslukujen avulla. Vertailujen osalta tilastollisina testeinä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä, Kruskall-Wallisin-testiä sekä MannWhitneyn U-testiä. Avoimien kommenttien osalta vastauksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opiskelijat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan myönteisesti, mutta eivät täysin kritiikittömästi. Opiskelijat olivat jokseenkin samaa mieltä positiivisen pedagogiikan perusajatuksista. Opiskelijat tunnistivat keskeisiä käsitteitä ja teemoja. Tilastollisesti merkitsevä ero löytyi perusajatusten sekä kritiikin osalta ohjausalan ja yhdistetyn luokan väliltä.