Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamisesta ja miten mahdollistettiin lapsen osallistuminen arv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nikkanen, Anna, Riihinen, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87231
_version_ 1826225698655698944
author Nikkanen, Anna Riihinen, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nikkanen, Anna Riihinen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nikkanen, Anna Riihinen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nikkanen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamisesta ja miten mahdollistettiin lapsen osallistuminen arviointiin. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksessa työskenteleviä opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan opettajien käsitykset tuen vaikuttavuuden arvioinnista muotoutuivat tuen vaikuttavuuden arvioinnin lähtökohdista, jaetun tiedon merkityksestä arvioinnissa ja tuen vaikuttavuuden arvioinnin kehittämisen tarpeista. Lapsen osallistuminen tuen vaikuttavuuden arviointiin mahdollistui vahvistamalla osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria, luomalla mahdollisuuksia lapsen osallistumiselle arviointiin sekä aikuisen ja lapsen yhteisen arvioinnin avulla. Tämän tutkimuksen mukaan tukivastemalli, monipuoliset arvioinnin välineet ja vuorovaikutusta tukevat menetelmät vahvistavat tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusperustaisia arvioinnin välineitä sekä arvioinnin systemaattisempaa ja tietoisempaa toteuttamista. Tutkimuksemme perusteella tuen vaikuttavuuden arvioinnin onnistuneessa toteuttamisessa korostuvat ryhmän toimintakulttuuri, henkilöstön toiminta ja lapsen osallistumisen mahdollistuminen.
first_indexed 2023-05-26T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikkanen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihinen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-26T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-26T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamisesta ja miten mahdollistettiin lapsen osallistuminen arviointiin. T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla varhaiskasvatuksessa ty\u00f6skentelevi\u00e4 opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tulosten mukaan opettajien k\u00e4sitykset tuen vaikuttavuuden arvioinnista muotoutuivat tuen vaikuttavuuden arvioinnin l\u00e4ht\u00f6kohdista, jaetun tiedon merkityksest\u00e4 arvioinnissa ja tuen vaikuttavuuden arvioinnin kehitt\u00e4misen tarpeista. Lapsen osallistuminen tuen vaikuttavuuden arviointiin mahdollistui vahvistamalla osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria, luomalla mahdollisuuksia lapsen osallistumiselle arviointiin sek\u00e4 aikuisen ja lapsen yhteisen arvioinnin avulla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tukivastemalli, monipuoliset arvioinnin v\u00e4lineet ja vuorovaikutusta tukevat menetelm\u00e4t vahvistavat tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Tulevaisuudessa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusperustaisia arvioinnin v\u00e4lineit\u00e4 sek\u00e4 arvioinnin systemaattisempaa ja tietoisempaa toteuttamista. Tutkimuksemme perusteella tuen vaikuttavuuden arvioinnin onnistuneessa toteuttamisessa korostuvat ryhm\u00e4n toimintakulttuuri, henkil\u00f6st\u00f6n toiminta ja lapsen osallistumisen mahdollistuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-26T07:15:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-26T07:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen vaikuttavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukivastemalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305263291", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87231
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13acb02a-b1aa-49c5-a65a-900fb532c697\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305263291.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikkanen, Anna Riihinen, Anne Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta tuen vaikuttavuus lapsen tuki tukivastemalli Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi varhaiskasvatus vaikuttavuus osallisuus lapset (ikäryhmät) tukeminen tukimuodot varhaiskasvatuksen opettajat vaikutukset oppiminen
title Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_fullStr Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_short Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_sort lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_txtP Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
topic tuen vaikuttavuus lapsen tuki tukivastemalli Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi varhaiskasvatus vaikuttavuus osallisuus lapset (ikäryhmät) tukeminen tukimuodot varhaiskasvatuksen opettajat vaikutukset oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arviointi lapsen tuki lapset (ikäryhmät) oppiminen osallisuus tuen vaikuttavuus tukeminen tukimuodot tukivastemalli vaikuttavuus vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305263291
work_keys_str_mv AT nikkanenanna lapsentuenvaikuttavuudenarviointivarhaiskasvatuksenopettajiennäkökulmasta