Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamisesta ja miten mahdollistettiin lapsen osallistuminen arviointiin. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksessa työskenteleviä opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan opettajien käsitykset tuen vaikuttavuuden arvioinnista muotoutuivat tuen vaikuttavuuden arvioinnin lähtökohdista, jaetun tiedon merkityksestä arvioinnissa ja tuen vaikuttavuuden arvioinnin kehittämisen tarpeista. Lapsen osallistuminen tuen vaikuttavuuden arviointiin mahdollistui vahvistamalla osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria, luomalla mahdollisuuksia lapsen osallistumiselle arviointiin sekä aikuisen ja lapsen yhteisen arvioinnin avulla. Tämän tutkimuksen mukaan tukivastemalli, monipuoliset arvioinnin välineet ja vuorovaikutusta tukevat menetelmät vahvistavat tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusperustaisia arvioinnin välineitä sekä arvioinnin systemaattisempaa ja tietoisempaa toteuttamista. Tutkimuksemme perusteella tuen vaikuttavuuden arvioinnin onnistuneessa toteuttamisessa korostuvat ryhmän toimintakulttuuri, henkilöstön toiminta ja lapsen osallistumisen mahdollistuminen.
|