"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta

Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita koskien tätä lähestymistapaa. Yhteiskunnallisesti tiedostava ohjausnäkökulma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Myllylä, Marju, Jänkälä, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87229
_version_ 1826225710431207424
author Myllylä, Marju Jänkälä, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myllylä, Marju Jänkälä, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myllylä, Marju Jänkälä, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myllylä, Marju
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita koskien tätä lähestymistapaa. Yhteiskunnallisesti tiedostava ohjausnäkökulma haastaa ohjausalan toimijoita huomioimaan yksilöllisen näkökulman lisäksi sosiaalisten ja rakenteellisten tekijöiden vaikutukset ohjauksessa ja ohjattavien elämässä. Tutkimusaineisto koostui kirjoituskutsulla kerättyjen peruskoulussa ja toisella asteella toimivien opinto-ohjaajan kirjoituksista. Analysoimme saamamme seitsemän kirjoitusta teoriaohjaavalla temaattisella analyysilla. Havaitsimme ohjaajien korostavan yhteiskunnallisesti tiedostavassa ohjauksessa kriittistä tiedostamista ja sen tukemista sekä rakenteellisen eriarvoisuuden haastamista ja moninaisuuden huomioimista. Haasteeksi ohjaajat kokivat resurssien rajallisuuden ja ohjaustyöhön kohdistuvat ristiriitaiset odotukset. Tuloksemme toivat esille opinto-ohjaajien työhön liittyvän tasapainoilun toivon luomisen ja eriarvoisuuden esiin tuomisen välillä, jotteivat lannistaisi nuoria liikaa. Ohjaajien toiminnassa korostuivat yksilön ja koulun tasolla toimiminen, mutta yhteiskunnallisen tason näkökulmat jäivät vähemmälle huomiolle. Lisäkoulutuksella voidaan vahvistaa ymmärrystä yhteiskunnallisesti tiedostavan ohjauksen toteuttamisesta.
first_indexed 2023-05-26T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Marju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4nk\u00e4l\u00e4, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-26T07:06:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-26T07:06:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia k\u00e4sityksi\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6tapoja ja haasteita koskien t\u00e4t\u00e4 l\u00e4hestymistapaa. Yhteiskunnallisesti tiedostava ohjausn\u00e4k\u00f6kulma haastaa ohjausalan toimijoita huomioimaan yksil\u00f6llisen n\u00e4k\u00f6kulman lis\u00e4ksi sosiaalisten ja rakenteellisten tekij\u00f6iden vaikutukset ohjauksessa ja ohjattavien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\nTutkimusaineisto koostui kirjoituskutsulla ker\u00e4ttyjen peruskoulussa ja toisella asteella toimivien opinto-ohjaajan kirjoituksista. Analysoimme saamamme seitsem\u00e4n kirjoitusta teoriaohjaavalla temaattisella analyysilla.\nHavaitsimme ohjaajien korostavan yhteiskunnallisesti tiedostavassa ohjauksessa kriittist\u00e4 tiedostamista ja sen tukemista sek\u00e4 rakenteellisen eriarvoisuuden haastamista ja moninaisuuden huomioimista. Haasteeksi ohjaajat kokivat resurssien rajallisuuden ja ohjausty\u00f6h\u00f6n kohdistuvat ristiriitaiset odotukset. \nTuloksemme toivat esille opinto-ohjaajien ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4n tasapainoilun toivon luomisen ja eriarvoisuuden esiin tuomisen v\u00e4lill\u00e4, jotteivat lannistaisi nuoria liikaa. Ohjaajien toiminnassa korostuivat yksil\u00f6n ja koulun tasolla toimiminen, mutta yhteiskunnallisen tason n\u00e4k\u00f6kulmat j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Lis\u00e4koulutuksella voidaan vahvistaa ymm\u00e4rryst\u00e4 yhteiskunnallisesti tiedostavan ohjauksen toteuttamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-26T07:06:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-26T07:06:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen tiedostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeess\u00e4 me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa.\" : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305263289", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunnalliset vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87229
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/243bf80c-c4c9-45e0-982d-1a70ba2508e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305263289.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllylä, Marju Jänkälä, Heidi "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus kriittinen tiedostaminen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 sosiaalinen oikeudenmukaisuus opinto-ohjaus nuoret oppilaanohjaus opinto-ohjaajat yhteiskunta yhteiskunnalliset vaikutukset
title "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_full "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_fullStr "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_full_unstemmed "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_short "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa."
title_sort miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto ohjaajien näkökulmasta
title_sub yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
title_txtP "Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
topic yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus kriittinen tiedostaminen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 sosiaalinen oikeudenmukaisuus opinto-ohjaus nuoret oppilaanohjaus opinto-ohjaajat yhteiskunta yhteiskunnalliset vaikutukset
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma kriittinen tiedostaminen nuoret opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppilaanohjaus sosiaalinen oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus yhteiskunnalliset vaikutukset yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87229 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305263289
work_keys_str_mv AT myllylämarju mitenkamalanisojaneerotovatjamitenihmeessämevoisimmeniihinyhteiskunnassavaikuttaayh