Ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yliopistoon hakeutumisesta ja yliopistossa opiskelusta

Yliopistoon päädytään usein opiskelemaan lukion kautta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan myös ei-ylioppilastaustaisilla, ammatillisen koulutuksen käyneillä on mahdollisuus hakeutua jatko-opintoihin yliopistoon. Ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden joukko on kuitenkin pieni. Tämän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87228
Description
Summary:Yliopistoon päädytään usein opiskelemaan lukion kautta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan myös ei-ylioppilastaustaisilla, ammatillisen koulutuksen käyneillä on mahdollisuus hakeutua jatko-opintoihin yliopistoon. Ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden joukko on kuitenkin pieni. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yliopistoon hakeutumisesta ja yliopistossa opiskelusta. Tutkimusjoukko koostui yliopisto-opiskelijoista, joilla ei ollut ylioppilastutkintoa ja he olivat päässeet opiskelemaan yliopistoon päävalinnan kautta. Aineisto kerättiin haastattelemalla etäyhteyden välityksellä kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka valikoituivat tutkimukseen sähköpostitse lähetetyn tutkimuspyynnön perusteella. Haastatteluihin osallistui 13 henkilöä ja lopulliseen tutkimukseen päätyi mukaan 11 osallistujaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa selvisi, että ammattikoulutaustaisten yliopisto- opiskelijoiden aikaisempi koulumenestys ei välttämättä kertonut yliopisto- opinnoissa pärjäämistä. Lisäksi opinto-ohjauksen koettiin olleen jokseenkin puutteellista ammatillisessa koulutuksessa jatko-opintoihin liittyen. Ammatillisen koulutuksen tarjoamaa opinto-ohjausta, erityisesti sen saatavuutta ja riittävyyttä tulee tarkastella jatkossa kriittisesti. Huomiota tulee kiinnittää myös ammatillisen koulutuksen yleissivistävien oppiaineiden määrään ja laatuun, jotta yhä useamman olisi mahdollista koulutuksen tarjoamilla tiedoilla ja taidoilla pyrkiä jatko-opintoihin.