Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen

Esteettisen miellyttävyyden on osoitettu olevan tärkeä osa verkkosivustoihin liittyvää arviointia, minkä takia se on nykyään keskeisessä roolissa HCI-alan tutkimuksessa ja suunnittelutyössä. Esteettisesti miellyttävien verkkosivustojen luomisessa auttaa universaalien suunnitteluperiaatteiden hyödynt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotkajuuri, Jemina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87223
_version_ 1826225752680431616
author Kotkajuuri, Jemina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotkajuuri, Jemina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotkajuuri, Jemina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotkajuuri, Jemina
datasource_str_mv jyx
description Esteettisen miellyttävyyden on osoitettu olevan tärkeä osa verkkosivustoihin liittyvää arviointia, minkä takia se on nykyään keskeisessä roolissa HCI-alan tutkimuksessa ja suunnittelutyössä. Esteettisesti miellyttävien verkkosivustojen luomisessa auttaa universaalien suunnitteluperiaatteiden hyödyntäminen. Yksi tunnettu suunnitteluperiaate on MAYA-periaate (“most advanced, yet acceptable”), jossa painotetaan sekä uutuuden että tyypillisyyden merkitystä esteettisessä miellyttävyydessä. MAYA-periaatteen pääajatus uutuuden ja tyypillisyyden tärkeydestä on osoitettu eri tutkimuksissa, mutta ei ole täysin selvää, vaikuttavatko erilaiset kontekstit siihen, suosivatko ihmiset toista muuttujaa enemmän kuin toista. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin uutuuden ja tyypillisyyden merkitystä eri verkkosivustotyypeissä. Tutkimuksen osallistujat (N = 108) arvioivat verkkokyselyn kautta kuuden kaupallisen verkkosivuston ja kuuden palveluverkkosivuston uutuutta, tyypillisyyttä ja esteettistä miellyttävyyttä. Tuloksien perusteella sekä uutuus että tyypillisyys olivat yhteydessä esteettiseen miellyttävyyteen, mikä tukee MAYA-periaatetta. Vaikka sekä uutuus että tyypillisyys selittivät tilastollisesti merkitsevästi esteettistä miellyttävyyttä, oli uutuuden ja esteettisen miellyttävyyden välinen yhteys voimakkaampi kuin tyypillisyyden ja esteettisen miellyttävyyden välinen yhteys. Tuloksien perusteella uutuuden ja tyypillisyyden suhde esteettiseen miellyttävyyteen ei poikennut eri verkkosivustotyyppien välillä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat verkkosivustojen kehittäjille lisää tietoa esteettisesti miellyttävien verkkosivustojen luomisesta. Aesthetic appeal has been shown to be an important part of website evaluation, which is why it plays a central role in HCI research and design today. Utilizing universal design principles helps in creating aesthetically pleasing websites. One well-known design principle is the MAYA principle (“most advanced, yet acceptable”), which emphasizes the significance of both novelty and typicality in aesthetic appeal. The main idea of the MAYA principle about the importance of both novelty and typicality on aesthetic appeal has been demonstrated in various studies, but it is not yet clear whether different contexts affect whether people prefer one variable more than the other. This Master's thesis examined the importance of novelty and typicality in different website types. Research participants (N = 108) evaluated novelty, typicality, and aesthetic appeal of six commercial websites and six service websites via an online survey. Based on the results, both novelty and typicality were related to aesthetic appeal, which supports the MAYA principle. Although both novelty and typicality statistically significantly explained aesthetic appeal, the connection between novelty and aesthetic appeal was stronger than the connection between typicality and aesthetic appeal. Based on the results, the connection between both novelty and aesthetic appeal and typicality and aesthetic appeal did not differ between different website types. The results of the study provide website developers with more information on how to create aesthetically pleasing websites.
first_indexed 2023-05-25T20:14:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotkajuuri, Jemina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T12:14:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T12:14:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esteettisen miellytt\u00e4vyyden on osoitettu olevan t\u00e4rke\u00e4 osa verkkosivustoihin liittyv\u00e4\u00e4 arviointia, mink\u00e4 takia se on nyky\u00e4\u00e4n keskeisess\u00e4 roolissa HCI-alan tutkimuksessa ja suunnitteluty\u00f6ss\u00e4. Esteettisesti miellytt\u00e4vien verkkosivustojen luomisessa auttaa universaalien suunnitteluperiaatteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen. Yksi tunnettu suunnitteluperiaate on MAYA-periaate (\u201cmost advanced, yet acceptable\u201d), jossa painotetaan sek\u00e4 uutuuden ett\u00e4 tyypillisyyden merkityst\u00e4 esteettisess\u00e4 miellytt\u00e4vyydess\u00e4. MAYA-periaatteen p\u00e4\u00e4ajatus uutuuden ja tyypillisyyden t\u00e4rkeydest\u00e4 on osoitettu eri tutkimuksissa, mutta ei ole t\u00e4ysin selv\u00e4\u00e4, vaikuttavatko erilaiset kontekstit siihen, suosivatko ihmiset toista muuttujaa enemm\u00e4n kuin toista. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin uutuuden ja tyypillisyyden merkityst\u00e4 eri verkkosivustotyypeiss\u00e4. Tutkimuksen osallistujat (N = 108) arvioivat verkkokyselyn kautta kuuden kaupallisen verkkosivuston ja kuuden palveluverkkosivuston uutuutta, tyypillisyytt\u00e4 ja esteettist\u00e4 miellytt\u00e4vyytt\u00e4. Tuloksien perusteella sek\u00e4 uutuus ett\u00e4 tyypillisyys olivat yhteydess\u00e4 esteettiseen miellytt\u00e4vyyteen, mik\u00e4 tukee MAYA-periaatetta. Vaikka sek\u00e4 uutuus ett\u00e4 tyypillisyys selittiv\u00e4t tilastollisesti merkitsev\u00e4sti esteettist\u00e4 miellytt\u00e4vyytt\u00e4, oli uutuuden ja esteettisen miellytt\u00e4vyyden v\u00e4linen yhteys voimakkaampi kuin tyypillisyyden ja esteettisen miellytt\u00e4vyyden v\u00e4linen yhteys. Tuloksien perusteella uutuuden ja tyypillisyyden suhde esteettiseen miellytt\u00e4vyyteen ei poikennut eri verkkosivustotyyppien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen tulokset tarjoavat verkkosivustojen kehitt\u00e4jille lis\u00e4\u00e4 tietoa esteettisesti miellytt\u00e4vien verkkosivustojen luomisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aesthetic appeal has been shown to be an important part of website evaluation, which is why it plays a central role in HCI research and design today. Utilizing universal design principles helps in creating aesthetically pleasing websites. One well-known design principle is the MAYA principle (\u201cmost advanced, yet acceptable\u201d), which emphasizes the significance of both novelty and typicality in aesthetic appeal. The main idea of the MAYA principle about the importance of both novelty and typicality on aesthetic appeal has been demonstrated in various studies, but it is not yet clear whether different contexts affect whether people prefer one variable more than the other. This Master's thesis examined the importance of novelty and typicality in different website types. Research participants (N = 108) evaluated novelty, typicality, and aesthetic appeal of six commercial websites and six service websites via an online survey. Based on the results, both novelty and typicality were related to aesthetic appeal, which supports the MAYA principle. Although both novelty and typicality statistically significantly explained aesthetic appeal, the connection between novelty and aesthetic appeal was stronger than the connection between typicality and aesthetic appeal. Based on the results, the connection between both novelty and aesthetic appeal and typicality and aesthetic appeal did not differ between different website types. The results of the study provide website developers with more information on how to create aesthetically pleasing websites.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-25T12:14:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T12:14:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MAYA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uutuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tyypillisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esteettinen miellytt\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellytt\u00e4vyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253286", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkosivustot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87223
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ea788896-cf62-4ab8-b432-5c37f2d6db5c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253286.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotkajuuri, Jemina Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen MAYA uutuus tyypillisyys esteettinen miellyttävyys Kognitiotiede Cognitive Science 601 verkkosivustot esteettisyys WWW-sivut
title Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_full Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_fullStr Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_full_unstemmed Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_short Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_sort uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
title_txtP Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
topic MAYA uutuus tyypillisyys esteettinen miellyttävyys Kognitiotiede Cognitive Science 601 verkkosivustot esteettisyys WWW-sivut
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede MAYA WWW-sivut esteettinen miellyttävyys esteettisyys tyypillisyys uutuus verkkosivustot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87223 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253286
work_keys_str_mv AT kotkajuurijemina uutuudenjatyypillisyydenvaikutusverkkosivustotyyppienesteettiseenmiellyttävyyte