Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien kertomuksi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valtoaho, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87221
_version_ 1828193039413149696
author Valtoaho, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valtoaho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valtoaho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valtoaho, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien kertomuksista rakentuu. Tutkimus toteutettiin narratiivisella menetelmällä keräämällä abiturienteilta kertomus, johon he kirjoittivat minäpystyvyydestään lukio-opintojen aikana. Aineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia käyttäen, mutta myös narratiivisen juonianalyysin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka olivat merkityksellisiä lukio-opinnoissa minäpystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppiä, joissa on nähtävissä abiturienttien minäpystyvyyden rakentuminen lukion aikana. Minäpystyvyyden narratiiveista ohjauksen näkökulmasta nousi esille ohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit. Minäpystyvyyden tukemisella eri tekijöiden huomioon ottamisen kautta on suuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi minäpystyvyyttä tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ympäristöissä erilaiset tekijät huomioon ottaen, myös ohjauksellisesta näkökulmasta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtoaho, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T12:10:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T12:10:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87221", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat merkityksellisi\u00e4 \nabiturienttien min\u00e4pystyvyyden rakentumiselle, millaisia min\u00e4pystyvyyden \nkertomustyyppej\u00e4 abiturienttien kertomuksista syntyy sek\u00e4 millaisia \nmin\u00e4pystyvyyden narratiiveja ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta abiturienttien \nkertomuksista rakentuu.\nTutkimus toteutettiin narratiivisella menetelm\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 abiturienteilta \nkertomus, johon he kirjoittivat min\u00e4pystyvyydest\u00e4\u00e4n lukio-opintojen aikana. \nAineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia k\u00e4ytt\u00e4en, mutta my\u00f6s \nnarratiivisen juonianalyysin mukaisesti.\nTutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen \nymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka olivat merkityksellisi\u00e4 lukio-opinnoissa\nmin\u00e4pystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppi\u00e4, \njoissa on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 abiturienttien min\u00e4pystyvyyden rakentuminen lukion \naikana. Min\u00e4pystyvyyden narratiiveista ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta nousi esille \nohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit. \nMin\u00e4pystyvyyden tukemisella eri tekij\u00f6iden huomioon ottamisen kautta on \nsuuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi \nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4 tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 erilaiset \ntekij\u00e4t huomioon ottaen, my\u00f6s ohjauksellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-25T12:10:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T12:10:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Abiturienttien min\u00e4pystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253284", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "abiturientit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87221
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e66187e-cda1-4f67-95cd-8156d46703ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253284.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valtoaho, Jenni Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa narratiivit Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 sosiaalinen ympäristö minäpystyvyys abiturientit narratiivisuus opinto-ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio
title Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
title_full Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
title_fullStr Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
title_full_unstemmed Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
title_short Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
title_sort abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio opinnoissa
title_txtP Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
topic narratiivit Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 sosiaalinen ympäristö minäpystyvyys abiturientit narratiivisuus opinto-ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma abiturientit lukio minäpystyvyys narratiivisuus narratiivit ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaus sosiaalinen ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87221 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253284
work_keys_str_mv AT valtoahojenni abiturienttienminäpystyvyydennarratiivitlukioopinnoissa