Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä

Ihmisen toiminta on johtanut ilmaston lämpenemiseen, josta on seurannut merten lämpenemistä, sääilmiöiden muutoksia ja jäätiköiden sulamista. Ilmastonmuutosta käsitellään peruskoulu- ja lukio-opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka lukiolaiset ymmärtävät ilmaston lämpenemi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aittoniemi, Elina, Syrjälä, Lena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87211
_version_ 1828193039406858240
author Aittoniemi, Elina Syrjälä, Lena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aittoniemi, Elina Syrjälä, Lena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aittoniemi, Elina Syrjälä, Lena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aittoniemi, Elina
datasource_str_mv jyx
description Ihmisen toiminta on johtanut ilmaston lämpenemiseen, josta on seurannut merten lämpenemistä, sääilmiöiden muutoksia ja jäätiköiden sulamista. Ilmastonmuutosta käsitellään peruskoulu- ja lukio-opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka lukiolaiset ymmärtävät ilmaston lämpenemisen ja jäätiköiden sulamisen välistä yhteyttä sekä millaisia virhekäsityksiä opiskelijoilla mahdollisesti ilmiöiden ymmärtämisessä esiintyy. Tutkimuksessa analysoitiin kevään 2017 fysiikan ylioppilaskokeen jokeritehtävän 13 d-kohdan vastauksia liittyen jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen väliseen yhteyteen. Aineisto oli 243 vastauksen otos, joka oli noin 5.5 % kaikista tehtävään 13 vastanneista. Otos oli kerätty satunnaisotannalla 19 eri lukiosta ympäri Suomea. Tieteellistä ymmärtämistä analysoitiin teoriaohjaavalla analyysimenetelmällä ja virhekäsityksiä aineistopohjaisesti. Tulosten mukaan alle puolet ylioppilaskokelaista osasi liittää jäätiköiden sulamisen maapallon säteilytasapainon muutoksiin. Säteilytyypeistä yleisin maininta oli auringonsäteily, mutta useassa vastauksessa oli eritelty lämpösäteily tai auringonvalo. Yli viidennes kokelaista yhdisti kasvihuonekaasut oikein jäätiköiden sulamiseen. Palauteilmiön ymmärtämiseen luokiteltiin reilu kolmannes vastauksista. Virheellisiä käsityksiä ilmiöiden ymmärtämisessä esiintyi paljon. Merkittävimmät virhekäsitykset liittyivät lämmön sitoutumiseen, mutta paljon mainintoja saivat myös merivirtojen ja ympäristön sekä vesihöyryn ja sääilmiöiden muutokset. Tulosten perusteella lukio-opiskelijoiden käsitykset jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen välisestä yhteydestä ovat puutteellisia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4hki\u00f6niemi, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aittoniemi, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4l\u00e4, Lena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T11:25:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T11:25:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmisen toiminta on johtanut ilmaston l\u00e4mpenemiseen, josta on seurannut merten l\u00e4mpenemist\u00e4, s\u00e4\u00e4ilmi\u00f6iden muutoksia ja j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamista. Ilmastonmuutosta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n peruskoulu- ja lukio-opetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lukiolaiset ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t ilmaston l\u00e4mpenemisen\nja j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 millaisia virhek\u00e4sityksi\u00e4 opiskelijoilla mahdollisesti ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 esiintyy.\nTutkimuksessa analysoitiin kev\u00e4\u00e4n 2017 fysiikan ylioppilaskokeen jokeriteht\u00e4v\u00e4n 13 d-kohdan vastauksia liittyen j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamisen ja ilmaston l\u00e4mpenemisen v\u00e4liseen yhteyteen. Aineisto oli 243 vastauksen otos, joka oli noin 5.5\n% kaikista teht\u00e4v\u00e4\u00e4n 13 vastanneista. Otos oli ker\u00e4tty satunnaisotannalla 19 eri\nlukiosta ymp\u00e4ri Suomea. Tieteellist\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 analysoitiin teoriaohjaavalla\nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4 ja virhek\u00e4sityksi\u00e4 aineistopohjaisesti.\nTulosten mukaan alle puolet ylioppilaskokelaista osasi liitt\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden\nsulamisen maapallon s\u00e4teilytasapainon muutoksiin. S\u00e4teilytyypeist\u00e4 yleisin maininta oli auringons\u00e4teily, mutta useassa vastauksessa oli eritelty l\u00e4mp\u00f6s\u00e4teily tai\nauringonvalo. Yli viidennes kokelaista yhdisti kasvihuonekaasut oikein j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamiseen. Palauteilmi\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4miseen luokiteltiin reilu kolmannes vastauksista. Virheellisi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 esiintyi paljon. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t virhek\u00e4sitykset liittyiv\u00e4t l\u00e4mm\u00f6n sitoutumiseen, mutta paljon mainintoja saivat my\u00f6s merivirtojen ja ymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 vesih\u00f6yryn ja s\u00e4\u00e4ilmi\u00f6iden\nmuutokset. Tulosten perusteella lukio-opiskelijoiden k\u00e4sitykset j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamisen ja ilmaston l\u00e4mpenemisen v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4 ovat puutteellisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-25T11:25:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T11:25:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmaston l\u00e4mpeneminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4teilytasapaino", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virhek\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukio-opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 j\u00e4\u00e4tik\u00f6iden sulamisen ja ilmaston l\u00e4mpenemisen yhteydest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253274", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastonmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4tik\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4mpeneminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87211
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/39d3474d-0c9b-4ac8-8590-a4926fafd476\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253274.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aittoniemi, Elina Syrjälä, Lena Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä ilmaston lämpeneminen jäätiköiden sulaminen säteilytasapaino virhekäsitykset ilmiöiden ymmärtäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ilmastonmuutokset jäätiköt ilmasto sulaminen lämpeneminen
title Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_full Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_fullStr Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_full_unstemmed Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_short Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_sort lukio opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
title_txtP Lukio-opiskelijoiden käsityksiä jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen yhteydestä
topic ilmaston lämpeneminen jäätiköiden sulaminen säteilytasapaino virhekäsitykset ilmiöiden ymmärtäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ilmastonmuutokset jäätiköt ilmasto sulaminen lämpeneminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmasto ilmaston lämpeneminen ilmastonmuutokset ilmiöiden ymmärtäminen jäätiköiden sulaminen jäätiköt lämpeneminen sulaminen säteilytasapaino virhekäsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253274
work_keys_str_mv AT aittoniemielina lukioopiskelijoidenkäsityksiäjäätiköidensulamisenjailmastonlämpenemisenyhteydest