Summary: | Ihmisen toiminta on johtanut ilmaston lämpenemiseen, josta on seurannut merten lämpenemistä, sääilmiöiden muutoksia ja jäätiköiden sulamista. Ilmastonmuutosta käsitellään peruskoulu- ja lukio-opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka lukiolaiset ymmärtävät ilmaston lämpenemisen
ja jäätiköiden sulamisen välistä yhteyttä sekä millaisia virhekäsityksiä opiskelijoilla mahdollisesti ilmiöiden ymmärtämisessä esiintyy.
Tutkimuksessa analysoitiin kevään 2017 fysiikan ylioppilaskokeen jokeritehtävän 13 d-kohdan vastauksia liittyen jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen väliseen yhteyteen. Aineisto oli 243 vastauksen otos, joka oli noin 5.5
% kaikista tehtävään 13 vastanneista. Otos oli kerätty satunnaisotannalla 19 eri
lukiosta ympäri Suomea. Tieteellistä ymmärtämistä analysoitiin teoriaohjaavalla
analyysimenetelmällä ja virhekäsityksiä aineistopohjaisesti.
Tulosten mukaan alle puolet ylioppilaskokelaista osasi liittää jäätiköiden
sulamisen maapallon säteilytasapainon muutoksiin. Säteilytyypeistä yleisin maininta oli auringonsäteily, mutta useassa vastauksessa oli eritelty lämpösäteily tai
auringonvalo. Yli viidennes kokelaista yhdisti kasvihuonekaasut oikein jäätiköiden sulamiseen. Palauteilmiön ymmärtämiseen luokiteltiin reilu kolmannes vastauksista. Virheellisiä käsityksiä ilmiöiden ymmärtämisessä esiintyi paljon. Merkittävimmät virhekäsitykset liittyivät lämmön sitoutumiseen, mutta paljon mainintoja saivat myös merivirtojen ja ympäristön sekä vesihöyryn ja sääilmiöiden
muutokset. Tulosten perusteella lukio-opiskelijoiden käsitykset jäätiköiden sulamisen ja ilmaston lämpenemisen välisestä yhteydestä ovat puutteellisia.
|