Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj

Hankinnasta maksuun (P2P) -järjestelmien rooli osana organisaatioiden toimintaa on erittäin merkittävä. P2P-järjestelmien kautta käyttäjät voivat tehdä tarvittavia hankintoja nopeasti erilaisten sopimusten kautta ja hoitaa hankintoihin tulevia laskutuksia. P2P-järjestelmän tavoitteena on tukea työn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Aatu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87182
_version_ 1826225752678334464
author Savolainen, Aatu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Aatu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Aatu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Aatu
datasource_str_mv jyx
description Hankinnasta maksuun (P2P) -järjestelmien rooli osana organisaatioiden toimintaa on erittäin merkittävä. P2P-järjestelmien kautta käyttäjät voivat tehdä tarvittavia hankintoja nopeasti erilaisten sopimusten kautta ja hoitaa hankintoihin tulevia laskutuksia. P2P-järjestelmän tavoitteena on tukea työn tekemistä ja siksi on erityisen tärkeää ymmärtää hankinnasta maksuun -järjestelmien käyttäjäkokemuksia. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suuren työterveyspalvelualan organisaation hankinnasta maksuun -järjestelmän loppukäyttäjien käyttäjäkokemuksia ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käyttäjäkokemukset tutkimusaikana ovat. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti P2P-järjestelmän tekoälyllisiin ominaisuuksiin ja selvitetään miten ne vaikuttavat älykkään hankinnasta maksuun -järjestelmän loppukäyttäjiin. Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, jolla selvitettiin käyttäjäkokemuksen muodostumista tietojärjestelmien käyttämisessä ja luotiin tämän tutkimuksen hyödyntämä viitekehys. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvitettiin, tätä tutkimusta tulisi lähestyä kyselytutkimuksella, jossa Likertin asteikon avulla voidaan selvittää eri muuttujien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kolmesta eri kokonaisfaktorista, jolla on oma vaikutuksensa käyttäjäkokemuksen muodostumiseen. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisin menetelmin suorittamalla kyselytutkimus kohdeorganisaation loppukäyttäjille. Tutkimuksen tulokset analysoitiin faktorianalyysilla. Tämän lisäksi kahden avoimen kysymyksen avulla selvitettiin loppukäyttäjien suoriutumista laskujen käsittelystä ja näihin liittyvistä haasteista. The role of purchase-to-pay (P2P) systems as part of organizational operations is very significant. Through P2P systems, users can make necessary purchases quickly through various contracts and handle invoice processing for purchases. The goal of the P2P system is to support work, and therefore it is especially important to understand user experiences with procurement systems. This master's thesis examines the user experiences of the end-users of the purchase-to-pay system of a large occupational health service sector organization, and the aim of the research was to determine what kind of the user experiences were during the research period. The study focuses specifically on the artificial intelligence features of the P2P system and investigates how they affect end-users of the intelligent purchase-to-pay system. The theoretical part of the study was conducted through a literature review, which examined how user experience is formed when using information systems, and a framework was created for this study. The results of the literature review revealed that this study should be approached through a survey in which the impact of different variables on user experience can be determined using a Likert scale. The framework of the study consists of three different overall factors, each of which has its own impact on the formation of user experience. The empirical part was carried out using quantitative methods by conducting a survey for end-users of the target organization. The results of the study were analyzed using factor analysis. In addition, the performance of end-users in handling invoices and related challenges was also investigated through two open-ended questions.
first_indexed 2023-05-25T20:14:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Aatu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T06:13:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T06:13:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87182", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hankinnasta maksuun (P2P) -j\u00e4rjestelmien rooli osana organisaatioiden toimintaa on eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4. P2P-j\u00e4rjestelmien kautta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t voivat tehd\u00e4 tarvittavia hankintoja nopeasti erilaisten sopimusten kautta ja hoitaa hankintoihin tulevia laskutuksia. P2P-j\u00e4rjestelm\u00e4n tavoitteena on tukea ty\u00f6n tekemist\u00e4 ja siksi on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 hankinnasta maksuun -j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksia. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suuren ty\u00f6terveyspalvelualan organisaation hankinnasta maksuun -j\u00e4rjestelm\u00e4n loppuk\u00e4ytt\u00e4jien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksia ja tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukset tutkimusaikana ovat. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti P2P-j\u00e4rjestelm\u00e4n teko\u00e4lyllisiin ominaisuuksiin ja selvitet\u00e4\u00e4n miten ne vaikuttavat \u00e4lykk\u00e4\u00e4n hankinnasta maksuun -j\u00e4rjestelm\u00e4n loppuk\u00e4ytt\u00e4jiin. Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, jolla selvitettiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumista tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 ja luotiin t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4 viitekehys. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvitettiin, t\u00e4t\u00e4 tutkimusta tulisi l\u00e4hesty\u00e4 kyselytutkimuksella, jossa Likertin asteikon avulla voidaan selvitt\u00e4\u00e4 eri muuttujien vaikutusta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kolmesta eri kokonaisfaktorista, jolla on oma vaikutuksensa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumiseen. Empiirinen osuus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin suorittamalla kyselytutkimus kohdeorganisaation loppuk\u00e4ytt\u00e4jille. Tutkimuksen tulokset analysoitiin faktorianalyysilla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kahden avoimen kysymyksen avulla selvitettiin loppuk\u00e4ytt\u00e4jien suoriutumista laskujen k\u00e4sittelyst\u00e4 ja n\u00e4ihin liittyvist\u00e4 haasteista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The role of purchase-to-pay (P2P) systems as part of organizational operations is very significant. Through P2P systems, users can make necessary purchases quickly through various contracts and handle invoice processing for purchases. The goal of the P2P system is to support work, and therefore it is especially important to understand user experiences with procurement systems. This master's thesis examines the user experiences of the end-users of the purchase-to-pay system of a large occupational health service sector organization, and the aim of the research was to determine what kind of the user experiences were during the research period. The study focuses specifically on the artificial intelligence features of the P2P system and investigates how they affect end-users of the intelligent purchase-to-pay system. The theoretical part of the study was conducted through a literature review, which examined how user experience is formed when using information systems, and a framework was created for this study. The results of the literature review revealed that this study should be approached through a survey in which the impact of different variables on user experience can be determined using a Likert scale. The framework of the study consists of three different overall factors, each of which has its own impact on the formation of user experience. The empirical part was carried out using quantitative methods by conducting a survey for end-users of the target organization. The results of the study were analyzed using factor analysis. In addition, the performance of end-users in handling invoices and related challenges was also investigated through two open-ended questions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-25T06:13:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T06:13:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hankinnasta maksuun -j\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4ly osana hankinnasta maksuun -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 : \u00e4lykk\u00e4\u00e4n sovelluksen loppuk\u00e4ytt\u00e4jien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus: Case Terveystalo Oyj", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253246", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87182
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b3090761-e1ee-4a86-92c7-43bf5b324581\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253246.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Aatu Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj hankinnasta maksuun -järjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly käyttäjäkokemus koneoppiminen
title Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
title_full Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
title_fullStr Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
title_full_unstemmed Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
title_short Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää
title_sort tekoäly osana hankinnasta maksuun järjestelmää älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus case terveystalo oyj
title_sub älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
title_txtP Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
topic hankinnasta maksuun -järjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly käyttäjäkokemus koneoppiminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hankinnasta maksuun -järjestelmä koneoppiminen käyttäjäkokemus tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87182 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253246
work_keys_str_mv AT savolainenaatu tekoälyosanahankinnastamaksuunjärjestelmääälykkäänsovelluksenloppukäyttäjienkäytt