IT-alan startupien epäonnistumiseen vaikuttavia tekijöitä

Startup on jokseenkin vielä tuore liiketoiminnan ilmiö, joka on yleistynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Startup – termi ei ole saanut vieläkään virallista määrittelyä, vaikka se on ollut vaihtelevassa käytössä jo 80-luvulta lähtien. Startupeihin voidaan liittää seuraavia termejä, kuten innov...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Selander, Erika
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87175
Kuvaus
Yhteenveto:Startup on jokseenkin vielä tuore liiketoiminnan ilmiö, joka on yleistynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Startup – termi ei ole saanut vieläkään virallista määrittelyä, vaikka se on ollut vaihtelevassa käytössä jo 80-luvulta lähtien. Startupeihin voidaan liittää seuraavia termejä, kuten innovatiivisuus, epävarmuus, kasvumahdollisuus ja skaalautuvuus. Startupit keskittyvät vahvasti IT-alalle todennäköisesti niiden kasvumahdollisuuksien ja kansainvälisyyden takia, mutta startupeja löytyy muiltakin aloilta. Startupeihin liittyy korkea riski epäonnistua, mikä on ymmärrettävää innovatiivisille tuotteille tai palveluille, jotka toimivat uudella markkina-alueella. Aiemman kirjallisuuden perusteella epäonnistumisprosentti voi olla korkeimmillaan lähes 90 %. Tästä syystä on aiheellista tarkastella, löytyykö epäonnistumisien takaa tiettyjä toistuvia teemoja vai ovatko epäonnistumiset yksittäisiä tapahtumia. Tämä tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa on tarkasteltu IT-alan aiempaa kirjallisuutta ja sen avulla pyritty kartoittamaan mahdollisia epäonnistumistekijöitä. Tutkimusaineistosta kävi ilmi, että erityisesti tuotekehitys ja startupin perustajaan liittyvät ominaisuudet olivat selkeästi esillä aiemmissa tutkimuksissa ongelmatekijöinä aiheuttaen startupien epäonnistumisia. Tutkimusaineistosta selvisi myös muita epäonnistumisiin vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat johtaa startupin epäonnistumiseen. Tutkimuksessa on myös tarkasteltu mahdollisia ratkaisuja startupin epäonnistumiseen vaikuttaviin ongelmatekijöihin. Tutkimuksessa on esitetty ratkaisuksi tuotekehitystä koskeviin ongelmiin lean startup – metodi, jonka avulla tuotetta kehitetään saadun testauksen ja asiakaspalautteen avulla. A startup is still a relatively recent business phenomenon, which has become more common over the past decades. Startup - the term has still not received an official definition, although it has been in variable use since the 80s. The follow ing terms can be associated with startups, such as innovativeness, uncertainty, growth potential and scalability. Startups focus strongly on the IT sector, proba bly because of their growth opportunities and internationality, but startups can be found in other sectors as well. Startups have a high risk of failure, which is understandable for innovative products or services operating in a new market area. Based on previous literature, the failure rate can be as high as almost 90%. For this reason, it is appropriate to examine whether certain recurring themes can be found behind the failures or whether the failures are isolated events. This thesis has been carried out as a systematic literature review, which has exam ined previous literature in the IT field and tried to map possible failure factors with it. The research material showed that especially product development and the characteristics related to the startup's founder were clearly present in previ ous studies as problem factors, causing startups to fail. The research material also revealed other factors affecting failures that can lead to the failure of a startup. The research has also looked at possible solutions to the problem fac tors that influence startup failure. In the research, the lean startup method, which is used to develop the product with the help of testing and customer feedback, has been presented as a solution to problems related to product de velopment.