Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa

Työntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ja kiinnostavaksi. Myös työntekijät itse tiedostavat oman arvonsa ja vaikut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsä-Simola, Anne
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87164
_version_ 1828193038920318976
author Metsä-Simola, Anne
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Metsä-Simola, Anne Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Metsä-Simola, Anne Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Metsä-Simola, Anne
datasource_str_mv jyx
description Työntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ja kiinnostavaksi. Myös työntekijät itse tiedostavat oman arvonsa ja vaikutusvaltansa, ja sisältöjä tehdäänkin suunnitelmallisesti. Tämän työn tavoitteena oli tutkia, mikä työntekijöitä motivoi toimimaan sosiaalisessa mediassa työntekijälähettilään roolissa ja selvittää, mikä on työnantajan rooli ja vaikutus motivaation syntyyn. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset sisällöt ja niiden rakentaminen inspiroivat työntekijöitä toimimaan työntekijälähettiläinä. Työn teoreettinen viitekehys koottiin tutkimuksista, joissa työntekijälähettilyyttä oli tutkittu esimerkiksi markkinoinnin, viestinnän tai henkilöstöhallinnon näkökulmista. Työntekijälähettilyydestä ei ollut aiemmassa kirjallisuudessa johtavaa pääteoriaa, vaikka se onkin alkanut erityisesti viime vuosina kiinnostaa tutkijoita. Tästä johtuen aiemman tutkimustiedon perusteella on koottu kokonaisnäkemys työntekijälähettilyyteen johtavista työympäristön suotuisista vaikuttimista, niistä aiheutuvista tuntemuksista sekä motiiveista. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen perusteella teoriatietoa täydennettiin ja muodostettiin uusi työntekijälähettilyyttä kuvaava viitekehys. Tutkimus rajattiin koskemaan aktiivisesti LinkedIn-kanavassa työnantajalähettiläänä toimivia henkilöitä. Haastatteluihin osallistui 12 henkilöä loppusyksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana. Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijälähettilyys koetaan vahvasti vapaaehtoisuuteen perustuvaksi, vaikkakin monet markkinoinnin, viestinnän ja henkilöstöhallinnon parissa työskentelevät mieltävät sen osaksi työtehtäviään. Tutkimukses-sa havaittiin, että hedonististen ja altruististen motiivien lisäksi työntekijälähettilyyttä selittävät yhteisölliset motiivit. Tulokset osoittavat myös, että työnantajan päätehtävä on rakentaa työympäristö työntekijälähettilyyttä tukevaksi.
first_indexed 2023-05-25T20:14:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4-Simola, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T05:45:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T05:45:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00f6iden hy\u00f6dynt\u00e4minen ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4in\u00e4 on yrityksi\u00e4 kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja ty\u00f6nantajamielikuvan rakentamisessa. Ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4iden sosiaaliseen mediaan tuottama sis\u00e4lt\u00f6 koetaan aidoksi ja kiinnostavaksi. My\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00e4t itse tiedostavat oman arvonsa ja vaikutusvaltansa, ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 tehd\u00e4\u00e4nkin suunnitelmallisesti. T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tavoitteena oli tutkia, mik\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 motivoi toimimaan sosiaalisessa mediassa ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4\u00e4n roolissa ja selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on ty\u00f6nantajan rooli ja vaikutus motivaation syntyyn. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten erilaiset sis\u00e4ll\u00f6t ja niiden rakentaminen inspiroivat ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 toimimaan ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4in\u00e4.\nTy\u00f6n teoreettinen viitekehys koottiin tutkimuksista, joissa ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyytt\u00e4 oli tutkittu esimerkiksi markkinoinnin, viestinn\u00e4n tai henkil\u00f6st\u00f6hallinnon n\u00e4k\u00f6kulmista. Ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyydest\u00e4 ei ollut aiemmassa kirjallisuudessa johtavaa p\u00e4\u00e4teoriaa, vaikka se onkin alkanut erityisesti viime vuosina kiinnostaa tutkijoita. T\u00e4st\u00e4 johtuen aiemman tutkimustiedon perusteella on koottu kokonaisn\u00e4kemys ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyyteen johtavista ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n suotuisista vaikuttimista, niist\u00e4 aiheutuvista tuntemuksista sek\u00e4 motiiveista. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen perusteella teoriatietoa t\u00e4ydennettiin ja muodostettiin uusi ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyytt\u00e4 kuvaava viitekehys. Tutkimus rajattiin koskemaan aktiivisesti LinkedIn-kanavassa ty\u00f6nantajal\u00e4hettil\u00e4\u00e4n\u00e4 toimivia henkil\u00f6it\u00e4. Haastatteluihin osallistui 12 henkil\u00f6\u00e4 loppusyksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyys koetaan vahvasti vapaaehtoisuuteen perustuvaksi, vaikkakin monet markkinoinnin, viestinn\u00e4n ja henkil\u00f6st\u00f6hallinnon parissa ty\u00f6skentelev\u00e4t mielt\u00e4v\u00e4t sen osaksi ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4\u00e4n. Tutkimukses-sa havaittiin, ett\u00e4 hedonististen ja altruististen motiivien lis\u00e4ksi ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyytt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4t yhteis\u00f6lliset motiivit. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 ty\u00f6nantajan p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4 on rakentaa ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyytt\u00e4 tukevaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-25T05:45:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T05:45:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndil\u00e4hettil\u00e4s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4br\u00e4nd\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysmielikuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajamielikuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "HR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4\u00e4n rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253228", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit (vaikuttimet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87164
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d4e5e67-afda-4104-bb51-e3ce6d2434f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253228.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metsä-Simola, Anne Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa työntekijälähettiläs brändilähettiläs työnantajabrändäys työntekijäbrändäys yritysmielikuva työnantajamielikuva HR Markkinointi Marketing 20423 yhteisöllisyys motiivit (vaikuttimet) sosiaalinen media markkinointi motivaatio brändit henkilöstö viestintä
title Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_full Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_short Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_sort työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
title_txtP Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
topic työntekijälähettiläs brändilähettiläs työnantajabrändäys työntekijäbrändäys yritysmielikuva työnantajamielikuva HR Markkinointi Marketing 20423 yhteisöllisyys motiivit (vaikuttimet) sosiaalinen media markkinointi motivaatio brändit henkilöstö viestintä
topic_facet 20423 HR Marketing Markkinointi brändilähettiläs brändit henkilöstö markkinointi motiivit (vaikuttimet) motivaatio sosiaalinen media työnantajabrändäys työnantajamielikuva työntekijäbrändäys työntekijälähettiläs viestintä yhteisöllisyys yritysmielikuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253228
work_keys_str_mv AT metsäsimolaanne työntekijälähettiläänroolijamotiivityritysmielikuvanrakentajanasosiaalisessamedi