Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukion ruotsinopettajat ovat käsitelleet lukion uusimpaan opetussuunnitelmaan (LOPS2019) lisättyä kieliprofiilia ruotsinopetuksessa ja millaisia kokemuksia ja mielipiteitä heillä siitä on. Kieliprofiili on kieltentunneilla työstettävä po...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gustafsson, Miisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87148
_version_ 1826225807831334912
author Gustafsson, Miisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Gustafsson, Miisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Gustafsson, Miisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Gustafsson, Miisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukion ruotsinopettajat ovat käsitelleet lukion uusimpaan opetussuunnitelmaan (LOPS2019) lisättyä kieliprofiilia ruotsinopetuksessa ja millaisia kokemuksia ja mielipiteitä heillä siitä on. Kieliprofiili on kieltentunneilla työstettävä portfolio, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita tunnistamaan oma kielitaitonsa ja ottamaan enemmän vastuuta kieltenoppimisestaan. Tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 42 lukiossa työskentelevää ruotsinopettajaa. Kyselylomake sisälsi yhteensä 16 kysymystä, joista osa oli suljettuja ja osa avoimia. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kieliprofiilin toteutuksessa on vaihtelua, muun muassa sisällössä, alustoissa ja tukimateriaalien käytössä. Vaihtelua on myös siinä, kuinka paljon vastuuta opiskelijoilla on kieliprofiilin täyttämisessä. Tutkimuksessa nousi esiin, että opettajilla on kieliprofiilityöskentelystä sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Viidesosa uskoi, että opiskelijat ovat pitäneet kieliprofiilista ja neljäsosa piti sitä hyödyllisenä. Positiivista on esimerkiksi se, että kieliprofiilityöskentely on kehittänyt opiskelijoiden taitoja koskien kieltenopiskelua ja muuta opiskelua. Toisaalta lähes puolet opettajista uskoi, että opiskelijat eivät ole pitäneet kieliprofiilityöskentelystä. Tämän lisäksi noin 40 % mielestä kieliprofiili ei ole hyödyllinen. Syynä tähän opettajat mainitsivat muun muassa ajanpuutteen ja epävarmuuden kieliprofiilin tavoitteista. Moni opettajista toivoi selkeämpiä ja yhtenäisempiä ohjeita kieliprofiilityöskentelylle sekä tarkempia perusteluja, miksi sitä tehdään.
first_indexed 2023-05-24T20:11:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gustafsson, Miisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-24T10:21:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-24T10:21:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87148", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukion ruotsinopettajat ovat k\u00e4sitelleet lukion uusimpaan opetussuunnitelmaan (LOPS2019) lis\u00e4tty\u00e4 kieliprofiilia ruotsinopetuksessa ja millaisia kokemuksia ja mielipiteit\u00e4 heill\u00e4 siit\u00e4 on. Kieliprofiili on kieltentunneilla ty\u00f6stett\u00e4v\u00e4 portfolio, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita tunnistamaan oma kielitaitonsa ja ottamaan enemm\u00e4n vastuuta kieltenoppimisestaan.\n\nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, johon vastasi 42 lukiossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 ruotsinopettajaa. Kyselylomake sis\u00e4lsi yhteens\u00e4 16 kysymyst\u00e4, joista osa oli suljettuja ja osa avoimia. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kieliprofiilin toteutuksessa on vaihtelua, muun muassa sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4,\nalustoissa ja tukimateriaalien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Vaihtelua on my\u00f6s siin\u00e4, kuinka paljon vastuuta opiskelijoilla on kieliprofiilin t\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksessa nousi esiin, ett\u00e4 opettajilla on kieliprofiility\u00f6skentelyst\u00e4 sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia kokemuksia. Viidesosa uskoi, ett\u00e4 opiskelijat ovat pit\u00e4neet kieliprofiilista ja nelj\u00e4sosa piti sit\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4. Positiivista on esimerkiksi se, ett\u00e4 kieliprofiility\u00f6skentely on kehitt\u00e4nyt opiskelijoiden taitoja koskien kieltenopiskelua ja muuta opiskelua. Toisaalta l\u00e4hes puolet opettajista uskoi, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t ole pit\u00e4neet kieliprofiility\u00f6skentelyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi noin 40 % mielest\u00e4 kieliprofiili ei ole hy\u00f6dyllinen. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n opettajat mainitsivat muun muassa ajanpuutteen ja ep\u00e4varmuuden kieliprofiilin tavoitteista. Moni opettajista toivoi selke\u00e4mpi\u00e4 ja yhten\u00e4isempi\u00e4 ohjeita kieliprofiility\u00f6skentelylle sek\u00e4 tarkempia perusteluja, miksi sit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-24T10:21:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-24T10:21:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kprofil", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas erfarenheter av spr\u00e5kprofil p\u00e5 gymnasiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305243217", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "portfoliot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87148
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/463edb73-6043-4c4e-ace4-fa83d0bf2b21\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305243217.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gustafsson, Miisa Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet språkprofil Ruotsin kieli Swedish 306 kieltenopetus ruotsin kieli lukio portfoliot
title Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_full Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_fullStr Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_full_unstemmed Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_short Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_sort svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
title_txtP Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
topic språkprofil Ruotsin kieli Swedish 306 kieltenopetus ruotsin kieli lukio portfoliot
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopetus lukio portfoliot ruotsin kieli språkprofil
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87148 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305243217
work_keys_str_mv AT gustafssonmiisa svensklärarnaserfarenheteravspråkprofilpågymnasiet