Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana

Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja miten he tulevat sitä opetuksessaan toteuttama...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turtiainen, Annina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87146
_version_ 1826225702445252608
author Turtiainen, Annina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turtiainen, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turtiainen, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turtiainen, Annina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja miten he tulevat sitä opetuksessaan toteuttamaan. Ohjelmointiosaaminen on ohjelmoinnillista ajattelua, tutkivaa työskentelyä ja ohjelmoitujen ympäristöjen tuntemista sekä niissä toimimista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin 65 luokanopettajaopiskelijalta kirjoitelmina Webropol-lomakkeella. Aineistonkeruu aloitettiin toukokuussa 2022 ja se jatkui tammikuuhun 2023. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa tutkittavista koki ohjelmoinnin itselleen vieraaksi aiheeksi ja näin ollen myös se opettamisen haasteeksi itselleen. Laitteilla ja sovelluksilla nähtiin olevan merkitystä ohjelmoinnin opetuksessa, mutta ohjelmointia voidaan opettaa myös ilman laitteita. Luokanopettajaopiskelijat nostivat ohjelmoinnin tavoitteeksi oppilaiden ohjelmointitaitojen kehittämisen sekä ohjelmoinnin ymmärtämisen osana arkipäiväisiä toimintoja. Vaikka luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa vajaaksi ja ohjelmoinnin aihealueena vieraaksi, he ovat kuitenkin halukkaita kehittämään omaan osaamistaan sekä opettamaan ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua kouluissa. Ohjelmointiosaamista pidetään tärkeänä taitona oppilaiden tulevaisuuden kannalta.
first_indexed 2023-05-24T20:11:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turtiainen, Annina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-24T10:18:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-24T10:18:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87146", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena oli saada k\u00e4sitys siit\u00e4 millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sek\u00e4 siit\u00e4 mit\u00e4 luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun \nvuosiluokilla 1\u20136 ja miten he tulevat sit\u00e4 opetuksessaan toteuttamaan. Ohjelmointiosaaminen on ohjelmoinnillista ajattelua, tutkivaa ty\u00f6skentely\u00e4 ja ohjelmoitujen ymp\u00e4rist\u00f6jen tuntemista sek\u00e4 niiss\u00e4 toimimista.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto \nker\u00e4ttiin 65 luokanopettajaopiskelijalta kirjoitelmina Webropol-lomakkeella. Aineistonkeruu aloitettiin toukokuussa 2022 ja se jatkui tammikuuhun 2023. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen tulosten mukaan suurin osa tutkittavista koki ohjelmoinnin \nitselleen vieraaksi aiheeksi ja n\u00e4in ollen my\u00f6s se opettamisen haasteeksi itselleen.\nLaitteilla ja sovelluksilla n\u00e4htiin olevan merkityst\u00e4 ohjelmoinnin opetuksessa, \nmutta ohjelmointia voidaan opettaa my\u00f6s ilman laitteita. Luokanopettajaopiskelijat nostivat ohjelmoinnin tavoitteeksi oppilaiden ohjelmointitaitojen kehitt\u00e4misen sek\u00e4 ohjelmoinnin ymm\u00e4rt\u00e4misen osana arkip\u00e4iv\u00e4isi\u00e4 toimintoja.\nVaikka luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa vajaaksi ja ohjelmoinnin aihealueena vieraaksi, he ovat kuitenkin halukkaita kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n \nomaan osaamistaan sek\u00e4 opettamaan ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua \nkouluissa. Ohjelmointiosaamista pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taitona oppilaiden tulevaisuuden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-24T10:18:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-24T10:18:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnillinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ohjelmoinnin opettamisesta ja itsest\u00e4\u00e4n ohjelmoinnin opettajana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305243215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87146
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c606d1f5-e7a9-4177-8d09-71d3fad0f0f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305243215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turtiainen, Annina Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana luokanopettajaopiskelija ohjelmoinnillinen ajattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus ohjelmointi opettajankoulutus luokanopettajat
title Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
topic luokanopettajaopiskelija ohjelmoinnillinen ajattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus ohjelmointi opettajankoulutus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajaopiskelija luokanopettajat ohjelmoinnillinen ajattelu ohjelmointi opettajankoulutus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87146 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305243215
work_keys_str_mv AT turtiainenannina luokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiäohjelmoinninopettamisestajaitsestäänohjel