Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana

Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja miten he tulevat sitä opetuksessaan toteuttama...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turtiainen, Annina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87146
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja miten he tulevat sitä opetuksessaan toteuttamaan. Ohjelmointiosaaminen on ohjelmoinnillista ajattelua, tutkivaa työskentelyä ja ohjelmoitujen ympäristöjen tuntemista sekä niissä toimimista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin 65 luokanopettajaopiskelijalta kirjoitelmina Webropol-lomakkeella. Aineistonkeruu aloitettiin toukokuussa 2022 ja se jatkui tammikuuhun 2023. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa tutkittavista koki ohjelmoinnin itselleen vieraaksi aiheeksi ja näin ollen myös se opettamisen haasteeksi itselleen. Laitteilla ja sovelluksilla nähtiin olevan merkitystä ohjelmoinnin opetuksessa, mutta ohjelmointia voidaan opettaa myös ilman laitteita. Luokanopettajaopiskelijat nostivat ohjelmoinnin tavoitteeksi oppilaiden ohjelmointitaitojen kehittämisen sekä ohjelmoinnin ymmärtämisen osana arkipäiväisiä toimintoja. Vaikka luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa vajaaksi ja ohjelmoinnin aihealueena vieraaksi, he ovat kuitenkin halukkaita kehittämään omaan osaamistaan sekä opettamaan ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua kouluissa. Ohjelmointiosaamista pidetään tärkeänä taitona oppilaiden tulevaisuuden kannalta.