Koettelemusten koulu eettiset dilemmat luokanopettajan työssä

Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli tutkia sitä, miten luokanopettajan työssä pystyy toimimaan ilman, että oma hyvinv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijola, Ansku
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87128
_version_ 1826225706609147904
author Veijola, Ansku
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Veijola, Ansku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Veijola, Ansku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Veijola, Ansku
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli tutkia sitä, miten luokanopettajan työssä pystyy toimimaan ilman, että oma hyvinvointi vaarantuu liiallisen eettisen kuormituksen vuoksi. Laadullinen hermeneuttisfenomenologinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kasvotusten seitsemää luokanopettajaa kuudesta eri koulusta Keski-Suomen alueella. Haastattelut nauhoitettiin erillisellä äänitallentimella, litteroitiin ja pseudonymisoitiin. Tällä tavalla saatiin 101 sivun mittainen raaka-aineisto. Analyysissä hyödynnettiin IPA-menetelmää (interpretative phenomenological analysis), sillä sen koettiin parhaiten säilyttävän rikkaan aineiston yksilöllisyyden ja tätä kautta antavan tilaa opettajien aitojen kokemusten kuvaamiselle. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin neljään ryhmälle yhteiseen empiiriseen aihepiiriin (GET, group experiential theme). Tuloksista kävi ilmi, että opettajat ko- kevat eettisten dilemmojen olevan ennen kaikkea vuorovaikutuksellisia ristiriitoja, jotka heikentävät työhyvinvointia ja lisäävät työn kuormitusta. Eettisten dilemmojen kohtaamisessa ja käsittelyssä opettajat toivat esiin ennen kaikkea opettajan ammattitaidon sekä työhyvinvoinnin merkityksen. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa.
first_indexed 2023-05-24T20:11:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijola, Ansku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-24T04:55:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-24T04:55:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisi\u00e4 dilemmoja ja \nniiden merkityst\u00e4 omalle ty\u00f6lleen, sek\u00e4 millaisia tekij\u00f6it\u00e4 he nostavat t\u00e4rkeiksi \neettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli tutkia sit\u00e4, miten luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 pystyy toimimaan ilman, ett\u00e4 oma hyvinvointi vaarantuu liiallisen eettisen kuormituksen vuoksi. \nLaadullinen hermeneuttisfenomenologinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kasvotusten seitsem\u00e4\u00e4 luokanopettajaa kuudesta eri koulusta \nKeski-Suomen alueella. Haastattelut nauhoitettiin erillisell\u00e4 \u00e4\u00e4nitallentimella, litteroitiin ja pseudonymisoitiin. T\u00e4ll\u00e4 tavalla saatiin 101 sivun mittainen raaka-aineisto. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin IPA-menetelm\u00e4\u00e4 (interpretative phenomenological analysis), sill\u00e4 sen koettiin parhaiten s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4n rikkaan aineiston yksil\u00f6llisyyden ja t\u00e4t\u00e4 kautta antavan tilaa opettajien aitojen kokemusten kuvaamiselle. \nTutkimuksen tulokset tiivistettiin nelj\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4lle yhteiseen empiiriseen \naihepiiriin (GET, group experiential theme). Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajat ko-\nkevat eettisten dilemmojen olevan ennen kaikkea vuorovaikutuksellisia ristiriitoja, jotka heikent\u00e4v\u00e4t ty\u00f6hyvinvointia ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ty\u00f6n kuormitusta. Eettisten dilemmojen kohtaamisessa ja k\u00e4sittelyss\u00e4 opettajat toivat esiin ennen kaikkea opettajan ammattitaidon sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin merkityksen. Saadut tulokset ovat \nlinjassa aiempien tutkimusten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-24T04:55:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-24T04:55:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen dilemma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen kuormittuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interpretative phenomenological analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305243200", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuormitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87128
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58480746-962c-44cf-b652-175a8c9fc35b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305243200.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijola, Ansku Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä eettinen dilemma eettinen kuormittuneisuus interpretative phenomenological analysis Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eettisyys luokanopettajat työhyvinvointi kuormitus
title Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_full Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_fullStr Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_full_unstemmed Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_short Koettelemusten koulu
title_sort koettelemusten koulu eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_sub eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
title_txtP Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
topic eettinen dilemma eettinen kuormittuneisuus interpretative phenomenological analysis Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eettisyys luokanopettajat työhyvinvointi kuormitus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eettinen dilemma eettinen kuormittuneisuus eettisyys interpretative phenomenological analysis kuormitus luokanopettajat työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87128 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305243200
work_keys_str_mv AT veijolaansku koettelemustenkoulueettisetdilemmatluokanopettajantyössä