Handlungsorientiertes Deutsch Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2

Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuude...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laitila, Reetta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87105
_version_ 1826225736301674496
author Laitila, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitila, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitila, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitila, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuuden kautta. Toiminnallisessa oppimisessa tavoitteena on lisätä lisätä oppijan omaa toimijuutta eli aktiivista osallistumista esimerkiksi kielenoppimisessa. Tässä tutkielmassa on tuotettu oppimateriaalipaketti. Oppimateriaalipaketti on tämän maisterintutkielman liitteenä. Tämä oppimateriaalipaketti on suunnattu yläkoulun B2-saksan opetukseen. Materiaalipaketti on opettajan käsikirja, jossa painottuvat toiminnalliset tehtävät. Tavoitteena on, että opettaja voi helposti näiden kautta lisätä toiminnallisia menetelmiä saksan oppitunneille. Toiminnallisuutta esiintyy suuressa osassa tehtäviä, sillä monet tehtävät suoritetaan pareittain tai pienryhmissä. Materiaalipakettiin sisältyy myös yhteistoiminnallisuutta. Tehtävät on suunniteltu niin, että ne kiinnostaisivat yläkoululaisia. Tehtävien ohjeiden lisäksi materiaalipaketissa on myös ohjeita siihen, miten opettaja voi itse luoda omaa toiminnallista oppimateriaalia. Materiaalipaketti sisältää viisi eri laajuista tehtävää: QR-koodibingo, pysäkkityöskentelytehtävä, pakohuonepeli, “mein Tag”-videoprojekti ja festivaalin suunnittelu-ryhmätyö. Yhteensä tehtävien laajuus on n. 10 tuntia. Materiaalipaketti on laadittu opetushallituksen e-oppimateriaalin tärkeiden piirteiden, pedagogisten laatukriteerien, selkokielisyyden kriteerien ja toiminnallisen oppimisen tutkimuksen pohjalta. Näiden kriteerien avulla materiaalipaketin tuottamista ja lopputulosta on arvioitu. Materiaalipaketti täyttää suurimman osan opetushallituksen oppimateriaalin tärkeistä piirteistä ja laatukriteereistä ja siinä on huomioitu myös selkokielisyyden kriteerit.
first_indexed 2023-05-23T20:02:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitila, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-23T06:21:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-23T06:21:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87105", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus.\nToiminnallinen oppiminen on yh\u00e4 keskeisempi ilmi\u00f6 opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan\nm\u00e4\u00e4ritell\u00e4 monin eri tavoin, mutta t\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa toiminnallisuus m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n toimijuuden\nkautta. Toiminnallisessa oppimisessa tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 oppijan omaa toimijuutta eli aktiivista\nosallistumista esimerkiksi kielenoppimisessa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on tuotettu oppimateriaalipaketti. Oppimateriaalipaketti on t\u00e4m\u00e4n\nmaisterintutkielman liitteen\u00e4. T\u00e4m\u00e4 oppimateriaalipaketti on suunnattu yl\u00e4koulun B2-saksan\nopetukseen. Materiaalipaketti on opettajan k\u00e4sikirja, jossa painottuvat toiminnalliset teht\u00e4v\u00e4t.\nTavoitteena on, ett\u00e4 opettaja voi helposti n\u00e4iden kautta lis\u00e4t\u00e4 toiminnallisia menetelmi\u00e4 saksan\noppitunneille. Toiminnallisuutta esiintyy suuressa osassa teht\u00e4vi\u00e4, sill\u00e4 monet teht\u00e4v\u00e4t suoritetaan\npareittain tai pienryhmiss\u00e4. Materiaalipakettiin sis\u00e4ltyy my\u00f6s yhteistoiminnallisuutta. Teht\u00e4v\u00e4t on\nsuunniteltu niin, ett\u00e4 ne kiinnostaisivat yl\u00e4koululaisia. Teht\u00e4vien ohjeiden lis\u00e4ksi materiaalipaketissa on\nmy\u00f6s ohjeita siihen, miten opettaja voi itse luoda omaa toiminnallista oppimateriaalia. Materiaalipaketti\nsis\u00e4lt\u00e4\u00e4 viisi eri laajuista teht\u00e4v\u00e4\u00e4: QR-koodibingo, pys\u00e4kkity\u00f6skentelyteht\u00e4v\u00e4, pakohuonepeli, \u201cmein\nTag\u201d-videoprojekti ja festivaalin suunnittelu-ryhm\u00e4ty\u00f6. Yhteens\u00e4 teht\u00e4vien laajuus on n. 10 tuntia.\n\nMateriaalipaketti on laadittu opetushallituksen e-oppimateriaalin t\u00e4rkeiden piirteiden, pedagogisten\nlaatukriteerien, selkokielisyyden kriteerien ja toiminnallisen oppimisen tutkimuksen pohjalta. N\u00e4iden\nkriteerien avulla materiaalipaketin tuottamista ja lopputulosta on arvioitu. Materiaalipaketti t\u00e4ytt\u00e4\u00e4\nsuurimman osan opetushallituksen oppimateriaalin t\u00e4rkeist\u00e4 piirteist\u00e4 ja laatukriteereist\u00e4 ja siin\u00e4 on\nhuomioitu my\u00f6s selkokielisyyden kriteerit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-23T06:21:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-23T06:21:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "materiaalipaketti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan k\u00e4sikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden f\u00fcr den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305233178", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87105
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a080ac6-4dcc-48fa-977b-b5ff0a305fde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305233178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitila, Reetta Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2 toiminnallinen oppiminen materiaalipaketti opettajan käsikirja Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppimateriaali saksan kieli toimijuus oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen kieltenopetus
title Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
title_full Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
title_fullStr Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2 Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
title_full_unstemmed Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2 Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
title_short Handlungsorientiertes Deutsch
title_sort handlungsorientiertes deutsch ein lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten methoden für den daf unterricht in den klassen 8 9 auf niveau b2
title_sub Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
title_txtP Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
topic toiminnallinen oppiminen materiaalipaketti opettajan käsikirja Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppimateriaali saksan kieli toimijuus oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen kieltenopetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopetus materiaalipaketti opettajan käsikirja oppimateriaali oppiminen saksan kieli toimijuus toiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87105 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305233178
work_keys_str_mv AT laitilareetta handlungsorientiertesdeutscheinlehrerhandbuchmitdenhandlungsorientiertenmethodenfu