Handlungsorientiertes Deutsch Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2

Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuude...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitila, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87105
Description
Summary:Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuuden kautta. Toiminnallisessa oppimisessa tavoitteena on lisätä lisätä oppijan omaa toimijuutta eli aktiivista osallistumista esimerkiksi kielenoppimisessa. Tässä tutkielmassa on tuotettu oppimateriaalipaketti. Oppimateriaalipaketti on tämän maisterintutkielman liitteenä. Tämä oppimateriaalipaketti on suunnattu yläkoulun B2-saksan opetukseen. Materiaalipaketti on opettajan käsikirja, jossa painottuvat toiminnalliset tehtävät. Tavoitteena on, että opettaja voi helposti näiden kautta lisätä toiminnallisia menetelmiä saksan oppitunneille. Toiminnallisuutta esiintyy suuressa osassa tehtäviä, sillä monet tehtävät suoritetaan pareittain tai pienryhmissä. Materiaalipakettiin sisältyy myös yhteistoiminnallisuutta. Tehtävät on suunniteltu niin, että ne kiinnostaisivat yläkoululaisia. Tehtävien ohjeiden lisäksi materiaalipaketissa on myös ohjeita siihen, miten opettaja voi itse luoda omaa toiminnallista oppimateriaalia. Materiaalipaketti sisältää viisi eri laajuista tehtävää: QR-koodibingo, pysäkkityöskentelytehtävä, pakohuonepeli, “mein Tag”-videoprojekti ja festivaalin suunnittelu-ryhmätyö. Yhteensä tehtävien laajuus on n. 10 tuntia. Materiaalipaketti on laadittu opetushallituksen e-oppimateriaalin tärkeiden piirteiden, pedagogisten laatukriteerien, selkokielisyyden kriteerien ja toiminnallisen oppimisen tutkimuksen pohjalta. Näiden kriteerien avulla materiaalipaketin tuottamista ja lopputulosta on arvioitu. Materiaalipaketti täyttää suurimman osan opetushallituksen oppimateriaalin tärkeistä piirteistä ja laatukriteereistä ja siinä on huomioitu myös selkokielisyyden kriteerit.