Yhteistyötaitoja ja empatiaa TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteyttä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sekä aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tätä tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilöstön täyttämien las...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Elli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87104
_version_ 1828193038898298880
author Kärkkäinen, Elli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Elli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteyttä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sekä aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tätä tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilöstön täyttämien lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä heidän omaa vuorovaikutussuhdettaan lapseen mittaavien kyselyiden avulla, jotka kerättiin intervention alussa tammi–helmikuussa 2022 ja lopussa touko–kesäkuussa 2022. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen oliko interventio- ja kontrolliryhmän välillä tilastollisesti merkitsevää eroa lasten sosioemotionaalisten taitojen sekä vuorovaikutussuhteen osalta alku- ja loppumittauksen välillä. Tutkimuksen käytännön tavoitteena oli myös koota tietoa siitä, miten lasten sosioemotionaalisia voitaisiin tukea. Tutkimukseen osallistui 192 3–6-vuotiasta lasta, joista 141 kuului interventio- ja 51 kontrolliryhmään. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineiston analyysi suoritettiin t-testien, ristiintaulukoinnin sekä toistettujen mittausten varianssianalyysin menetelmin. Intervention ei nähty olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin, mutta lapset kehittyivät yhteistyötaitojen, empatia, tunteiden vakauden ja impulsiivisuuden osalta tilastollisesti merkitsevästi kummassakin ryhmässä. Sukupuolella nähtiin olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä taitoihin yhteistyötaitojen, empatian sekä tunteiden säätelyn osalta. Vaikka tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä siinä määrin kuin oli toivottu, antoi tutkimus hyviä suuntaviivoja sille, että kehitystä kummassakin ryhmässä tapahtui. Osittain se voidaan selittää luonnollisella taitojen kehittymisellä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-23T06:12:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-23T06:12:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 TUIKKU \u2013 tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteytt\u00e4 lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sek\u00e4 aikuisen ja lapsen v\u00e4liseen vuorovaikutussuhteeseen. T\u00e4t\u00e4 tutkittiin varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n t\u00e4ytt\u00e4mien lasten sosioemotionaalisia taitoja sek\u00e4 heid\u00e4n omaa vuorovaikutussuhdettaan lapseen mittaavien kyselyiden avulla, jotka ker\u00e4ttiin intervention alussa tammi\u2013helmikuussa 2022 ja lopussa touko\u2013kes\u00e4kuussa 2022. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen oliko interventio- ja kontrolliryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa lasten sosioemotionaalisten taitojen sek\u00e4 vuorovaikutussuhteen osalta alku- ja loppumittauksen v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tavoitteena oli my\u00f6s koota tietoa siit\u00e4, miten lasten sosioemotionaalisia voitaisiin tukea.\nTutkimukseen osallistui 192 3\u20136-vuotiasta lasta, joista 141 kuului interventio- ja 51 kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. Aineiston analyysi suoritettiin t-testien, ristiintaulukoinnin sek\u00e4 toistettujen mittausten varianssianalyysin menetelmin. Intervention ei n\u00e4hty olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 lasten sosioemotionaalisiin taitoihin, mutta lapset kehittyiv\u00e4t yhteisty\u00f6taitojen, empatia, tunteiden vakauden ja impulsiivisuuden osalta tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4. Sukupuolella n\u00e4htiin olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 taitoihin yhteisty\u00f6taitojen, empatian sek\u00e4 tunteiden s\u00e4\u00e4telyn osalta. Vaikka tulokset eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4 siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kuin oli toivottu, antoi tutkimus hyvi\u00e4 suuntaviivoja sille, ett\u00e4 kehityst\u00e4 kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtui. Osittain se voidaan selitt\u00e4\u00e4 luonnollisella taitojen kehittymisell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-23T06:12:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-23T06:12:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisty\u00f6taitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305233177", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87104
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4825cd98-8c71-4148-936a-fed2a1f266eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305233177.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Elli Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot vuorovaikutus tunnetaidot interventio
title Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_full Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_fullStr Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_full_unstemmed Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_short Yhteistyötaitoja ja empatiaa
title_sort yhteistyötaitoja ja empatiaa tuikku intervention yhteys 3 6 vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_sub TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
title_txtP Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot vuorovaikutus tunnetaidot interventio
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus interventio sosioemotionaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305233177
work_keys_str_mv AT kärkkäinenelli yhteistyötaitojajaempatiaatuikkuinterventionyhteys36vuotiaidenlastensosioemotiona