Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa

Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli lapsiin kohdistuvat odotukset lapsen aloittaessa perusopetuksen ensimmäisen luokan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ensimmäisen luokan opettajien toimintaa ja puhetta, ja selvittää, millaisia odotuksia niistä välittyy perusopetuksen ensimmäisen luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppä, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87089
_version_ 1826225711516483584
author Leppä, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppä, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppä, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppä, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli lapsiin kohdistuvat odotukset lapsen aloittaessa perusopetuksen ensimmäisen luokan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ensimmäisen luokan opettajien toimintaa ja puhetta, ja selvittää, millaisia odotuksia niistä välittyy perusopetuksen ensimmäisen luokan alkusyksyn aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologinen lähestymistapa oli etnografinen. Tutkimuksen aineistona käytettiin seitsemän päivän etnografista havainnointiaineistoa sekä kahta opettajan puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin osana SchoolTrace-pilottihanketta. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä teemoittelun avulla. Tutkimus osoitti, että opettajien toiminnassa ja puheessa välittyy odotuksia, jotka ovat keskenään verrattuna erilaisia. Odotuksista muodostui viisi teemaa, jotka olivat lapsen itsenäinen toiminta, uusien toimintatapojen omaksuminen, yhteistyön tekeminen, pitkäkestoiseen toimintaan osallistuminen sekä kaikkea ei tarvitse osata. Teemat kuvaavat osaamista, jota lapsilla odotetaan olevan, sekä taitoja, joita lasten odotetaan oppivan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajien toiminnassa ja puheessa välittyvät odotukset liittyvät lasten oppimiseen ja osaamiseen. Odotukset peilaavat instituutiossa ja toimintakulttuureissa esille tulevia lapsen osaamiseen liittyviä painotuksia. Vaikka lapsiin kohdistuu odotuksia, heidän ei odoteta osaavan kaikkea ensimmäiselle luokalle siirtyessään. Koulun aloittaessaan jokaisen lapsen tilanne kartoitetaan yksilöllisesti, ja tukea tarjotaan jokaisen henkilökohtaisen osaamistason mukaan.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T11:27:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T11:27:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli lapsiin kohdistuvat odotukset \nlapsen aloittaessa perusopetuksen ensimm\u00e4isen luokan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ensimm\u00e4isen luokan opettajien toimintaa ja puhetta, ja selvitt\u00e4\u00e4, \nmillaisia odotuksia niist\u00e4 v\u00e4littyy perusopetuksen ensimm\u00e4isen luokan alkusyksyn aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologinen l\u00e4hestymistapa oli etnografinen. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin seitsem\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n etnografista havainnointiaineistoa sek\u00e4 kahta opettajan puolistrukturoitua \nhaastattelua. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin osana SchoolTrace-pilottihanketta. Aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 teemoittelun avulla. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajien toiminnassa ja puheessa v\u00e4littyy odotuksia, \njotka ovat kesken\u00e4\u00e4n verrattuna erilaisia. Odotuksista muodostui viisi teemaa, \njotka olivat lapsen itsen\u00e4inen toiminta, uusien toimintatapojen omaksuminen, yhteisty\u00f6n tekeminen, pitk\u00e4kestoiseen toimintaan osallistuminen sek\u00e4 kaikkea ei tarvitse osata. Teemat kuvaavat osaamista, jota lapsilla odotetaan olevan, sek\u00e4 taitoja, joita lasten odotetaan oppivan. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien toiminnassa ja puheessa v\u00e4littyv\u00e4t odotukset liittyv\u00e4t lasten oppimiseen ja osaamiseen. Odotukset peilaavat instituutiossa ja toimintakulttuureissa esille tulevia lapsen osaamiseen liittyvi\u00e4 painotuksia. Vaikka lapsiin kohdistuu odotuksia, heid\u00e4n ei odoteta osaavan kaikkea ensimm\u00e4iselle luokalle siirtyess\u00e4\u00e4n. Koulun aloittaessaan jokaisen lapsen tilanne kartoitetaan yksil\u00f6llisesti, ja tukea tarjotaan jokaisen henkil\u00f6kohtaisen osaamistason mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T11:27:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T11:27:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunaloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223163", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "instituutiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87089
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/793fa446-1a2f-4a6b-9fdd-1722d0a2ebd1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223163.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppä, Eveliina Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa koulunaloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 instituutiot odotukset perusopetus
title Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_full Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_fullStr Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_full_unstemmed Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_short Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_sort lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
title_txtP Lapsiin kohdistuvat odotukset perusopetuksen ensimmäisellä luokalla opettajien toiminnassa ja puheessa
topic koulunaloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 instituutiot odotukset perusopetus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus instituutiot koulunaloitus odotukset perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223163
work_keys_str_mv AT leppäeveliina lapsiinkohdistuvatodotuksetperusopetuksenensimmäiselläluokallaopettajientoiminnass