Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten ohjelmoinnin opetusta lähestytään peruskoulun opettajille suunnatuissa ohjelmoinnin oppimateriaaleissa. Oppimateriaaleilla on vaikutusta siihen, miten ohjelmoinnista puhutaan ja miten sitä tulisi opettaa, joten on tarpeellista tutkia, minkälaisia kood...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87086
_version_ 1826225720295161856
author Hakala, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakala, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakala, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakala, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten ohjelmoinnin opetusta lähestytään peruskoulun opettajille suunnatuissa ohjelmoinnin oppimateriaaleissa. Oppimateriaaleilla on vaikutusta siihen, miten ohjelmoinnista puhutaan ja miten sitä tulisi opettaa, joten on tarpeellista tutkia, minkälaisia koodiin ja ohjelmointiin liittyviä arvoja ja asenteita oppimateriaalit välittävät. Tarkastelin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla kahdeksaa oppimateriaalia, ja vertasin niissä esiin nousevia teemoja Gert Biestan (2010) määrittelemiin koulutuksen tehtäviin sekä Tomi ja Mikko Dufvan (2016) koodimetaforiin. Biestan (2010) koulutuksen tehtävät mahdollistavat ohjelmoinnin opetuksen kasvatuksellisen puolen tarkastelun niin opittavien taitojen, yhteiskunnan vaatimusten kuin oppilaan näkökulmasta. Dufvan ja Dufvan (2016) koodimetaforat mahdollistavat oppimateriaalien tarkastelemisen erityisesti koodin näkökulmasta. Tutkimuksen mukaan ohjelmoinnin opetus nähdään hyvin teknisestä näkökulmasta, ja lapsille ja nuorille pyritään tarjoamaan ennen kaikkea koodinkirjoitustaitoja tietoyhteiskunnassa toimimiseen. Biestan (2010) näkökulmasta kyse on kvalifikaation ja sosialisaation ylikorostumisesta. Koodimetaforissa (Dufva & Dufva, 2016) korostuvat funktionaalinen ja tulkitseva metafora sekä emansipatorisen näkökulman yhteiskunnallinen puoli. Funktionaaliset taidot eivät kuitenkaan riitä koodin yhteiskunnallisten vaikutusten tarkasteluun, sillä näin ylläpidetään vallitsevia olosuhteita. Ohjelmoinnin arvovapaana matemaattis-loogisena päättelytaitona edesauttaa koodiutunutta ajattelua, jossa inhimilliset ongelmat pyritään ratkomaan riittävän datan ja oikeanlaisen algoritmin avulla. Opetukseen tulisi siis kuulua myös koodin eettisten kysymysten pohdintaa sekä erilaisia tiedon ja tietämisen muotoja.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T11:23:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T11:23:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten ohjelmoinnin opetusta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n peruskoulun opettajille suunnatuissa ohjelmoinnin oppimateriaaleissa. Oppimateriaaleilla on vaikutusta siihen, miten ohjelmoinnista puhutaan ja miten sit\u00e4 tulisi opettaa, joten on tarpeellista tutkia, mink\u00e4laisia koodiin ja ohjelmointiin liittyvi\u00e4 arvoja ja asenteita oppimateriaalit v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t.\nTarkastelin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla kahdeksaa oppimateriaalia, ja vertasin niiss\u00e4 esiin nousevia teemoja Gert Biestan (2010) m\u00e4\u00e4rittelemiin koulutuksen teht\u00e4viin sek\u00e4 Tomi ja Mikko Dufvan (2016) koodimetaforiin. Biestan (2010) koulutuksen teht\u00e4v\u00e4t mahdollistavat ohjelmoinnin opetuksen kasvatuksellisen puolen tarkastelun niin opittavien taitojen, yhteiskunnan vaatimusten kuin oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Dufvan ja Dufvan (2016) koodimetaforat mahdollistavat oppimateriaalien tarkastelemisen erityisesti koodin n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimuksen mukaan ohjelmoinnin opetus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hyvin teknisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja lapsille ja nuorille pyrit\u00e4\u00e4n tarjoamaan ennen kaikkea koodinkirjoitustaitoja tietoyhteiskunnassa toimimiseen. Biestan (2010) n\u00e4k\u00f6kulmasta kyse on kvalifikaation ja sosialisaation ylikorostumisesta. Koodimetaforissa (Dufva & Dufva, 2016) korostuvat funktionaalinen ja tulkitseva metafora sek\u00e4 emansipatorisen n\u00e4k\u00f6kulman yhteiskunnallinen puoli. \nFunktionaaliset taidot eiv\u00e4t kuitenkaan riit\u00e4 koodin yhteiskunnallisten vaikutusten tarkasteluun, sill\u00e4 n\u00e4in yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n vallitsevia olosuhteita. Ohjelmoinnin arvovapaana matemaattis-loogisena p\u00e4\u00e4ttelytaitona edesauttaa koodiutunutta ajattelua, jossa inhimilliset ongelmat pyrit\u00e4\u00e4n ratkomaan riitt\u00e4v\u00e4n datan ja oikeanlaisen algoritmin avulla. Opetukseen tulisi siis kuulua my\u00f6s koodin eettisten kysymysten pohdintaa sek\u00e4 erilaisia tiedon ja tiet\u00e4misen muotoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T11:23:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T11:23:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koodi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnin opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen teht\u00e4viin ja koodimetaforiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223160", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metaforat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "algoritmit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87086
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/95e61ec2-4105-4bb9-b99d-55d303e69851\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223160.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Hanna Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin koodi ohjelmoinnin opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimateriaali opetus ohjelmointi tietotekniikka peruskoulu metaforat digitaalinen oppimateriaali algoritmit ajattelu
title Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_full Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_fullStr Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_full_unstemmed Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_short Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_sort ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
title_txtP Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
topic koodi ohjelmoinnin opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimateriaali opetus ohjelmointi tietotekniikka peruskoulu metaforat digitaalinen oppimateriaali algoritmit ajattelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu algoritmit digitaalinen oppimateriaali koodi metaforat ohjelmoinnin opetus ohjelmointi opetus oppimateriaali peruskoulu tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223160
work_keys_str_mv AT hakalahanna ohjelmoinninoppimateriaalitsuhteessakoulutuksentehtäviinjakoodimetaforiin