Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta

Elintapaohjaus on yksi keino tukea elintapojen parantamista terveyttä edistävään suuntaan. Kun elintapaohjaus perustuu käyttäytymisen muutosteoriaan, vaikutusten on osoitettu olevan tehokkaampia. Digitalisaatio on tuonut elintapaohjauksen toteuttamiseen uudenlaisia työkaluja, joiden avulla on mahdol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Eini
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87085
_version_ 1826225780891320320
author Annala, Eini
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Annala, Eini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Annala, Eini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Annala, Eini
datasource_str_mv jyx
description Elintapaohjaus on yksi keino tukea elintapojen parantamista terveyttä edistävään suuntaan. Kun elintapaohjaus perustuu käyttäytymisen muutosteoriaan, vaikutusten on osoitettu olevan tehokkaampia. Digitalisaatio on tuonut elintapaohjauksen toteuttamiseen uudenlaisia työkaluja, joiden avulla on mahdollista tavoittaa laajemmin elintapaohjausta tarvitsevia. Samaan aikaan myös elintapaohjauksen toimijakenttä on laajentunut julkisen sektoreiden toimijoista myös muille sektoreille. Esimerkiksi yksityinen sektori tarjoaa lukuisia omaehtoisia, digitaalisissa ympäristöissä toteutettavia elintapaohjauspalveluja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaupallisten elintapoihin kohdistuvien verkkovalmennuksien markkinointikuvauksissa esiteltyä teoriataustaa niin käyttäytymisen muutosteorioiden kuin muutostekniikoidenkin osalta. Tämän tutkimuksen aineistona toimi 47 kaupallisen verkkovalmennuksen markkinointikuvausta, jotka oli esitetty toimijoiden verkkosivuilla. Markkinointikuvauksista tarkasteltiin niiden sisältämiä tietoja valmennuksen toteutuksesta taustateorian sekä valmennusmenetelmien osalta. Tutki-musaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönerittelyä. Teoriaperustan analyysille muodostivat käyttäytymisen muutospyörän viitekehys sekä käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomia. Markkinointikuvauksista tunnistetut valmennusmenetelmät koodattiin käyttäytymisen muutostekniikoiksi, jonka jälkeen ne yhdistettiin käyttäytymisen muutospyörän mukaisiin vaikuttamistoimintoihin ja edelleen käyttäytymisen alkulähteisiin. Tämä tutkimus osoitti, että käyttäytymisen muutosteorioita ei mainittu elintapoihin kohdennetuissa kaupallisten verkkovalmennusten markkinointikuvauksissa, vaikkakin näihin viittaavia kuvauksia havaittiin. Tämän aineiston perusteella ei kuitenkaan voida saada tietoa siitä, hyödyn-netäänkö valmennuksen käytännön suunnittelussa ja toteutuksessa käyttäytymisen muutosteoriaa. Sen sijaan käyttäytymisen muutostekniikoita kuvattiin monipuolisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella pyritään vaikuttamaan ensisijaisesti käyttäytymisen motivaatioon. Sen sijaan vähiten vaikuttamista kohdennettiin fyysisiin ja sosiaalisiin tilaisuuksiin. Vaikuttamiskeinoina oli pääsääntöisesti useita käyttäytymisen muutostekniikoita yhtä valmennusta kohden. Jatkotutkimusta tarvitaan verkkovalmennusten tosiasiallisista toteutustavoista sekä käyttäytymisen muutostekniikoiden että käyttäytymisen muutosteorioiden osalta. Lifestyle guidance is one mean of supporting the improvement of lifestyles in a health-promoting direction. When lifestyle guidance is based on behavior change theory, the effects have been shown to be more effective. Digitalization has brought new kinds of tools to the implementation of lifestyle guidance, with the help of which it is possible to reach more people who need lifestyle guidance. At the same time, the field of actors in lifestyle guidance has also expanded from actors in the public sectors to other sectors as well. For example, the private sector offers numerous voluntary lifestyle guidance services implemented in digital environments. The purpose of this study was to find out the theoretical background presented in the marketing descriptions of online coaching aimed at commercial lifestyles, both in terms of behavior change theories and change techniques. The data for this study was 47 marketing descriptions of commercial online coaching, which were presented on the providers’ websites. The marketing descriptions were examined for the information they contained about the implementation of the coaching in terms of background theory and coaching methods. In the analysis of the research material, content specification was used. The theoretical basis for the analysis was the reference framework of the behavior change wheel and the taxonomy of behavior change techniques. The coaching methods identified from the marketing descriptions were coded as behavior change techniques, after which they were combined with intervention activities according to the behavior change wheel and further to the initial sources of behavior. This study showed that behavior change theories were not mentioned in the marketing descriptions of lifestyle-oriented commercial online coaching, although descriptions referring to these were observed. Based on this material, however, it is not possible to obtain information on whether the behavior change theory is used in the practical planning and implementation of coaching. Instead, behavior change techniques were described in a variety of ways. The results of the study showed that in commercial online coaching, based on marketing descriptions, the primary aim is to influence the motivation of behavior. Instead, the least amount of influence was directed at physical and social opportunities. As a rule, the means of influence were several behavior change techniques per one coaching. Further research is needed on the actual implementation methods of online coaching, both in terms of behavior change techniques and behavior change theories.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaasalainen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Eini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T11:21:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T11:21:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Elintapaohjaus on yksi keino tukea elintapojen parantamista terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4\u00e4n suuntaan. Kun elintapaohjaus perustuu k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosteoriaan, vaikutusten on osoitettu olevan tehokkaampia. Digitalisaatio on tuonut elintapaohjauksen toteuttamiseen uudenlaisia ty\u00f6kaluja, joiden avulla on mahdollista tavoittaa laajemmin elintapaohjausta tarvitsevia. Samaan aikaan my\u00f6s elintapaohjauksen toimijakentt\u00e4 on laajentunut julkisen sektoreiden toimijoista my\u00f6s muille sektoreille. Esimerkiksi yksityinen sektori tarjoaa lukuisia omaehtoisia, digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 toteutettavia elintapaohjauspalveluja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kaupallisten elintapoihin kohdistuvien verkkovalmennuksien markkinointikuvauksissa esitelty\u00e4 teoriataustaa niin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosteorioiden kuin muutostekniikoidenkin osalta. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona toimi 47 kaupallisen verkkovalmennuksen markkinointikuvausta, jotka oli esitetty toimijoiden verkkosivuilla. Markkinointikuvauksista tarkasteltiin niiden sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 tietoja valmennuksen toteutuksesta taustateorian sek\u00e4 valmennusmenetelmien osalta. Tutki-musaineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nerittely\u00e4. Teoriaperustan analyysille muodostivat k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutospy\u00f6r\u00e4n viitekehys sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoiden taksonomia. Markkinointikuvauksista tunnistetut valmennusmenetelm\u00e4t koodattiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoiksi, jonka j\u00e4lkeen ne yhdistettiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutospy\u00f6r\u00e4n mukaisiin vaikuttamistoimintoihin ja edelleen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen alkul\u00e4hteisiin. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosteorioita ei mainittu elintapoihin kohdennetuissa kaupallisten verkkovalmennusten markkinointikuvauksissa, vaikkakin n\u00e4ihin viittaavia kuvauksia havaittiin. T\u00e4m\u00e4n aineiston perusteella ei kuitenkaan voida saada tietoa siit\u00e4, hy\u00f6dyn-net\u00e4\u00e4nk\u00f6 valmennuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n suunnittelussa ja toteutuksessa k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosteoriaa. Sen sijaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoita kuvattiin monipuolisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan ensisijaisesti k\u00e4ytt\u00e4ytymisen motivaatioon. Sen sijaan v\u00e4hiten vaikuttamista kohdennettiin fyysisiin ja sosiaalisiin tilaisuuksiin. Vaikuttamiskeinoina oli p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti useita k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoita yht\u00e4 valmennusta kohden. Jatkotutkimusta tarvitaan verkkovalmennusten tosiasiallisista toteutustavoista sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoiden ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosteorioiden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lifestyle guidance is one mean of supporting the improvement of lifestyles in a health-promoting direction. When lifestyle guidance is based on behavior change theory, the effects have been shown to be more effective. Digitalization has brought new kinds of tools to the implementation of lifestyle guidance, with the help of which it is possible to reach more people who need lifestyle guidance. At the same time, the field of actors in lifestyle guidance has also expanded from actors in the public sectors to other sectors as well. For example, the private sector offers numerous voluntary lifestyle guidance services implemented in digital environments. The purpose of this study was to find out the theoretical background presented in the marketing descriptions of online coaching aimed at commercial lifestyles, both in terms of behavior change theories and change techniques.\n\nThe data for this study was 47 marketing descriptions of commercial online coaching, which were presented on the providers\u2019 websites. The marketing descriptions were examined for the information they contained about the implementation of the coaching in terms of background theory and coaching methods. In the analysis of the research material, content specification was used. The theoretical basis for the analysis was the reference framework of the behavior change wheel and the taxonomy of behavior change techniques. The coaching methods identified from the marketing descriptions were coded as behavior change techniques, after which they were combined with intervention activities according to the behavior change wheel and further to the initial sources of behavior.\n\nThis study showed that behavior change theories were not mentioned in the marketing descriptions of lifestyle-oriented commercial online coaching, although descriptions referring to these were observed. Based on this material, however, it is not possible to obtain information on whether the behavior change theory is used in the practical planning and implementation of coaching. Instead, behavior change techniques were described in a variety of ways. The results of the study showed that in commercial online coaching, based on marketing descriptions, the primary aim is to influence the motivation of behavior. Instead, the least amount of influence was directed at physical and social opportunities. As a rule, the means of influence were several behavior change techniques per one coaching. Further research is needed on the actual implementation methods of online coaching, both in terms of behavior change techniques and behavior change theories.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T11:21:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T11:21:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkovalmennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutospy\u00f6r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sis\u00e4ll\u00f6nerittely k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutospy\u00f6r\u00e4n ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elintavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87085
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/efed5f79-88f2-401e-95dd-46c0e712570c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Eini Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta verkkovalmennus käyttäytymisen muutospyörä käyttäytymisen muutostekniikka Terveyskasvatus Health Education 50411 elintavat terveyskäyttäytyminen
title Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_full Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_fullStr Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_full_unstemmed Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_short Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella
title_sort elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_sub sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
title_txtP Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
topic verkkovalmennus käyttäytymisen muutospyörä käyttäytymisen muutostekniikka Terveyskasvatus Health Education 50411 elintavat terveyskäyttäytyminen
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus elintavat käyttäytymisen muutospyörä käyttäytymisen muutostekniikka terveyskäyttäytyminen verkkovalmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87085 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223159
work_keys_str_mv AT annalaeini elintapoihinvaikuttaminenkaupallisissaverkkovalmennuksissamarkkinointikuvaustenperust