Spooky stories for EFL education a chilling material package

Kirjallisuuden käytöllä kielten opetuksessa on pitkät perinteet ja siihen liittyviä hyötyjä ja haittoja on tutkittu paljon (esim. Sun 2021). Kirjallisuuden käyttöä on perusteltu esimerkiksi materiaalin autentti-suudella, kielellisellä monipuolisuudella, sekä kulttuurintuntemukseen liittyvillä tekijö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kataja, Riikka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87081
_version_ 1828193038874181632
author Kataja, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kataja, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kataja, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kataja, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuden käytöllä kielten opetuksessa on pitkät perinteet ja siihen liittyviä hyötyjä ja haittoja on tutkittu paljon (esim. Sun 2021). Kirjallisuuden käyttöä on perusteltu esimerkiksi materiaalin autentti-suudella, kielellisellä monipuolisuudella, sekä kulttuurintuntemukseen liittyvillä tekijöillä (Collie & Slater 1987). Erityisesti kirjallisuuden kyky herättää ajatuksia ja tunteita on koettu sen vahvuudeksi, mutta tämän hyödyntäminen on jäänyt kieltenopetuksessa sivuosaan. Myös suomalaisia englannin oppikirjoja tarkastellessani huomasin, että ne sisältävät kirjallisuutta vain pieniä määriä ja siihen liit-tyvät tehtävät keskittyvät enimmäksi luetunymmärtämiseen sekä kielellisiin elementteihin. Samaan aikaan on ollut kasvavaa huolta suomalaisten nuorten lukutaidosta, sillä nuoret lukevat perinteistä kirjallisuutta vapaa-ajallaan yhä vähemmän (Hanifi 2021). Tämä materiaalipaketti on suunniteltu peruskoulun yhdeksännelle luokalle, ja se käsittelee kirjallisuutta vaihtoehtoisesta näkökulmasta: tavoitteena on innostaa oppilaita lukemaan lisää vapaa-ajallaan. Materiaalina toimivat kolme jännitysnovellia, jotka on pyritty valitsemaan oppilaiden mieltymyksiin perustuen. Novellien pohjalta on rakennettu kuuden oppitunnin kokonaisuus, jossa sovelletaan luovan pedagogiikan (creative pedagogy) aatteita. Monipuolisissa tehtävissä oppilaat esittävät novelleista omia näkemyksiään, keskustelevat niissä esiintyvistä teemoista ja inspiroituvat lukemastaan tehden omia tuotoksiaan. Opettajan rooli on rakentaa kannustava ilmapiiri, olla avoin oppilaiden ideoille sekä auttaa heitä suoriutumaan tehtävistä. Materiaalipaketti harjoittaa oppilaita lukemaan englanniksi turvallisessa ja paineettomassa ympäris-tössä. Kielitaidon lisäksi he oppivat, kuinka kirjallisuudesta voi keskustella ja mitä elementtejä kuuluu kirjallisuuden analysointiin.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kataja, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T11:12:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T11:12:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuden k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 kielten opetuksessa on pitk\u00e4t perinteet ja siihen liittyvi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja on tutkittu paljon (esim. Sun 2021). Kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 on perusteltu esimerkiksi materiaalin autentti-suudella, kielellisell\u00e4 monipuolisuudella, sek\u00e4 kulttuurintuntemukseen liittyvill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 (Collie & Slater 1987). Erityisesti kirjallisuuden kyky her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ajatuksia ja tunteita on koettu sen vahvuudeksi, mutta t\u00e4m\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4minen on j\u00e4\u00e4nyt kieltenopetuksessa sivuosaan. My\u00f6s suomalaisia englannin oppikirjoja tarkastellessani huomasin, ett\u00e4 ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t kirjallisuutta vain pieni\u00e4 m\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja siihen liit-tyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t enimm\u00e4ksi luetunymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 kielellisiin elementteihin. Samaan aikaan on ollut kasvavaa huolta suomalaisten nuorten lukutaidosta, sill\u00e4 nuoret lukevat perinteist\u00e4 kirjallisuutta vapaa-ajallaan yh\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n (Hanifi 2021).\n\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on suunniteltu peruskoulun yhdeks\u00e4nnelle luokalle, ja se k\u00e4sittelee kirjallisuutta vaihtoehtoisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta: tavoitteena on innostaa oppilaita lukemaan lis\u00e4\u00e4 vapaa-ajallaan. Materiaalina toimivat kolme j\u00e4nnitysnovellia, jotka on pyritty valitsemaan oppilaiden mieltymyksiin perustuen. Novellien pohjalta on rakennettu kuuden oppitunnin kokonaisuus, jossa sovelletaan luovan pedagogiikan (creative pedagogy) aatteita. Monipuolisissa teht\u00e4viss\u00e4 oppilaat esitt\u00e4v\u00e4t novelleista omia n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n, keskustelevat niiss\u00e4 esiintyvist\u00e4 teemoista ja inspiroituvat lukemastaan tehden omia tuotoksiaan. Opettajan rooli on rakentaa kannustava ilmapiiri, olla avoin oppilaiden ideoille sek\u00e4 auttaa heit\u00e4 suoriutumaan teht\u00e4vist\u00e4.\n\nMateriaalipaketti harjoittaa oppilaita lukemaan englanniksi turvallisessa ja paineettomassa ymp\u00e4ris-t\u00f6ss\u00e4. Kielitaidon lis\u00e4ksi he oppivat, kuinka kirjallisuudesta voi keskustella ja mit\u00e4 elementtej\u00e4 kuuluu kirjallisuuden analysointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-22T11:12:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T11:12:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "creative pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spooky stories for EFL education : a chilling material package", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223155", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87081
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:51Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43efb8c9-8a25-44aa-bff6-a04ab058aac2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223155.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kataja, Riikka Spooky stories for EFL education : a chilling material package creative pedagogy material package EFL Englannin kieli English 301 kirjallisuus oppikirjat lukeminen englannin kieli oppimateriaali literature textbooks reading English language study material
title Spooky stories for EFL education : a chilling material package
title_full Spooky stories for EFL education : a chilling material package
title_fullStr Spooky stories for EFL education : a chilling material package Spooky stories for EFL education : a chilling material package
title_full_unstemmed Spooky stories for EFL education : a chilling material package Spooky stories for EFL education : a chilling material package
title_short Spooky stories for EFL education
title_sort spooky stories for efl education a chilling material package
title_sub a chilling material package
title_txtP Spooky stories for EFL education : a chilling material package
topic creative pedagogy material package EFL Englannin kieli English 301 kirjallisuus oppikirjat lukeminen englannin kieli oppimateriaali literature textbooks reading English language study material
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language creative pedagogy englannin kieli kirjallisuus literature lukeminen material package oppikirjat oppimateriaali reading study material textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87081 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223155
work_keys_str_mv AT katajariikka spookystoriesforefleducationachillingmaterialpackage