Summary: | Digitaalisia työvälineitä ja materiaaleja käytetään opetuksessa jatkuvasti enemmän ja enemmän, ja ylioppilaskokeiden sähköistämisen sekä oppivelvollisuuden laajentamisen myötä kaikki lukio-opiskelijat käyttävät koulun tarjoamaa kannettavaa tietokonetta työvälineenään lukio-opintojensa ajan. Digitaaliset työvälineet mahdollistavat erilaisten mediaformaattien, kuten blogitekstien, lehtiartikkeleiden, musiikin ja videoiden hyödyntämisen osana opetusta.
Pelit, erityisesti tietokone-, mobiili- ja videopelit ovat paljon puhuttu aihe ja niitä on alettu hyödyntämään myös osana opetusta. Tässä maisterintutkielmassa kehitetään lyhyt digitaalinen oppimispeli ja esitellään pelin kehittämisprosessi. Peli on suunnattu saksan kieltä lukiossa B3-kielenä opiskeleville oppijoille ja sen tarkoituksena on havainnollistaa adjektiivien käyttöä saksan kielessä tarjoamalla adjektiiveille konteksti interaktiivisen tarinan muodossa.
|