Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa

Kaikkikanavaisuudella viitataan saumattomaan ja integroituun kokemukseen eri kanavien välillä. Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi saavuttaa saman ostokokemuksen kanavasta riippumatta. Liiketoimintatiedon hallinalla (engl. businesss intelligence) viitataan työkaluihin ja te...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Aleksandra
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87076
_version_ 1826225812172439552
author Hämäläinen, Aleksandra
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Aleksandra Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Aleksandra Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Aleksandra
datasource_str_mv jyx
description Kaikkikanavaisuudella viitataan saumattomaan ja integroituun kokemukseen eri kanavien välillä. Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi saavuttaa saman ostokokemuksen kanavasta riippumatta. Liiketoimintatiedon hallinalla (engl. businesss intelligence) viitataan työkaluihin ja teknologioihin, joiden avulla voidaan parantaa tiedon hallintaa, päätöksentekoa ja liiketoimintaa sekä lisätä yrityksen arvoa. Tutkielma on suoritettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena on löytää keinoja, miten liiketoiminta-tietoteknologioita ja -järjestelmiä voidaan hyödyntää kaikkikanavaisuudessa ja etenkin kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa, sillä molemmat käsitteet liittyvät vahvasti tiedon hallintaan ja sen käyttämiseen. Tutkielmassa löydettiin useita eri tapoja liiketoimintatiedon hyödyntämiseen kaikkikanavaisen vähittäiskaupan tukena niin asiakkaan kuin organisaation näkökulmasta. Tutkimuksessa osoitettiin, että liiketoimintatietoa ja sen hallintaa voidaan hyödyntää esimerkiksi kanta-asiakasjärjestelmissä, kuluttajakokemuksen edistämisessä sekä markkinointikampanjoissa. Omnichannel refers to a seamless and integrated experience across different channels. From the customer’s perspective, this means that the customer can achieve the same shopping experience regardless of the channel. Business intelligence refers to the tools and technologies that can be used to achieve better information management, decision making, business performance and company value. This thesis has been conducted as a descriptive literature review and it aims to identify ways how business intelligence technologies and systems can be used in omnichannel and especially in omnichannel retailing, as both concepts are strongly related in managing and using information. The thesis identified several different ways of using business intelligence to support omnichannel retailing, both from customer’s and organizations’ perspective. The study showed that business intelligence can be used in different areas such as customer loyalty systems, promoting the consumer experience and in marketing campaigns.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Aleksandra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T10:58:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T10:58:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaikkikanavaisuudella viitataan saumattomaan ja integroituun kokemukseen eri kanavien v\u00e4lill\u00e4. Asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 asiakas voi saavuttaa saman ostokokemuksen kanavasta riippumatta. Liiketoimintatiedon hallinalla (engl. businesss intelligence) viitataan ty\u00f6kaluihin ja teknologioihin, joiden avulla voidaan parantaa tiedon hallintaa, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa ja liiketoimintaa sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 yrityksen arvoa. Tutkielma on suoritettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja, miten liiketoiminta-tietoteknologioita ja -j\u00e4rjestelmi\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkikanavaisuudessa ja etenkin kaikkikanavaisessa v\u00e4hitt\u00e4iskaupassa, sill\u00e4 molemmat k\u00e4sitteet liittyv\u00e4t vahvasti tiedon hallintaan ja sen k\u00e4ytt\u00e4miseen. Tutkielmassa l\u00f6ydettiin useita eri tapoja liiketoimintatiedon hy\u00f6dynt\u00e4miseen kaikkikanavaisen v\u00e4hitt\u00e4iskaupan tukena niin asiakkaan kuin organisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa osoitettiin, ett\u00e4 liiketoimintatietoa ja sen hallintaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi kanta-asiakasj\u00e4rjestelmiss\u00e4, kuluttajakokemuksen edist\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 markkinointikampanjoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Omnichannel refers to a seamless and integrated experience across different channels. From the customer\u2019s perspective, this means that the customer can achieve the same shopping experience regardless of the channel. Business intelligence refers to the tools and technologies that can be used to achieve better information management, decision making, business performance and company value. This thesis has been conducted as a descriptive literature review and it aims to identify ways how business intelligence technologies and systems can be used in omnichannel and especially in omnichannel retailing, as both concepts are strongly related in managing and using information. The thesis identified several different ways of using business intelligence to support omnichannel retailing, both from customer\u2019s and organizations\u2019 perspective. The study showed that business intelligence can be used in different areas such as customer loyalty systems, promoting the consumer experience and in marketing campaigns.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T10:58:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T10:58:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintatiedon hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaikkikanavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omnikanavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omnichannel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liiketoimintatiedon hallinnan hy\u00f6dynt\u00e4minen kaikkikanavaisessa v\u00e4hitt\u00e4iskaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "business intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87076
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08f75b92-aa95-4e67-b168-dca80050b41e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Aleksandra Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa liiketoimintatiedon hallinta kaikkikanavaisuus omnikanavaisuus omnichannel Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence vähittäiskauppa
title Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_full Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_fullStr Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_full_unstemmed Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_short Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_sort liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
title_txtP Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
topic liiketoimintatiedon hallinta kaikkikanavaisuus omnikanavaisuus omnichannel Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence vähittäiskauppa
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede business intelligence kaikkikanavaisuus liiketoimintatiedon hallinta omnichannel omnikanavaisuus vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87076 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223150
work_keys_str_mv AT hämäläinenaleksandra liiketoimintatiedonhallinnanhyödyntäminenkaikkikanavaisessavähittäiskaupass