Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen

Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ja opettajilla on mahdollisuus valita itselleen sopivia työstä palautumise...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kupari, Henna, Savolainen, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87075
_version_ 1826225704212103168
author Kupari, Henna Savolainen, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kupari, Henna Savolainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kupari, Henna Savolainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kupari, Henna
datasource_str_mv jyx
description Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ja opettajilla on mahdollisuus valita itselleen sopivia työstä palautumisen keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja luokanopettajilla on työnsä tuunaamiseen sekä työstä palautumiseen. Tutkimukseen osallistui Keski-Suomesta 27 luokanopettajaa, joille toteutettiin puolistrukturoidut yksilöhaastattelut keväällä 2021. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan luokanopettajat tuunaavat työtään työtä rajaamalla, työhön suhtautumisella sekä kollegiaalisella yhteistyöllä. Työstä palautumiseen liittyvät tulokset jaettiin työpäivän aikaiseen ja vapaa-ajalla tapahtuvaan työstä palautumiseen. Palautumisen keinoiksi työpäivän aikana luokanopettajat nimesivät kollegat ja työyhteisön, työtyytyväisyyden ja työmatkat. Vapaa-ajan keinoiksi nimettiin liikunta ja harrastukset, autonomia, psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, lomat ja viikonloppu, sosiaaliset suhteet sekä itsestä huolehtiminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa niin opettajankoulutuksessa kuin jo työelämässä olevien luokanopettajien jatkokoulutuksessa.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kupari, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T10:56:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T10:56:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan ty\u00f6st\u00e4 uutisoidaan usein negatiiviseen s\u00e4vyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eiv\u00e4t voi vaikuttaa kaikkiin asioihin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa ty\u00f6n omatoimisen muokkauksen ja opettajilla on mahdollisuus valita itselleen sopivia ty\u00f6st\u00e4 palautumisen keinoja.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia keinoja luokanopettajilla on ty\u00f6ns\u00e4 tuunaamiseen sek\u00e4 ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen. Tutkimukseen osallistui Keski-Suomesta 27 luokanopettajaa, joille toteutettiin puolistrukturoidut yksil\u00f6haastattelut kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction\nin Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTulosten mukaan luokanopettajat tuunaavat ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 rajaamalla, ty\u00f6h\u00f6n suhtautumisella sek\u00e4 kollegiaalisella yhteisty\u00f6ll\u00e4. Ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen liittyv\u00e4t tulokset jaettiin ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n aikaiseen ja vapaa-ajalla tapahtuvaan ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen. Palautumisen keinoiksi ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n aikana luokanopettajat nimesiv\u00e4t kollegat ja ty\u00f6yhteis\u00f6n, ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden ja ty\u00f6matkat. Vapaa-ajan keinoiksi nimettiin liikunta ja harrastukset, autonomia, psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, lomat ja viikonloppu, sosiaaliset suhteet sek\u00e4 itsest\u00e4 huolehtiminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa niin opettajankoulutuksessa kuin jo ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevien luokanopettajien jatkokoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T10:56:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T10:56:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n tuunaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien keinoja ty\u00f6n tuunaamiseen ja ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87075
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9eefac7b-0c07-4b9c-a63e-0bd6ec463cb7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223149.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kupari, Henna Savolainen, Miia Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen työn tuunaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työ palautuminen
title Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_full Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_fullStr Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_full_unstemmed Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_short Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_sort luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
title_txtP Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
topic työn tuunaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat työ palautuminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat palautuminen työ työn tuunaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87075 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223149
work_keys_str_mv AT kuparihenna luokanopettajienkeinojatyöntuunaamiseenjatyöstäpalautumiseen