Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa opettajien käsityksiä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden välinen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien käsitysten mukaan. Lisäksi tutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen opettajat kokevat ja millaisia toimia he kuvasivat kouluarjessa tehtävän. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Juurenheimo, Jessi, Puikkonen, Riina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87065
_version_ 1826225706608099328
author Juurenheimo, Jessi Puikkonen, Riina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juurenheimo, Jessi Puikkonen, Riina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juurenheimo, Jessi Puikkonen, Riina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juurenheimo, Jessi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden välinen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien käsitysten mukaan. Lisäksi tutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen opettajat kokevat ja millaisia toimia he kuvasivat kouluarjessa tehtävän. Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2022–2023 aikana laadullisena, fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä peruskoulussa eri rooleissa työskentelevää opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin loppuvuodesta 2022 ja aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu. Aineiston analysoimme fenomenografisen analyysin avulla muodostamalla merkitys- ja kuvauskategorioita opettajien merkityksenantojen perusteella. Tulokset osoittivat oppilaiden välisten erojen luovan eriarvoisuutta kouluarkeen. Eriarvoisuutta luovia eroja kuvattiin perhetaustan ja yksilöllisten erojen kautta. Eriarvoisuuden kuvattiin ilmenevän ja rakentuvan sosiaalisesti ja rakenteellisesti sekä asenteiden ja riittämättömän erojen huomioimisen myötä. Eriarvoisuuden purkamista kouluarjessa kuvattiin kolmella tasolla: opetustyön lähtökohtina, opettajan toimijuutena sekä toimintana koulun tasolla. Kuvattuun toimijuuteen ja konkreettisiin toimiin vaikutti opettajan positio sekä koetut mahdollisuudet eriarvoisuuden purkamiseen. Tutkimuksessamme eriarvoisuus nähtiin aiemman kirjallisuuden mukaisesti monimerkityksellisenä. Eriarvoisuus rakentuu tietyssä kontekstissa, eli se mikä nähdään normina, määrittää myös erilaisuutta ja tuottaa eriarvoisuutta. Näin koulu on osaltaan tuottamassa eriarvoisuutta.
first_indexed 2023-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juurenheimo, Jessi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puikkonen, Riina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-22T10:44:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-22T10:44:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87065", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten oppilaiden v\u00e4linen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien k\u00e4sitysten mukaan. Lis\u00e4ksi \ntutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen opettajat kokevat ja millaisia toimia he kuvasivat kouluarjessa teht\u00e4v\u00e4n. \nTutkimus toteutettiin lukuvuoden 2022\u20132023 aikana laadullisena, fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 peruskoulussa \neri rooleissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin loppuvuodesta 2022 ja aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 toimi haastattelu. Aineiston analysoimme fenomenografisen analyysin avulla muodostamalla merkitys- ja \nkuvauskategorioita opettajien merkityksenantojen perusteella. \nTulokset osoittivat oppilaiden v\u00e4listen erojen luovan eriarvoisuutta kouluarkeen. Eriarvoisuutta luovia eroja kuvattiin perhetaustan ja yksil\u00f6llisten erojen kautta. Eriarvoisuuden kuvattiin ilmenev\u00e4n ja rakentuvan sosiaalisesti ja rakenteellisesti sek\u00e4 asenteiden ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n erojen huomioimisen my\u00f6t\u00e4.\nEriarvoisuuden purkamista kouluarjessa kuvattiin kolmella tasolla: opetusty\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohtina, opettajan toimijuutena sek\u00e4 toimintana koulun tasolla. Kuvattuun toimijuuteen ja konkreettisiin toimiin vaikutti opettajan positio sek\u00e4 koetut mahdollisuudet eriarvoisuuden purkamiseen.\nTutkimuksessamme eriarvoisuus n\u00e4htiin aiemman kirjallisuuden mukaisesti monimerkityksellisen\u00e4. Eriarvoisuus rakentuu tietyss\u00e4 kontekstissa, eli se mik\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n normina, m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 my\u00f6s erilaisuutta ja tuottaa \neriarvoisuutta. N\u00e4in koulu on osaltaan tuottamassa eriarvoisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-22T10:44:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-22T10:44:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden v\u00e4lisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyv\u00e4t mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305223139", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriarvoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87065
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77b0e23b-b395-4d68-a7d6-d16082b73391\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305223139.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juurenheimo, Jessi Puikkonen, Riina Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erot toiseus eriarvoisuus toimijuus peruskoulu
title Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
title_full Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
title_fullStr Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
title_full_unstemmed Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
title_short Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa
title_sort oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa opettajien käsityksiä
title_sub opettajien käsityksiä
title_txtP Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
topic fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erot toiseus eriarvoisuus toimijuus peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriarvoisuus erot fenomenografia peruskoulu toimijuus toiseus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87065 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223139
work_keys_str_mv AT juurenheimojessi oppilaidenväliseneriarvoisuudenilmeneminenjasenpurkamiseenliittyvätmahdollisuud