OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta

Sähköinen asiointi terveydenhuollossa on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuollon sähköisten asiointipalveluiden tulee olla mahdollisimman helppokäyttöisiä, jotta kaikilla halukkailla on yhdenvertainen mahdollisuus käyttää niitä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mattila, Emilia
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87001
_version_ 1828193038820704256
author Mattila, Emilia
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Sähköinen asiointi terveydenhuollossa on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuollon sähköisten asiointipalveluiden tulee olla mahdollisimman helppokäyttöisiä, jotta kaikilla halukkailla on yhdenvertainen mahdollisuus käyttää niitä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaiseksi ikäihmiset kokevat OmaKannan käytettävyyden ja millaisten tekijöiden he kokivat vaikuttavan OmaKannan käytettävyyteen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa OmaKannan käytettävyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä erityisesti asiointipalveluiden sekä erilaisten järjestelmien suunnittelijoille ja kehittäjille. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisella triangulaatiolla. Aineisto kerättiin suorittamalla kohdejoukolle käytettävyystestaus ääneen ajattelun metodologiaa käyttämällä ja teemahaastattelu, joka pohjautui Nielsenin viisiosaiseen käytettävyysmalliin. Kohdejoukkoon kuului kahdeksan yli 65-vuotiasta henkilöä, jotka olivat käyttäneet OmaKantaa vaihtelevasti. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti. Tutkimustulosten perusteella todettiin ikäihmisten kokevan OmaKannan käytettävyyden melko hyväksi. OmaKannan hyötyjen koettiin liittyvän erityisesti ajatukseen terveystietojen yhtenäisestä säilytyspaikasta. Ikäihmisten näkökulmasta OmaKannan epäkohdat liittyivät muun muassa tiedon hankalaan löydettävyyteen etenkin aloittelevien käyttäjien kohdalla. OmaKannan keskeisimmäksi ongelmaksi nostettiin runsas lääketieteellisten termien käyttö potilaskertomuksissa sekä laboratoriotutkimuksiin liittyvät epäselvyydet, kuten tutkimusten tarkoitus ja tulosten tulkinta. Ikäihmiset nostivat OmaKannan käytettävyyteen vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa tietoteknisten taitojen tason ja OmaKannan tai vastaavien palveluiden käytön säännöllisyyden. OmaKannan osalta käytettävyyteen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä olivat helppokäyttöinen ja selkeä käyttöliittymä. Kuitenkin tietynlaiset epäloogisuudet esimerkiksi navigaatiovalikon toiminnassa ja tietorakenteissa koettiin OmaKannan käytettävyyttä heikentäviksi tekijöiksi. Tutkimustuloksia on mahdollista soveltaa sähköisten asiointipalveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa ottamalla huomioon ikäihmisten näkökulmat ja heidän mahdolliset erityispiirteensä. Jatkotutkimusta OmaKannan käytettävyydestä tarvitaan vielä laajemmasta kohdejoukosta sekä sellaisista ikäihmisistä, joilla ei ole tietotekniikan käytöstä kokemusta ollenkaan. Ikäihmisten näkökulmasta käytettävyyttä olisi tärkeää tarkastella myös muiden valtakunnallisten terveydenhuollon asiointipalveluiden, kuten Omaolon, osalta. eHealth services have increased strongly in recent years. eHealth services must be as easy to use as possible, so everyone who wants to use them have equal access. The purpose of this Master’s thesis was to examine how the elderly people perceive the usability of MyKanta and which factors the elderly perceived to affect the usability of MyKanta. The aim was to gather information about the usability of MyKanta and the factors affecting the usability especially for designers and developers of the services and various information systems. The empirical part of the thesis was implemented with qualitative triangulation. The data was collected by performing usability testing for the target group, using the think-aloud methodology and a themed interview based on Nielsen’s five-part usability model. The target group included a total of eight people over the age of 65, who had used MyKanta in varying degrees. The data was analyzed by means of a theory-guided analysis. The results revealed that elderly people find the usability of MyKanta quite good. The benefits of MyKanta were a unified place to store health information. From the point of view of the elderly, MyKanta’s issues were, among other things, related to the difficulty of finding information, especially for novice users. The most central issue of MyKanta was the abundant use of medical terms in patient reports, as well as faults related to laboratory tests, such as the purpose of the tests and the interpretation of the results. The level of IT skills and the regularity of using MyKanta or similar services were considered as factors influencing the usability of MyKanta among the elderly. The factors related to MyKanta that had a positive effect on usability was a user friendly and distinct user interface. However, certain types of illogicalities, for example in the operation of the navigation menu and data structures, were perceived as factors that weaken the usability of MyKanta. The results of this study can be applied to the development and planning of eHealth services by considering the point of view of the elderly as well as their potential special needs. Further research is needed on the topic, especially from a wider target group and older people with no experience using information technology. From the point of view of the elderly, it would also be important to consider the usability of other national eHealth services, such as Omaolo.
first_indexed 2023-05-17T20:15:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-17T09:43:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-17T09:43:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87001", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "S\u00e4hk\u00f6inen asiointi terveydenhuollossa on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuollon s\u00e4hk\u00f6isten asiointipalveluiden tulee olla mahdollisimman helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4, jotta kaikilla halukkailla on yhdenvertainen mahdollisuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiseksi ik\u00e4ihmiset kokevat OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja millaisten tekij\u00f6iden he kokivat vaikuttavan OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyyteen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 erityisesti asiointipalveluiden sek\u00e4 erilaisten j\u00e4rjestelmien suunnittelijoille ja kehitt\u00e4jille. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisella triangulaatiolla. Aineisto ker\u00e4ttiin suorittamalla kohdejoukolle k\u00e4ytett\u00e4vyystestaus \u00e4\u00e4neen ajattelun metodologiaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja teemahaastattelu, joka pohjautui Nielsenin viisiosaiseen k\u00e4ytett\u00e4vyysmalliin. Kohdejoukkoon kuului kahdeksan yli 65-vuotiasta henkil\u00f6\u00e4, jotka olivat k\u00e4ytt\u00e4neet OmaKantaa vaihtelevasti. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti. Tutkimustulosten perusteella todettiin ik\u00e4ihmisten kokevan OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyyden melko hyv\u00e4ksi. OmaKannan hy\u00f6tyjen koettiin liittyv\u00e4n erityisesti ajatukseen terveystietojen yhten\u00e4isest\u00e4 s\u00e4ilytyspaikasta. Ik\u00e4ihmisten n\u00e4k\u00f6kulmasta OmaKannan ep\u00e4kohdat liittyiv\u00e4t muun muassa tiedon hankalaan l\u00f6ydett\u00e4vyyteen etenkin aloittelevien k\u00e4ytt\u00e4jien kohdalla. OmaKannan keskeisimm\u00e4ksi ongelmaksi nostettiin runsas l\u00e4\u00e4ketieteellisten termien k\u00e4ytt\u00f6 potilaskertomuksissa sek\u00e4 laboratoriotutkimuksiin liittyv\u00e4t ep\u00e4selvyydet, kuten tutkimusten tarkoitus ja tulosten tulkinta. Ik\u00e4ihmiset nostivat OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyyteen vaikuttaviksi tekij\u00f6iksi muun muassa tietoteknisten taitojen tason ja OmaKannan tai vastaavien palveluiden k\u00e4yt\u00f6n s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyyden. OmaKannan osalta k\u00e4ytett\u00e4vyyteen my\u00f6nteisesti vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat helppok\u00e4ytt\u00f6inen ja selke\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4. Kuitenkin tietynlaiset ep\u00e4loogisuudet esimerkiksi navigaatiovalikon toiminnassa ja tietorakenteissa koettiin OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 heikent\u00e4viksi tekij\u00f6iksi. Tutkimustuloksia on mahdollista soveltaa s\u00e4hk\u00f6isten asiointipalveluiden kehitt\u00e4misess\u00e4 ja suunnittelussa ottamalla huomioon ik\u00e4ihmisten n\u00e4k\u00f6kulmat ja heid\u00e4n mahdolliset erityispiirteens\u00e4. Jatkotutkimusta OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 tarvitaan viel\u00e4 laajemmasta kohdejoukosta sek\u00e4 sellaisista ik\u00e4ihmisist\u00e4, joilla ei ole tietotekniikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kokemusta ollenkaan. Ik\u00e4ihmisten n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella my\u00f6s muiden valtakunnallisten terveydenhuollon asiointipalveluiden, kuten Omaolon, osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "eHealth services have increased strongly in recent years. eHealth services must be as easy to use as possible, so everyone who wants to use them have equal access. The purpose of this Master\u2019s thesis was to examine how the elderly people perceive the usability of MyKanta and which factors the elderly perceived to affect the usability of MyKanta. The aim was to gather information about the usability of MyKanta and the factors affecting the usability especially for designers and developers of the services and various information systems. The empirical part of the thesis was implemented with qualitative triangulation. The data was collected by performing usability testing for the target group, using the think-aloud methodology and a themed interview based on Nielsen\u2019s five-part usability model. The target group included a total of eight people over the age of 65, who had used MyKanta in varying degrees. The data was analyzed by means of a theory-guided analysis. The results revealed that elderly people find the usability of MyKanta quite good. The benefits of MyKanta were a unified place to store health information. From the point of view of the elderly, MyKanta\u2019s issues were, among other things, related to the difficulty of finding information, especially for novice users. The most central issue of MyKanta was the abundant use of medical terms in patient reports, as well as faults related to laboratory tests, such as the purpose of the tests and the interpretation of the results. The level of IT skills and the regularity of using MyKanta or similar services were considered as factors influencing the usability of MyKanta among the elderly. The factors related to MyKanta that had a positive effect on usability was a user friendly and distinct user interface. However, certain types of illogicalities, for example in the operation of the navigation menu and data structures, were perceived as factors that weaken the usability of MyKanta. The results of this study can be applied to the development and planning of eHealth services by considering the point of view of the elderly as well as their potential special needs. Further research is needed on the topic, especially from a wider target group and older people with no experience using information technology. From the point of view of the elderly, it would also be important to consider the usability of other national eHealth services, such as Omaolo.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-17T09:43:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-17T09:43:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OmaKanta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyyden arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4ihmiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "OmaKannan k\u00e4ytett\u00e4vyys ik\u00e4ihmisten n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305173065", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyspalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87001
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5a06f1f-f18c-4717-a75e-123f3034effb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305173065.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Emilia OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta OmaKanta käytettävyyden arviointi ikäihmiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio käytettävyys ikääntyneet terveydenhuolto sähköiset palvelut verkkopalvelut arviointi terveyspalvelut kokemukset
title OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_full OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_fullStr OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_full_unstemmed OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_short OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_sort omakannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
title_txtP OmaKannan käytettävyys ikäihmisten näkökulmasta
topic OmaKanta käytettävyyden arviointi ikäihmiset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio käytettävyys ikääntyneet terveydenhuolto sähköiset palvelut verkkopalvelut arviointi terveyspalvelut kokemukset
topic_facet 601 Information Systems Science OmaKanta Tietojärjestelmätiede arviointi digitalisaatio ikäihmiset ikääntyneet kokemukset käytettävyyden arviointi käytettävyys sähköiset palvelut terveydenhuolto terveyspalvelut verkkopalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87001 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305173065
work_keys_str_mv AT mattilaemilia omakannankäytettävyysikäihmistennäkökulmasta