Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa

Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat luokanopettajat tuottavat Instagramissa, miksi he tuottavat sisältöä Instagrami...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hakkarainen, Elisa, Hentilä, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86994
_version_ 1826225695037063168
author Hakkarainen, Elisa Hentilä, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Elisa Hentilä, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Elisa Hentilä, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat luokanopettajat tuottavat Instagramissa, miksi he tuottavat sisältöä Instagramiin sekä mitä merkityksiä he liittävät Instagramissa tapahtuvaan sisällöntuottamiseen. Tutkimuksessa sisällön tuottaminen liittyy sosiaalisen median, sisällöntuottamisen, ammatillisen identiteetin, ammatillisen oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhteisön teemoihin. Ilmiöön liittyvän teorian ja tulosten tarkastelun pohjana toimii Bronfenbrennerin sosioekologinen malli.   Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena sekä havainnointina. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää luokanopettajaa, jotka tuottavat työtään koskevaa sisältöä Instagramiin. Lisäksi havainnointiaineisto kerättiin haastatteluaineistoon pohjautuvalla havainnointilomakkeella. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Havainnointiaineisto kerättiin luokanopettajien Instagram-tileiltä haastattelutuloksista saatujen teemojen pohjalta. Tulokset osoittavat sisällöntuottamisen liittyvän vertaistukeen, tavoitteellisuuteen, luokanopettajuuden ja sisällöntuottajuuden erottamiseen, yrittäjyyteen, työnhakuun, oppilaisiin ja huoltajiin liittyviin asioihin sekä ammatillisen identiteetin vahvistumiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hentil\u00e4, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-16T08:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-16T08:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan, mit\u00e4 merkityksi\u00e4 luokanopettajat liitt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6t\u00e4 koskevaan sis\u00e4ll\u00f6n tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laista sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ntuottajina toimivat luokanopettajat tuottavat Instagramissa, miksi he tuottavat sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 Instagramiin sek\u00e4 mit\u00e4 merkityksi\u00e4 he liitt\u00e4v\u00e4t Instagramissa tapahtuvaan sis\u00e4ll\u00f6ntuottamiseen. Tutkimuksessa sis\u00e4ll\u00f6n tuottaminen liittyy sosiaalisen median, sis\u00e4ll\u00f6ntuottamisen, ammatillisen identiteetin, ammatillisen oppimisen ja ammatillisen oppimisen yhteis\u00f6n teemoihin. Ilmi\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4n teorian ja tulosten tarkastelun pohjana toimii Bronfenbrennerin sosioekologinen malli.\u202f\u202f \nTutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena sek\u00e4 havainnointina. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 luokanopettajaa, jotka tuottavat ty\u00f6t\u00e4\u00e4n koskevaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 Instagramiin. Lis\u00e4ksi havainnointiaineisto ker\u00e4ttiin haastatteluaineistoon pohjautuvalla havainnointilomakkeella. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Havainnointiaineisto ker\u00e4ttiin luokanopettajien Instagram-tileilt\u00e4 haastattelutuloksista saatujen teemojen pohjalta. Tulokset osoittavat sis\u00e4ll\u00f6ntuottamisen liittyv\u00e4n vertaistukeen, tavoitteellisuuteen, luokanopettajuuden ja sis\u00e4ll\u00f6ntuottajuuden erottamiseen, yritt\u00e4jyyteen, ty\u00f6nhakuun, oppilaisiin ja huoltajiin liittyviin asioihin sek\u00e4 ammatillisen identiteetin vahvistumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-16T08:51:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-16T08:51:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajat sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ntuottajina Instagramissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305163060", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4lt\u00f6tuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86994
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96e3b2dc-4160-4bb0-9d4e-5e6cf8df4d86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305163060.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Elisa Hentilä, Emmi Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaalinen media luokanopettajat opettajat ammatti-identiteetti Instagram sisältötuotanto ammatillinen kehitys
title Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
title_full Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
title_fullStr Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
title_full_unstemmed Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
title_short Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
title_sort luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina instagramissa
title_txtP Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaalinen media luokanopettajat opettajat ammatti-identiteetti Instagram sisältötuotanto ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Instagram Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatti-identiteetti luokanopettajat opettajat sisältötuotanto sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86994 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305163060
work_keys_str_mv AT hakkarainenelisa luokanopettajatsosiaalisenmediansisällöntuottajinainstagramissa