Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa

Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä lukiolaiset tytöt ovat ja millaisia ajatuksia heillä on kehonkuvastaan. Päätarkoituksena oli selvittää lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haukka, Ilona
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86982
_version_ 1826225782347792384
author Haukka, Ilona
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haukka, Ilona Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haukka, Ilona Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haukka, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä lukiolaiset tytöt ovat ja millaisia ajatuksia heillä on kehonkuvastaan. Päätarkoituksena oli selvittää lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa. Koska suurin osa nuorista käyttää sosiaalista mediaa, ja sosiaalisella medialla on todettu olevan vaikutuksia nuorten kokemuksiin kehonkuvastaan, aiheesta on tärkeää saada ajankohtaista ja uutta tutkimustietoa nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja se asemoituu fenomenologis- hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen, sillä pyrkimyksenä oli ymmärtää nuorten kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä ja tulkita heidän antamiaan merkityksiä. Tutkimukseen osallistui viisi keskisuomalaisessa lukiossa opiskelevaa tyttöä. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, ja tutkimusaineisto analysoitiin laadulliseen tutkimukseen soveltuvalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimukseen osallistuneet lukiolaiset tytöt käyttivät sosiaalista mediaa päivittäin. Suosituimpia kanavia olivat Instagram, Snapchat ja Tiktok. Yksi keskeisimmistä sosiaalisen median käyttömotiiveista oli sosiaalisten suhteiden ylläpito. Muita käyttömotiiveja olivat oman sisällön julkaisu ja vapaa-ajan vietto. Suurin osa lukiolaisista julkaisi sisältöä sosiaalisen median eri kanaviin. Tutkimuksen mukaan lukiolaiset tytöt olivat tällä hetkellä tyytyväisiä omaan kehonkuvaansa, mutta kehotyytymättömyyttä oli ilmennyt erityisesti yläkouluaikoina. Suurimpia syitä kehotyytymättömyydelle olivat olleet korona-aika sekä muihin vertailu sosiaalisessa mediassa. Nuoret kokivat, että sosiaalisen median sisältö on epärealistista, koska kuvia muokataan niin paljon. Tutkimukseen osallistuneilla nuorilla oli hyvä sosiaalisen median lukutaito, sillä he tiedostivat sosiaalisen median epärealistisuuden. Sosiaalisen median lukutaito edisti myönteistä käsitystä kehonkuvasta. Myönteistä käsitystä kehonkuvasta edisti myös omiin kiinnostuksen kohteisiin ja harrastuksiin liittyvä sosiaalisen median sisältö. Liikunnan- ja terveystiedon opetuksen merkitys nuorten kehonkuvan rakentumisen ja myönteisen kokemisen kannalta on suuri. Tutkimustulosten perusteella liikunnan- ja erityisesti terveystiedon opetuksessa tulisi painottaa enenevissä määrin sosiaalisen median lukutaidon opettamista eri kouluasteilla. Tällä tavoin voitaisiin lisätä nuorten tietoisuutta sosiaalisen median käytöstä ja vaikutuksista. The aim of this qualitative Master's thesis was to investigate the experiences of high school girls regarding the impact of social media on their body image. In addition, the study examined what kind of social media users high school girls are and what thoughts they have about their own body image. Most young people use social media, and using social media has an examined impact on their experiences of body image. Therefore, it is important to obtain new research data on the effects of social media to support their well-being. The study was conducted as qualitative research and its research position is part of the phenomenological hermeneutics tradition, because the aim was to understand high school girls’ own experiences. The participants of the study were five female high school students in Central Finland. The data was gathered through semi-structured theme interviews. The data was analyzed by using data-oriented content analysis which is suitable for qualitative research. The participants used social media every day. The most popular social media channels were Instagram, Snapchat and Tiktok. One of the main motives for using social media was to maintain social relationships. Other motives included publishing their own content and spending free time. Most high school students posted content on different social media channels. According to the study, the high school girls were currently satisfied with their own body image, but body dissatisfaction had been particularly evident during their lower secondary school years. The main reasons for body dissatisfaction had been COVID-19 and comparison to others on social media. The participants felt that social media content is unrealistic because the pictures are heavily edited. The people who participated in the study had good social media literacy as they were aware of the unreality of social media. Social media literacy promoted a positive perception of body image. A positive perception of body image was also promoted by social media content related to the participants’ own interests and hobbies. The significance of physical and health education in building young people's body image and positive experiences is major. Based on the research results, social media literacy should be emphasized in physical education and health education at different school levels. In this way, young people's awareness of social media use and its possibly detrimental effects could be increased.
first_indexed 2023-05-16T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aarto-Pesonen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haukka, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-16T06:13:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-16T06:13:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia sosiaalisen median ka\u0308ytta\u0308jia\u0308 lukiolaiset tyto\u0308t ovat ja millaisia ajatuksia heilla\u0308 on kehonkuvastaan. Pa\u0308a\u0308tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308 lukiolaisten tytto\u0308jen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa. Koska suurin osa nuorista ka\u0308ytta\u0308a\u0308 sosiaalista mediaa, ja sosiaalisella medialla on todettu olevan vaikutuksia nuorten kokemuksiin kehonkuvastaan, aiheesta on ta\u0308rkea\u0308a\u0308 saada ajankohtaista ja uutta tutkimustietoa nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi.\n\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja se asemoituu fenomenologis- hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen, silla\u0308 pyrkimyksena\u0308 oli ymma\u0308rta\u0308a\u0308 nuorten kokemuksia tutkittavasta ilmio\u0308sta\u0308 ja tulkita heida\u0308n antamiaan merkityksia\u0308. Tutkimukseen osallistui viisi keskisuomalaisessa lukiossa opiskelevaa tytto\u0308a\u0308. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, ja tutkimusaineisto analysoitiin laadulliseen tutkimukseen soveltuvalla aineistola\u0308hto\u0308isella\u0308 sisa\u0308llo\u0308nanalyysilla.\n\nTutkimukseen osallistuneet lukiolaiset tyto\u0308t ka\u0308yttiva\u0308t sosiaalista mediaa pa\u0308ivitta\u0308in. Suosituimpia kanavia olivat Instagram, Snapchat ja Tiktok. Yksi keskeisimmista\u0308 sosiaalisen median ka\u0308ytto\u0308motiiveista oli sosiaalisten suhteiden ylla\u0308pito. Muita ka\u0308ytto\u0308motiiveja olivat oman sisa\u0308llo\u0308n julkaisu ja vapaa-ajan vietto. Suurin osa lukiolaisista julkaisi sisa\u0308lto\u0308a\u0308 sosiaalisen median eri kanaviin. Tutkimuksen mukaan lukiolaiset tyto\u0308t olivat ta\u0308lla\u0308 hetkella\u0308 tyytyva\u0308isia\u0308 omaan kehonkuvaansa, mutta kehotyytyma\u0308tto\u0308myytta\u0308 oli ilmennyt erityisesti yla\u0308kouluaikoina. Suurimpia syita\u0308 kehotyytyma\u0308tto\u0308myydelle olivat olleet korona-aika seka\u0308 muihin vertailu sosiaalisessa mediassa. Nuoret kokivat, etta\u0308 sosiaalisen median sisa\u0308lto\u0308 on epa\u0308realistista, koska kuvia muokataan niin paljon. Tutkimukseen osallistuneilla nuorilla oli hyva\u0308 sosiaalisen median lukutaito, silla\u0308 he tiedostivat sosiaalisen median epa\u0308realistisuuden. Sosiaalisen median lukutaito edisti myo\u0308nteista\u0308 ka\u0308sitysta\u0308 kehonkuvasta. Myo\u0308nteista\u0308 ka\u0308sitysta\u0308 kehonkuvasta edisti myo\u0308s omiin kiinnostuksen kohteisiin ja harrastuksiin liittyva\u0308 sosiaalisen median sisa\u0308lto\u0308.\n\nLiikunnan- ja terveystiedon opetuksen merkitys nuorten kehonkuvan rakentumisen ja myo\u0308nteisen kokemisen kannalta on suuri. Tutkimustulosten perusteella liikunnan- ja erityisesti terveystiedon opetuksessa tulisi painottaa enenevissa\u0308 ma\u0308a\u0308rin sosiaalisen median lukutaidon opettamista eri kouluasteilla. Ta\u0308lla\u0308 tavoin voitaisiin lisa\u0308ta\u0308 nuorten tietoisuutta sosiaalisen median ka\u0308yto\u0308sta\u0308 ja vaikutuksista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this qualitative Master's thesis was to investigate the experiences of high school girls regarding the impact of social media on their body image. In addition, the study examined what kind of social media users high school girls are and what thoughts they have about their own body image. Most young people use social media, and using social media has an examined impact on their experiences of body image. Therefore, it is important to obtain new research data on the effects of social media to support their well-being.\n\nThe study was conducted as qualitative research and its research position is part of the phenomenological hermeneutics tradition, because the aim was to understand high school girls\u2019 own experiences. The participants of the study were five female high school students in Central Finland. The data was gathered through semi-structured theme interviews. The data was analyzed by using data-oriented content analysis which is suitable for qualitative research.\n\nThe participants used social media every day. The most popular social media channels were Instagram, Snapchat and Tiktok. One of the main motives for using social media was to maintain social relationships. Other motives included publishing their own content and spending free time. Most high school students posted content on different social media channels. According to the study, the high school girls were currently satisfied with their own body image, but body dissatisfaction had been particularly evident during their lower secondary school years. The main reasons for body dissatisfaction had been COVID-19 and comparison to others on social media. The participants felt that social media content is unrealistic because the pictures are heavily edited. The people who participated in the study had good social media literacy as they were aware of the unreality of social media. Social media literacy promoted a positive perception of body image. A positive perception of body image was also promoted by social media content related to the participants\u2019 own interests and hobbies.\n\nThe significance of physical and health education in building young people's body image and positive experiences is major. Based on the research results, social media literacy should be emphasized in physical education and health education at different school levels. In this way, young people's awareness of social media use and its possibly detrimental effects could be increased.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-16T06:13:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-16T06:13:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntapedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten tytt\u00f6jen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305163050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiinkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86982
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3dfdab08-62ca-44bf-80fd-e3c828b6553c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305163050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haukka, Ilona Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa liikuntapedagogiikka Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus sosiaalinen media nuoret media tytöt liikunta ruumiinkuva mediakasvatus lukiolaiset
title Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_full Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_fullStr Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_full_unstemmed Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_short Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_sort lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
title_txtP Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
topic liikuntapedagogiikka Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus sosiaalinen media nuoret media tytöt liikunta ruumiinkuva mediakasvatus lukiolaiset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunta liikuntakasvatus liikuntapedagogiikka lukiolaiset media mediakasvatus nuoret ruumiinkuva sosiaalinen media tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305163050
work_keys_str_mv AT haukkailona lukiolaistentyttöjenkokemuksiasosiaalisenmedianvaikutuksistakehonkuvaansa