Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland

Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että uusien kielten opp...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Borel, Anna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86978
_version_ 1826225812171390976
author Borel, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Borel, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Borel, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Borel, Anna
datasource_str_mv jyx
description Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että uusien kielten oppiminen on helpompaa kaksikielisille ihmisille, ja kieliasenteilla ja motivaatiolla on tärkeä merkitys uutta kieltä opetellessa. Kaksikielisten ihmisten kieliasenteet ovat olleet jo aikaisemmin tutkimusten kohteena ympäri maailmaa – myös Suomessa. Aikaisemmin Suomessa ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, jonka aiheena ovat kaksikielisten kieliasenteet englannin kielen opiskelua kohtaan, ja tämän takia tämä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kaksikielisillä ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat kasvaneet kaksikielisessä kodissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen kieliasenne suomalaisilla kaksikielisillä on englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämän, millainen motivaatio heillä on englannin kielen opiskelua kohtaan, ja kuinka helposti he kokevat oppivansa sitä. Aineisto tutkimukseen kerättiin lähettämällä kysely eri Yliopistoihin ympäri Suomea, kaksikielisistä ihmisistä koostuvaan Facebook -ryhmään ja kaksikielistä Suomea edistävään organisaatioon. Kyselyyn vastasivat 64 iältään 19-58-vuotiasta kaksikielistä ihmistä. Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuvilla kaksikielisillä ihmisillä on hyvä asenne englannin kielen opiskelua kohtaan. Tulokset osoittivat myös, että heillä on motivaatiota opiskella kieltä ja he kokevat oppivansa sitä suhteellisen helposti. Tutkimukseni tulokset tarjoavat lisää arvokasta tietoa aiheesta, osoittaen kaksikielisyyden vaikutuksen kieliasenteisiin ja kielenoppimiseen suomalaisessa kontekstissa. Tuloksista voisivat hyötyä opettajat ja vanhemmat käyttämällä tätä tietoa altistamalla yksikielisiä lapsia vieraille kielille jo varhaisessa iässä.
first_indexed 2023-05-16T20:00:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Borel, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-16T06:04:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-16T06:04:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yh\u00e4 monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisiss\u00e4 perheiss\u00e4. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksil\u00f6n kognitiivisiin toimintoihin \u2013 kuten oppimiseen \u2013 monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 uusien kielten oppiminen on helpompaa kaksikielisille ihmisille, ja kieliasenteilla ja motivaatiolla on t\u00e4rke\u00e4 merkitys uutta kielt\u00e4 opetellessa. Kaksikielisten ihmisten kieliasenteet ovat olleet jo aikaisemmin tutkimusten kohteena ymp\u00e4ri maailmaa \u2013 my\u00f6s Suomessa. Aikaisemmin Suomessa ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, jonka aiheena ovat kaksikielisten kieliasenteet englannin kielen opiskelua kohtaan, ja t\u00e4m\u00e4n takia t\u00e4m\u00e4 tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kaksikielisill\u00e4 ihmisill\u00e4 tarkoitetaan ihmisi\u00e4, jotka ovat kasvaneet kaksikielisess\u00e4 kodissa.\n\nTutkimuksessa selvitettiin, millainen kieliasenne suomalaisilla kaksikielisill\u00e4 on englannin kielen opiskelua kohtaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4n, millainen motivaatio heill\u00e4 on englannin kielen opiskelua kohtaan, ja kuinka helposti he kokevat oppivansa sit\u00e4. Aineisto tutkimukseen ker\u00e4ttiin l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kysely eri Yliopistoihin ymp\u00e4ri Suomea, kaksikielisist\u00e4 ihmisist\u00e4 koostuvaan Facebook -ryhm\u00e4\u00e4n ja kaksikielist\u00e4 Suomea edist\u00e4v\u00e4\u00e4n organisaatioon. Kyselyyn vastasivat 64 i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 19-58-vuotiasta kaksikielist\u00e4 ihmist\u00e4.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kyselyyn osallistuvilla kaksikielisill\u00e4 ihmisill\u00e4 on hyv\u00e4 asenne englannin kielen opiskelua kohtaan. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 heill\u00e4 on motivaatiota opiskella kielt\u00e4 ja he kokevat oppivansa sit\u00e4 suhteellisen helposti. Tutkimukseni tulokset tarjoavat lis\u00e4\u00e4 arvokasta tietoa aiheesta, osoittaen kaksikielisyyden vaikutuksen kieliasenteisiin ja kielenoppimiseen suomalaisessa kontekstissa. Tuloksista voisivat hy\u00f6ty\u00e4 opettajat ja vanhemmat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 t\u00e4t\u00e4 tietoa altistamalla yksikielisi\u00e4 lapsia vieraille kielille jo varhaisessa i\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-16T06:04:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-16T06:04:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "18", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early bilingualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305163046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86978
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/006e2011-f209-4acc-86b6-186b7a4a1ef6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305163046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Borel, Anna Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland language attitudes early bilingualism questionnaire Englannin kieli English 301 englannin kieli kaksikielisyys asenteet kielen oppiminen monikielisyys English language bilingualism attitudes language learning multilingualism
title Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
title_full Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
title_fullStr Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
title_full_unstemmed Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
title_short Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
title_sort bilingual people s attitudes towards learning english in finland
title_txtP Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
topic language attitudes early bilingualism questionnaire Englannin kieli English 301 englannin kieli kaksikielisyys asenteet kielen oppiminen monikielisyys English language bilingualism attitudes language learning multilingualism
topic_facet 301 Englannin kieli English English language asenteet attitudes bilingualism early bilingualism englannin kieli kaksikielisyys kielen oppiminen language attitudes language learning monikielisyys multilingualism questionnaire
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86978 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305163046
work_keys_str_mv AT borelanna bilingualpeoplesattitudestowardslearningenglishinfinland