Summary: | Tämä maisterintutkielma käsittelee skinhead-alakulttuuriin yhdistettyjä merkityksiä ja skinhead-identiteettiä 1960–1980-lukujen Iso-Britanniassa ja peilaa niitä yhteiskunnallisiin muutoksiin ja kehityskulkuihin Birminghamin koulukunnan nuorisokulttuuriteorian kautta. Tutkimus rajautuu kulttuurintutkimuksen, tarkemmin ottaen pukeutumisen ja tyylin tutkimuksen aloille, vaikka siinä onkin vahvoja yhteiskuntatieteellisiä ja sosiologisia vaikutteita. Tutkimuskysymyksiä on kolme: Mitä merkityksiä skinhead-alakulttuuriin yhdistettiin 1960–1980-lukujen Iso-Britanniassa, miten näillä merkityksillä rakennettiin skinhead-identiteettiä ja miten nämä merkitykset ja identiteetin rakentaminen voidaan liittää Birminghamin
koulukunnan nuorisokulttuuriteorian kautta yhteiskunnallisten muutosten kontekstiin. Keskeisiä käsitteitä tutkielmassani on kulttuuri, alakulttuuri, nuorisokulttuuri, nuorisoalakulttuuri, identiteetti, sekä arvot ja merkitykset.
Aineistona tutkielmassa on teemahaastattelu, jota käytän edustavana anekdoottina. Edustavasta anekdootista nostan näytteenä Dr Martens-merkin kengät konkretisoimaan sitä, miten niihin yhdistettyjen merkitysten avulla rakennettiin skinhead-identiteettiä. Aineistosta on huomioitava se, että se pohjautuu yhden
henkilön kokemuksiin skinhead-alakulttuurista ja hänen siihen yhdistämiinsä merkityksiin tiettynä aikana ja tämä huomio rajaa tutkielmani kontekstin tiukasti Iso-Britanniaan 1960–1980-luvuille. Näin ollen
tätä tutkielmaa ei voida soveltaa muiden maiden versioihin kyseisestä alakulttuurista.
Tutkielmani taustalla on Birminghamin koulukunnan nuorisokulttuuriteoria, joka käsittelee niitä yhteiskunnan rakenteellisia muutoksia, joiden seurauksena nuorisoalakulttuurit syntyivät toisen maailmansodan jälkeen Iso-Britanniassa. Analyysiosiossa käsittelen skinhead-alakulttuuria nuoruuden, yhteiskunnan, identiteetin, arvojen ja merkitysten, pukeutumisen, vapaa-ajan, median ja poliittisten aspektien
kautta. Tutkielmani punaisena lankana on ryhmään kuulumisen ja muista erottautumisen huomio, sekä
skinhead-alakulttuurin sisäiset ristiriidat. Yhteenvetona voidaan todeta, että skinhead-alakulttuuri on
moniulotteinen ilmiö, jossa erilaisilla merkityksillä on identiteetin rakennuksen kannalta keskeinen rooli.
|