Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions

Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa videon ja tekstin yhdistämisen on todettu olevan hyödyllinen keino oppia englan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Poikonen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86924
_version_ 1828193198213693440
author Poikonen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikonen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikonen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikonen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa videon ja tekstin yhdistämisen on todettu olevan hyödyllinen keino oppia englannin kieltä, ja etenkin uutta sanastoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden kokemuksia tekstitysten hyödyntämisestä sanaston oppimisessa katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi tutkimus kartoittaa tulevien englannin opettajien mielipiteitä sekä heidän kokemuksiaan siitä, miten tekstityksiä voitaisiin hyödyntää opetuksessa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvitetään myös, kokevatko vastaajat suomenkieliset vai englanninkieliset tekstitykset hyödyllisemmäksi. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, johon saivat vastata kaikki englantia joko pää- tai sivuaineenaan opiskelevat opiskelijat Jyväskylän yliopistossa. Yhteensä 48 englannin opiskelijaa vastasi kyselyyn, joka koostui sekä monivalinta- että avoimista kysymyksistä, ja sisälsi osioita sekä kaikille englannin opiskelijoille että opettajalinjalla opiskeleville. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, ja tutkimuksen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin lisäksi myös tilastollisen analyysin avulla. Tulokset osoittivat, että vastaajat kokevat molempien tekstitysten kielet hyödyllisiksi omilla tavoillaan, mutta toteavat englanninkielisten tekstitysten olevan hyödyllisempiä sanaston oppimisen kannalta katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi opettajaopiskelijat ovat halukkaita hyödyntämään audiovisuaalisia oppimismateriaaleja, kuten tekstityksiä ja tv-sarjoja omassa opetuksessaan tulevaisuudessa. Näin ollen tekstitykset koetaan hyödyllisiksi sanaston oppimisen ja tulevaisuuden kieltenopetuksen kannalta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikonen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-12T05:32:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-12T05:32:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86924", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielenoppimisen ja multimedian v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen \najan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyv\u00e4n median vuoksi. Modernisoituvassa \nyhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa videon ja tekstin yhdist\u00e4misen on todettu olevan \nhy\u00f6dyllinen keino oppia englannin kielt\u00e4, ja etenkin uutta sanastoa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tutkia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston englannin kielen opiskelijoiden kokemuksia tekstitysten hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 sanaston oppimisessa katsottaessa englanninkielisi\u00e4 tv-ohjelmia. Lis\u00e4ksi tutkimus kartoittaa tulevien englannin opettajien mielipiteit\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan \nsiit\u00e4, miten tekstityksi\u00e4 voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s, kokevatko vastaajat suomenkieliset vai englanninkieliset tekstitykset hy\u00f6dyllisemm\u00e4ksi.\n\nTutkimusta varten laadittiin kyselylomake, johon saivat vastata kaikki englantia joko p\u00e4\u00e4- tai \nsivuaineenaan opiskelevat opiskelijat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. Yhteens\u00e4 48 englannin opiskelijaa vastasi kyselyyn, joka koostui sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4, ja sis\u00e4lsi osioita sek\u00e4 kaikille englannin opiskelijoille ett\u00e4 opettajalinjalla opiskeleville. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4, ja tutkimuksen analyysi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin lis\u00e4ksi my\u00f6s tilastollisen analyysin avulla.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 vastaajat kokevat molempien tekstitysten kielet hy\u00f6dyllisiksi omilla \ntavoillaan, mutta toteavat englanninkielisten tekstitysten olevan hy\u00f6dyllisempi\u00e4 sanaston oppimisen kannalta katsottaessa englanninkielisi\u00e4 tv-ohjelmia. Lis\u00e4ksi opettajaopiskelijat ovat \nhalukkaita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n audiovisuaalisia oppimismateriaaleja, kuten tekstityksi\u00e4 ja tv-sarjoja omassa opetuksessaan tulevaisuudessa. N\u00e4in ollen tekstitykset koetaan hy\u00f6dyllisiksi sanaston oppimisen ja tulevaisuuden kieltenopetuksen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-12T05:32:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-12T05:32:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "captions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimedia learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish university English students\u2019 experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305123001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "televisiosarjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "television series", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subtitling", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86924
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6840524b-4e88-4e2d-805c-bce05808dd76\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305123001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikonen, Emilia Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions captions multimedia learning vocabulary learning Englannin kieli English 301 televisiosarjat kieltenopetus sanavarasto englannin kieli tekstitys kielen oppiminen opettajat television series language teaching vocabulary (knowledge) English language subtitling language learning teachers
title Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
title_full Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
title_fullStr Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
title_full_unstemmed Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
title_short Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
title_sort finnish university english students experiences and intentions in vocabulary learning by watching english tv series with subtitles or captions
title_txtP Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
topic captions multimedia learning vocabulary learning Englannin kieli English 301 televisiosarjat kieltenopetus sanavarasto englannin kieli tekstitys kielen oppiminen opettajat television series language teaching vocabulary (knowledge) English language subtitling language learning teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language captions englannin kieli kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching multimedia learning opettajat sanavarasto subtitling teachers tekstitys television series televisiosarjat vocabulary (knowledge) vocabulary learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86924 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305123001
work_keys_str_mv AT poikonenemilia finnishuniversityenglishstudentsexperiencesandintentionsinvocabularylearningbywat