Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteyttä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu ja oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86923
_version_ 1826225722376585216
author Leppänen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppänen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppänen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppänen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteyttä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu ja oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi erosivat sekä kuinka pysyviä ne olivat 1. ja 2. luokan välillä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 1. luokalla 865 oppilaasta ja 54 opettajasta ja 2. luokalla 710 oppilaasta sekä 51 opettajasta. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS K-3-havainnointimenetelmän avulla. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineiston analysointiin käytettiin Spearmanin ja Pearsonin korrelaatiokertoimia, toistettujen mittausten t-testiä ja Wilcoxonin testiä. Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun osa-alueista erityisesti tunnetuen laatu oli positiivisesti yhteydessä oppilaiden prososiaalisuuteen ja negatiivisesti yhteydessä ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin. Ohjauksellisen tuen osalta havaittiin negatiivinen yhteys ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin, erityisesti palautteen laadun osalta. Opettajien antaman tunnetuen ja ohjauksellisen tuen laatu arvioitiin 1. luokalla korkeammaksi kuin 2. luokalla. Psykososiaalisen hyvinvoinnin osalta prososiaalista käyttäytymistä esiintyi enemmän ja sisään- ja ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita 2. luokalla vähemmän kuin 1. luokalla. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteydestä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tietoa voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2023-05-12T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-12T05:29:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-12T05:29:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettaja-oppilasvuorovaikutuksen\nlaadun yhteytt\u00e4 oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lis\u00e4ksi, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu ja oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi erosivat sek\u00e4 kuinka pysyvi\u00e4\nne olivat 1. ja 2. luokan v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 1. luokalla\n865 oppilaasta ja 54 opettajasta ja 2. luokalla 710 oppilaasta sek\u00e4 51 opettajasta. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS K-3-havainnointimenetelm\u00e4n\navulla. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta ker\u00e4ttyihin SDQ-kyselyihin. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin Spearmanin ja Pearsonin\nkorrelaatiokertoimia, toistettujen mittausten t-testi\u00e4 ja Wilcoxonin testi\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun osa-alueista\nerityisesti tunnetuen laatu oli positiivisesti yhteydess\u00e4 oppilaiden prososiaalisuuteen\nja negatiivisesti yhteydess\u00e4 ulosp\u00e4in suuntautuviin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteisiin. Ohjauksellisen tuen osalta havaittiin negatiivinen yhteys ulosp\u00e4in suuntautuviin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteisiin, erityisesti palautteen laadun osalta. Opettajien antaman tunnetuen ja ohjauksellisen tuen laatu arvioitiin 1. luokalla korkeammaksi kuin 2. luokalla. Psykososiaalisen hyvinvoinnin osalta prososiaalista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 esiintyi\nenemm\u00e4n ja sis\u00e4\u00e4n- ja ulosp\u00e4in suuntautuvia k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita 2. luokalla v\u00e4hemm\u00e4n kuin 1. luokalla. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteydest\u00e4 oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tietoa voidaan\nhy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-12T05:29:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-12T05:29:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilasvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305123000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykososiaaliset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86923
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa24a713-d2a8-4d0a-8420-be68c7d0a22a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305123000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Anni Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla opettaja-oppilasvuorovaikutus psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykososiaaliset tekijät opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus
title Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
title_full Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
title_fullStr Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
title_full_unstemmed Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
title_short Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
title_sort opettaja oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1 ja 2 luokalla
title_txtP Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
topic opettaja-oppilasvuorovaikutus psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykososiaaliset tekijät opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettaja-oppilassuhde opettaja-oppilasvuorovaikutus psykososiaalinen hyvinvointi psykososiaaliset tekijät vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305123000
work_keys_str_mv AT leppänenanni opettajaoppilasvuorovaikutuksenlaadunyhteysoppilaidenpsykososiaaliseenhyvinvointiin