Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä

Kuluttajan ja verkkokaupan välistä luottamusta pidetään suurimpana verkkokaupan kasvua rajoittavana tekijänä. Selkeä määritelmä luottamukselle on kuluttajan tapa vähentää riskiä. Verkkokaupoilla on monia eri tapoja vaikuttaa luottamuksen syntyyn. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuluttaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Närvänen, Milja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86922
_version_ 1826225805835894784
author Närvänen, Milja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Närvänen, Milja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Närvänen, Milja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Närvänen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajan ja verkkokaupan välistä luottamusta pidetään suurimpana verkkokaupan kasvua rajoittavana tekijänä. Selkeä määritelmä luottamukselle on kuluttajan tapa vähentää riskiä. Verkkokaupoilla on monia eri tapoja vaikuttaa luottamuksen syntyyn. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuluttajan luottamukseen vaikuttavia tekijöitä mobiilikaupankäynnissä. Kandidaatintutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa määritellään mobiilikaupankäynti, mobiiliostaminen ja kuluttajan online-luottamus. Kuluttajan online-luottamuksen määritelmän yhteydessä esitellään luottamuksen siirtoteoria. Tutkielmassa nostetaan esille myös luottamuksen vaikutus mobiiliostamisen hyväksymisessä. Tuloksissa eritellään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan luottamukseen mobiilikaupankäynnissä ja elektronisessa kaupankäynnissä. The trust between the consumer and the online store is considered the biggest factor limiting the online store's growth. A clear definition of trust is the consumer's way of reducing risk. Online stores have various ways to influence the creation of trust. The purpose of this thesis is to identify factors affecting consumer trust in mobile commerce. The bachelor's thesis was constructed as a literature review. The study defines mobile commerce, mobile shopping, and consumer online trust. The transfer theory of trust is presented in the context of defining consumer online trust. The study also highlights the impact of trust on the acceptance of mobile shopping. Results identified various factors that affect consumer trust in mobile commerce and electronic commerce.
first_indexed 2023-05-12T20:00:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4rv\u00e4nen, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-12T05:27:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-12T05:27:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajan ja verkkokaupan v\u00e4list\u00e4 luottamusta pidet\u00e4\u00e4n suurimpana verkkokaupan kasvua rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4. Selke\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 luottamukselle on kuluttajan tapa v\u00e4hent\u00e4\u00e4 riski\u00e4. Verkkokaupoilla on monia eri tapoja vaikuttaa luottamuksen syntyyn. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 kuluttajan luottamukseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 mobiilikaupank\u00e4ynniss\u00e4. Kandidaatintutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n mobiilikaupank\u00e4ynti, mobiiliostaminen ja kuluttajan online-luottamus. Kuluttajan online-luottamuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n yhteydess\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n luottamuksen siirtoteoria. Tutkielmassa nostetaan esille my\u00f6s luottamuksen vaikutus mobiiliostamisen hyv\u00e4ksymisess\u00e4. Tuloksissa eritell\u00e4\u00e4n erilaisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat kuluttajan luottamukseen mobiilikaupank\u00e4ynniss\u00e4 ja elektronisessa kaupank\u00e4ynniss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The trust between the consumer and the online store is considered the biggest factor limiting the online store's growth. A clear definition of trust is the consumer's way of reducing risk. Online stores have various ways to influence the creation of trust. The purpose of this thesis is to identify factors affecting consumer trust in mobile commerce. The bachelor's thesis was constructed as a literature review. The study defines mobile commerce, mobile shopping, and consumer online trust. The transfer theory of trust is presented in the context of defining consumer online trust. The study also highlights the impact of trust on the acceptance of mobile shopping. Results identified various factors that affect consumer trust in mobile commerce and electronic commerce.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-12T05:27:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-12T05:27:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen kaupank\u00e4ynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilikaupank\u00e4ynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiiliostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekij\u00e4t mobiilikaupank\u00e4ynniss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305122999", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86922
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a185c0d4-cb0e-4841-99f9-638975b7e7ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305122999.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Närvänen, Milja Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä elektroninen kaupankäynti mobiilikaupankäynti mobiiliostaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa kuluttajat luottamus
title Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_full Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_fullStr Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_full_unstemmed Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_short Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_sort kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
title_txtP Kuluttajan luottamukseen vaikuttavat tekijät mobiilikaupankäynnissä
topic elektroninen kaupankäynti mobiilikaupankäynti mobiiliostaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa kuluttajat luottamus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede elektroninen kaupankäynti kuluttajat luottamus mobiilikaupankäynti mobiiliostaminen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86922 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305122999
work_keys_str_mv AT närvänenmilja kuluttajanluottamukseenvaikuttavattekijätmobiilikaupankäynnissä