Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä

Verkko-opetus, ja sitä tarkasteleva tutkimus, on kasvanut runsaasti erityisesti viime vuosina. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa COVID-19-pandemia, jonka seurauksena useat opinnot siirtyivät verkko-oppimisympäristöihin. Vaikka voimakas siirtyminen verkko-opetukseen tapahtui epätavallisten olosuhte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sirkka, Inka-Maria
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86909
_version_ 1826225753331597312
author Sirkka, Inka-Maria
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sirkka, Inka-Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sirkka, Inka-Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sirkka, Inka-Maria
datasource_str_mv jyx
description Verkko-opetus, ja sitä tarkasteleva tutkimus, on kasvanut runsaasti erityisesti viime vuosina. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa COVID-19-pandemia, jonka seurauksena useat opinnot siirtyivät verkko-oppimisympäristöihin. Vaikka voimakas siirtyminen verkko-opetukseen tapahtui epätavallisten olosuhteiden vuoksi, verkko-oppimisen voidaan kuitenkin nähdä olevan osana erilaisia opiskelun muotoja myös tulevaisuudessa. Tästä johtuen verkko-oppimisessa käytettyjen oppimisympäristöjen ja työvälineiden, sekä opetuksen toteutumisen tarkastelu onkin tärkeä ja ajankohtainen tutkimuksen aihe. Aiemman kirjallisuuden mukaan arvioinnin voidaan nähdä kuuluvan opettajan tärkeimpiin toimiin, joilla voidaan tukea oppimista. Tässä tutkimuksessa perehdytäänkin arvioinnin toteutumiseen Peda.net-ympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ensisijaisesti kartoittaa miten konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaiset arvioinnin tavoitteet toteutuvat Peda.net-ympäristössä. Arvioinnille määriteltiin kahdeksan tavoitetta konstruktivismia ja arviointia käsittelevään kirjallisuuteen perustuen. Näitä tavoitteita ovat muun muassa arvioinnin dialogisuus, autenttisuus, sekä avoimuus ja tavoiteperustaisuus. Tavoitteiden toteutumisen mittaamista varten laadittiin tutkimuskysely, jonka vastaajiksi etsittiin Peda.net-ympäristöä käyttäneitä opettajia. Kyselyssä kartoitettiin arvioinnin tavoitteiden toteutumisen lisäksi myös mitä työvälineitä opettajat käyttävät arvioinnin parissa, sekä kokemuksia työvälineiden käytön helppokäyttöisyydestä ja hyödyllisyydestä teknologian hyväksymismalliin perustuen. Tutkimuksen hypoteeseja testattiin mm. yhden otoksen Wilcoxonin merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä, joilla tutkittiin muuttujien arvojen poikkeamista asteikon keskikohdasta, sekä muuttujien välistä vertailua. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoitteista parhaiten Peda.net-ympäristössä toteutuu arvioinnin avoimuus ja tavoiteperustaisuus, erityisesti arviointikriteerien saatavuuden osalta. Heikommin toteutuvien tavoitteiden voidaan nähdä liittyvän laajemmin keskusteluun ja kommunikointiin, johon mahdollisesti vaikuttaa Peda.net-ympäristön polkumainen rakenne. Tutkimuksen mukaan Peda.netin työvälineiden voidaan nähdä olevan helppokäyttöisiä ja hyödyllisiä arvioinnin rakentamisen parissa ja opettajat käyttävätkin arvioinnissa monipuolisesti erilaisia työvälineitä. Online learning and research looking into online learning has been growing, especially within the past few years. Among other things, the COVID-19 pandemic and the resulting transition into remote teaching and use of online learning platforms has been driving this change. Even though the move to online learning was caused by unusual circumstances, online learning will continue to exist among other delivery models of education in the future. Therefore, research into platforms and tools used in online learning, and into what teaching online looks like in practice can be considered both important and current. According to literature, assessment can be seen as one of the primary ways teachers can support learning. This thesis examines assessment on the Peda.net online learning platform. The primary purpose of the study was to map out how constructivist goals for assessment are met on the platform. Eight goals for assessment were defined based on literature focusing on constructivism and assessment. Among these goals are, for example, assessment as dialogue, transparency and openness about assessment criteria, and authenticity of assessment. A research survey for teachers who had used the Peda.net platform was conducted to gain knowledge of teacher’s views on how well these constructivist goals were met. Additionally, the survey also included questions on which Peda.net tools teachers use when building assessment, and the perceived ease-of-use and perceived usefulness of the tools for assessment, based on the technology acceptance model. The hypotheses were tested, for example, for divergence from the middle value of the scale with one sample Wilcoxon signed-rank test, and for comparisons between variables, Friedman’s test was used. According to the results, the goal of transparency and assessment being based on (established) criteria ranks is met best on the Peda.net platform, when compared to other goals, particularly for access to criteria. Lower scores were found especially with conversational and dialogic assessment, with the difficulty of navigation within the Peda.net structure possibly influencing this. Peda.net tools were found to be easy to use and useful in building assessment and teachers use a versatile assortment of different tools in assessment.
first_indexed 2023-05-11T20:02:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Grahn, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirkka, Inka-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-11T07:39:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-11T07:39:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkko-opetus, ja sit\u00e4 tarkasteleva tutkimus, on kasvanut runsaasti erityisesti viime vuosina. T\u00e4h\u00e4n ovat vaikuttaneet muun muassa COVID-19-pandemia, jonka seurauksena useat opinnot siirtyiv\u00e4t verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin. Vaikka voimakas siirtyminen verkko-opetukseen tapahtui ep\u00e4tavallisten olosuhteiden vuoksi, verkko-oppimisen voidaan kuitenkin n\u00e4hd\u00e4 olevan osana erilaisia opiskelun muotoja my\u00f6s tulevaisuudessa. T\u00e4st\u00e4 johtuen verkko-oppimisessa k\u00e4ytettyjen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen ja ty\u00f6v\u00e4lineiden, sek\u00e4 opetuksen toteutumisen tarkastelu onkin t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen tutkimuksen aihe.\nAiemman kirjallisuuden mukaan arvioinnin voidaan n\u00e4hd\u00e4 kuuluvan opettajan t\u00e4rkeimpiin toimiin, joilla voidaan tukea oppimista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4nkin arvioinnin toteutumiseen Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli ensisijaisesti kartoittaa miten konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen mukaiset arvioinnin tavoitteet toteutuvat Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Arvioinnille m\u00e4\u00e4riteltiin kahdeksan tavoitetta konstruktivismia ja arviointia k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n kirjallisuuteen perustuen. N\u00e4it\u00e4 tavoitteita ovat muun muassa arvioinnin dialogisuus, autenttisuus, sek\u00e4 avoimuus ja tavoiteperustaisuus.\nTavoitteiden toteutumisen mittaamista varten laadittiin tutkimuskysely, jonka vastaajiksi etsittiin Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4neit\u00e4 opettajia. Kyselyss\u00e4 kartoitettiin arvioinnin tavoitteiden toteutumisen lis\u00e4ksi my\u00f6s mit\u00e4 ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t arvioinnin parissa, sek\u00e4 kokemuksia ty\u00f6v\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6n helppok\u00e4ytt\u00f6isyydest\u00e4 ja hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 teknologian hyv\u00e4ksymismalliin perustuen. Tutkimuksen hypoteeseja testattiin mm. yhden otoksen Wilcoxonin merkittyjen sijalukujen testill\u00e4 ja Friedmanin testill\u00e4, joilla tutkittiin muuttujien arvojen poikkeamista asteikon keskikohdasta, sek\u00e4 muuttujien v\u00e4list\u00e4 vertailua.\nTutkimuksen tulosten mukaan tavoitteista parhaiten Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toteutuu arvioinnin avoimuus ja tavoiteperustaisuus, erityisesti arviointikriteerien saatavuuden osalta. Heikommin toteutuvien tavoitteiden voidaan n\u00e4hd\u00e4 liittyv\u00e4n laajemmin keskusteluun ja kommunikointiin, johon mahdollisesti vaikuttaa Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6n polkumainen rakenne. Tutkimuksen mukaan Peda.netin ty\u00f6v\u00e4lineiden voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 ja hy\u00f6dyllisi\u00e4 arvioinnin rakentamisen parissa ja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tkin arvioinnissa monipuolisesti erilaisia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Online learning and research looking into online learning has been growing, especially within the past few years. Among other things, the COVID-19 pandemic and the resulting transition into remote teaching and use of online learning platforms has been driving this change. Even though the move to online learning was caused by unusual circumstances, online learning will continue to exist among other delivery models of education in the future. Therefore, research into platforms and tools used in online learning, and into what teaching online looks like in practice can be considered both important and current.\nAccording to literature, assessment can be seen as one of the primary ways teachers can support learning. This thesis examines assessment on the Peda.net online learning platform. The primary purpose of the study was to map out how constructivist goals for assessment are met on the platform. Eight goals for assessment were defined based on literature focusing on constructivism and assessment. Among these goals are, for example, assessment as dialogue, transparency and openness about assessment criteria, and authenticity of assessment. \nA research survey for teachers who had used the Peda.net platform was conducted to gain knowledge of teacher\u2019s views on how well these constructivist goals were met. Additionally, the survey also included questions on which Peda.net tools teachers use when building assessment, and the perceived ease-of-use and perceived usefulness of the tools for assessment, based on the technology acceptance model. The hypotheses were tested, for example, for divergence from the middle value of the scale with one sample Wilcoxon signed-rank test, and for comparisons between variables, Friedman\u2019s test was used.\nAccording to the results, the goal of transparency and assessment being based on (established) criteria ranks is met best on the Peda.net platform, when compared to other goals, particularly for access to criteria. Lower scores were found especially with conversational and dialogic assessment, with the difficulty of navigation within the Peda.net structure possibly influencing this. Peda.net tools were found to be easy to use and useful in building assessment and teachers use a versatile assortment of different tools in assessment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-11T07:39:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-11T07:39:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305112988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86909
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8d937b5-73cc-4182-9ac7-e84e95cef0a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305112988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sirkka, Inka-Maria Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä Kognitiotiede Cognitive Science 601 arviointi opetus oppiminen oppimisympäristö verkko-opetus konstruktivismi etäopetus opetusteknologia oppilasarviointi itsearviointi
title Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
title_full Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
title_fullStr Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
title_full_unstemmed Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
title_short Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
title_sort konstruktivistinen arviointi peda net ympäristössä
title_txtP Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
topic Kognitiotiede Cognitive Science 601 arviointi opetus oppiminen oppimisympäristö verkko-opetus konstruktivismi etäopetus opetusteknologia oppilasarviointi itsearviointi
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede arviointi etäopetus itsearviointi konstruktivismi opetus opetusteknologia oppilasarviointi oppiminen oppimisympäristö verkko-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86909 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305112988
work_keys_str_mv AT sirkkainkamaria konstruktivistinenarviointipedanetympäristössä