Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta

Personoinnista on tullut tärkeä osa digitaalista markkinointia ja verkkoperusteisia palveluita. Automaatio ja datan saatavuus ovat mahdollistaneet yrityksille keinon huomioida yksilöiden mieltymykset ja kohdentaa sisältöjä kuluttajille jopa yksilötasolla. Personoinnilla pyritään muun muassa kasvatta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurminen, Sara
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86903
_version_ 1826225722375536640
author Nurminen, Sara
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurminen, Sara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurminen, Sara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurminen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Personoinnista on tullut tärkeä osa digitaalista markkinointia ja verkkoperusteisia palveluita. Automaatio ja datan saatavuus ovat mahdollistaneet yrityksille keinon huomioida yksilöiden mieltymykset ja kohdentaa sisältöjä kuluttajille jopa yksilötasolla. Personoinnilla pyritään muun muassa kasvattamaan yrityksen myyntituloja, parantamaan mainonnan huomioarvoa sekä syventämään suhteita asiakkaiden kanssa. Datan käyttö on kuitenkin herättänyt kuluttajissa huolta yksityisyydensuojasta, mikä on luonut merkittävän haasteen personoinnin vaikuttavuuteen. Tämä tutkielma tutkii sitä, miten y-sukupolveen kuuluvat kuluttajat vastaanottavat personoituja sisältöjä käytännössä, sekä sitä, koetaanko personointi hyödylliseksi, ja miten se vaikuttaa ostopäätökseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin toteuttamalla yhdeksän yksilöhaastattelua kuluttajien kanssa. Aineiston analysoinnissa ja johtopäätösten tekemisessä hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan kuluttajat tunnistavat personointitoimenpiteitä, ja vastaanottavat niitä monipuolisesti eri digitaalisissa kanavissa. Toimenpiteet koetaan hyödyllisiksi silloin, kun ne ovat sisällöltään relevantteja ja kiinnostavia. Mainonnan osalta kuluttajat vastaanottavat mieluummin personoituja, kuin geneerisiä sisältöjä. Personointitoimenpiteissä suositaan yksinkertaisia toteutuksia ja toimenpiteitä, jotka eivät tunnu liian tungettelevilta. Personoinnista on eniten hyötyä silloin, kun kuluttaja on tekemässä ostopäätöstä. Lisäksi tuloksista ilmenee myös se, että nuoret kuluttajat ovat jo tottuneet erilaisiin personointitoimenpiteisiin, ja personoitujen vastaanottaminen on ennemmin sääntö kuin poikkeus. Lopulta tuloksissa korostuu kuitenkin se, että jokainen kuluttaja on yksilö, ja personointitoimenpiteiden kokemuksiin vaikuttavat monet tekijät.
first_indexed 2024-09-11T08:52:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-11T07:32:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-11T07:32:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Personoinnista on tullut t\u00e4rke\u00e4 osa digitaalista markkinointia ja verkkoperusteisia palveluita. Automaatio ja datan saatavuus ovat mahdollistaneet yrityksille keinon huomioida yksil\u00f6iden mieltymykset ja kohdentaa sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 kuluttajille jopa yksil\u00f6tasolla. Personoinnilla pyrit\u00e4\u00e4n muun muassa kasvattamaan yrityksen myyntituloja, parantamaan mainonnan huomioarvoa sek\u00e4 syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n suhteita asiakkaiden kanssa. Datan k\u00e4ytt\u00f6 on kuitenkin her\u00e4tt\u00e4nyt kuluttajissa huolta yksityisyydensuojasta, mik\u00e4 on luonut merkitt\u00e4v\u00e4n haasteen personoinnin vaikuttavuuteen. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tutkii sit\u00e4, miten y-sukupolveen kuuluvat kuluttajat vastaanottavat personoituja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4, sek\u00e4 sit\u00e4, koetaanko personointi hy\u00f6dylliseksi, ja miten se vaikuttaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin toteuttamalla yhdeks\u00e4n yksil\u00f6haastattelua kuluttajien kanssa. Aineiston analysoinnissa ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemisess\u00e4 hy\u00f6dynnettiin teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan kuluttajat tunnistavat personointitoimenpiteit\u00e4, ja vastaanottavat niit\u00e4 monipuolisesti eri digitaalisissa kanavissa. Toimenpiteet koetaan hy\u00f6dyllisiksi silloin, kun ne ovat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n relevantteja ja kiinnostavia. Mainonnan osalta kuluttajat vastaanottavat mieluummin personoituja, kuin geneerisi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Personointitoimenpiteiss\u00e4 suositaan yksinkertaisia toteutuksia ja toimenpiteit\u00e4, jotka eiv\u00e4t tunnu liian tungettelevilta. Personoinnista on eniten hy\u00f6ty\u00e4 silloin, kun kuluttaja on tekem\u00e4ss\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4. Lis\u00e4ksi tuloksista ilmenee my\u00f6s se, ett\u00e4 nuoret kuluttajat ovat jo tottuneet erilaisiin personointitoimenpiteisiin, ja personoitujen vastaanottaminen on ennemmin s\u00e4\u00e4nt\u00f6 kuin poikkeus. Lopulta tuloksissa korostuu kuitenkin se, ett\u00e4 jokainen kuluttaja on yksil\u00f6, ja personointitoimenpiteiden kokemuksiin vaikuttavat monet tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-11T07:32:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-11T07:32:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305112982", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "personointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86903
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3c99971-398b-4889-922a-81a55d2d0e1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305112982.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurminen, Sara Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta Markkinointi Marketing 20423 markkinointi personointi digitaalinen markkinointi
title Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_full Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_fullStr Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_short Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa
title_sort markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_sub toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
title_txtP Markkinoinnin personointi digitaalisissa kanavissa : toimenpiteet ja tehokkuus kuluttajien näkökulmasta
topic Markkinointi Marketing 20423 markkinointi personointi digitaalinen markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi digitaalinen markkinointi markkinointi personointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86903 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305112982
work_keys_str_mv AT nurminensara markkinoinninpersonointidigitaalisissakanavissatoimenpiteetjatehokkuuskuluttajiennä