”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa

Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia suomalaisuuden diskursseja Valio Oy:n mainosvideoissa esiintyy ja millaista kuvaa mainokset rakentavat suomalaisuudesta. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että suomalaisena yrityksenä Valio hyödyntää mielikuvia suomalaisuudesta omassa markkinoinniss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ora, Maria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86894
_version_ 1826225811374473216
author Ora, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ora, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ora, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ora, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia suomalaisuuden diskursseja Valio Oy:n mainosvideoissa esiintyy ja millaista kuvaa mainokset rakentavat suomalaisuudesta. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että suomalaisena yrityksenä Valio hyödyntää mielikuvia suomalaisuudesta omassa markkinoinnissaan. Koska tarkastelun kohteena ovat diskurssit sekä ympäristön vaikutus tapaan käyttää kieltä, teoreettisena viitekehyksenä toimii kriittinen diskurssintutkimus. Siinä kieltä tarkastellaan sosiaalisessa kontekstissaan, jolloin tutkimuksessa voidaan ottaa huomioon niin kielen piirteiden analysointi kuin kielenkäyttötapojen kyky rakentaa ja muokata ympäröivää yhteiskuntaa ja sen normeja. Tutkimuksen aineistona toimii neljä Valion mainosvideota, joista kaksi on suomenkielisiä ja kaksi englanninkielisiä. Jälkimmäiset on tarkoitettu kansainväliseen levitykseen. Suomenkielisistä mainoksista toinen mainostaa tiettyä tuoteperhettä, toinen Valiota yleisesti. Englanninkieliset mainokset kuuluvat samaan mainoskampanjaan. Aineistosta analysoidaan niin sanavalintoja, visuaalisuutta kuin äänimaailmaakin riippuen siitä, mitkä asiat ovat analyysin kannalta olennaisia. Samankaltaiset huomiot kootaan yhteen, ja niiden kautta muodostetaan diskurssi. Jokainen löydetty diskurssi on jollain tavalla liitettävissä suomalaiseen identiteettiin. Tutkimuksessa esiintyy kolme suomalaisuutta representoivaa diskurssia: luontodiskurssi, luottamusdiskurssi ja kylmä, karu maa -diskurssi. Luontodiskurssissa luontoa tuodaan lähelle tuotetta joko puhumalla tai näyttämällä maisemia koskemattomasta, puhtaasta luonnosta sekä painottamalla jalostetun tuotteen luonnollisuutta. Siinä hyödynnetään sekä suomalaisille tärkeää luontoa että kansainvälisesti tunnettua suomalaisen luonnon puhtautta. Mainoksen kohdeyleisöstä riippuen luottamusdiskurssissa hyödynnetään joko kotimaisuutta tai suomalaisuutta sekä perhettä tai pitkää kokemusta luotettavuuden ja laadun takeena. Kylmä, karu maa -diskurssi esiintyy vain kansainvälisissä mainoksissa, ja siinä keskiössä on Suomen pohjoisen sijainnin painottaminen. Jokainen löytyneistä diskursseista ylläpitää jo olemassa olevaa käsitystä suomalaisuudesta, jossa luonto on puhdas, luotettavuus korkea ja ihmiset sisukkaita eläessään kylmien ja pimeiden talvien keskellä.
first_indexed 2023-05-11T20:02:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ora, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-11T05:52:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-11T05:52:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia suomalaisuuden diskursseja Valio Oy:n mainosvideoissa esiintyy ja millaista kuvaa mainokset rakentavat suomalaisuudesta. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 suomalaisena yrityksen\u00e4 Valio hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 mielikuvia suomalaisuudesta omassa markkinoinnissaan. Koska tarkastelun kohteena ovat diskurssit sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus tapaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4, teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii kriittinen diskurssintutkimus. Siin\u00e4 kielt\u00e4 tarkastellaan sosiaalisessa kontekstissaan, jolloin tutkimuksessa voidaan ottaa huomioon niin kielen piirteiden analysointi kuin kielenk\u00e4ytt\u00f6tapojen kyky rakentaa ja muokata ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4 yhteiskuntaa ja sen normeja.\n\nTutkimuksen aineistona toimii nelj\u00e4 Valion mainosvideota, joista kaksi on suomenkielisi\u00e4 ja kaksi englanninkielisi\u00e4. J\u00e4lkimm\u00e4iset on tarkoitettu kansainv\u00e4liseen levitykseen. Suomenkielisist\u00e4 mainoksista toinen mainostaa tietty\u00e4 tuoteperhett\u00e4, toinen Valiota yleisesti. Englanninkieliset mainokset kuuluvat samaan mainoskampanjaan. Aineistosta analysoidaan niin sanavalintoja, visuaalisuutta kuin \u00e4\u00e4nimaailmaakin riippuen siit\u00e4, mitk\u00e4 asiat ovat analyysin kannalta olennaisia. Samankaltaiset huomiot kootaan yhteen, ja niiden kautta muodostetaan diskurssi. Jokainen l\u00f6ydetty diskurssi on jollain tavalla liitett\u00e4viss\u00e4 suomalaiseen identiteettiin.\n\nTutkimuksessa esiintyy kolme suomalaisuutta representoivaa diskurssia: luontodiskurssi, luottamusdiskurssi ja kylm\u00e4, karu maa -diskurssi. Luontodiskurssissa luontoa tuodaan l\u00e4helle tuotetta joko puhumalla tai n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 maisemia koskemattomasta, puhtaasta luonnosta sek\u00e4 painottamalla jalostetun tuotteen luonnollisuutta. Siin\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 suomalaisille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 luontoa ett\u00e4 kansainv\u00e4lisesti tunnettua suomalaisen luonnon puhtautta. Mainoksen kohdeyleis\u00f6st\u00e4 riippuen luottamusdiskurssissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n joko kotimaisuutta tai suomalaisuutta sek\u00e4 perhett\u00e4 tai pitk\u00e4\u00e4 kokemusta luotettavuuden ja laadun takeena. Kylm\u00e4, karu maa -diskurssi esiintyy vain kansainv\u00e4lisiss\u00e4 mainoksissa, ja siin\u00e4 keski\u00f6ss\u00e4 on Suomen pohjoisen sijainnin painottaminen. Jokainen l\u00f6ytyneist\u00e4 diskursseista yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 jo olemassa olevaa k\u00e4sityst\u00e4 suomalaisuudesta, jossa luonto on puhdas, luotettavuus korkea ja ihmiset sisukkaita el\u00e4ess\u00e4\u00e4n kylmien ja pimeiden talvien keskell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-11T05:52:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-11T05:52:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMaitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta\u201d : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305112973", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86c54bae-968f-4a8e-84c3-613966157d14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305112973.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ora, Maria ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 diskurssi mainokset suomalaisuus representaatio
title ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
title_full ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
title_fullStr ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
title_full_unstemmed ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
title_short ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta”
title_sort maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta suomalaisuuden diskurssit valio oy n mainosvideoissa
title_sub suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
title_txtP ”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
topic kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 diskurssi mainokset suomalaisuus representaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssi kriittinen diskurssintutkimus mainokset representaatio suomalaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305112973
work_keys_str_mv AT oramaria maitoapuhtaimmastasuomalaisestaluonnostasuomalaisuudendiskurssitvaliooynmainosvideoissa