Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen lukuinto kattoi lukukiinnostuksen sekä itsenäisen lukemisen määrän. Tutkimuksen ain...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakola, Anna-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86837
_version_ 1826225711515435008
author Hakola, Anna-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakola, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakola, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakola, Anna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen lukuinto kattoi lukukiinnostuksen sekä itsenäisen lukemisen määrän. Tutkimuksen aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta ja osallistujia oli tässä tutkimuksessa 378. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin esikoulussa mitattu kodin lukuympäristö ennustaa lapsen lukukiinnostusta luokilla 1–2. Korrelaatiotarkastelujen tulosten pohjalta voi todeta, ettei yhtei-nen lukeminen tai lukemaan opettaminen ole yhteydessä lapsen lukukiinnostukseen kummallakaan mitatulla luokka-asteella. Toisessa tutkimuskysymyksessä haluttiin selvittää, missä määrin kodin lukuympäristö ennustaa lapsen itsenäisen lukemisen määrää vanhemman raportoimana luokilla 1–4. Lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että sekä yhteinen lukeminen että lukemaan opettaminen ennustivat lapsen itsenäisen lukemisen määrää positiivisesti luokilla 1–3. Luokalla 4 tilastollisesti merkitsevä omavaikutus oli vain yhteisellä lukemisella. Tutkimuksen johtopäätös on, että yhteinen lukeminen ja lukemaan opettaminen kotona kannattaa, koska mitä enemmän lapsen kanssa on luettu ja mitä enemmän lasta on opetettu lukemaan, sitä enemmän lapsi myös itse lukee kouluiässä. Vanhempia tulisi informoida kodin lukuympäristön merkityksestä lapsen itsenäisen lukemisen määrään.
first_indexed 2023-05-10T20:55:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakola, Anna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-10T05:42:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-10T05:42:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteytt\u00e4 lapsen lukuintoon luokilla 1\u20134. Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n m\u00e4\u00e4riteltiin koostuvan yhteisest\u00e4 lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen lukuinto kattoi lukukiinnostuksen sek\u00e4 itsen\u00e4isen lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n. Tutkimuksen aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta ja osallistujia oli t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa 378.\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin esikoulussa mitattu kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 ennustaa lapsen lukukiinnostusta luokilla 1\u20132. Korrelaatiotarkastelujen tulosten pohjalta voi todeta, ettei yhtei-nen lukeminen tai lukemaan opettaminen ole yhteydess\u00e4 lapsen lukukiinnostukseen kummallakaan mitatulla luokka-asteella. \nToisessa tutkimuskysymyksess\u00e4 haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 ennustaa lapsen itsen\u00e4isen lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 vanhemman raportoimana luokilla 1\u20134. Lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 yhteinen lukeminen ett\u00e4 lukemaan opettaminen ennustivat lapsen itsen\u00e4isen lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 positiivisesti luokilla 1\u20133. Luokalla 4 tilastollisesti merkitsev\u00e4 omavaikutus oli vain yhteisell\u00e4 lukemisella.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 yhteinen lukeminen ja lukemaan opettaminen kotona kannattaa, koska mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsen kanssa on luettu ja mit\u00e4 enemm\u00e4n lasta on opetettu lukemaan, sit\u00e4 enemm\u00e4n lapsi my\u00f6s itse lukee koului\u00e4ss\u00e4. Vanhempia tulisi informoida kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n merkityksest\u00e4 lapsen itsen\u00e4isen lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-10T05:42:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-10T05:42:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukukiinnostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsen\u00e4inen lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esikoulussa mitatun kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1\u20134", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305102918", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86837
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/730ccfca-1078-4764-bfd9-3283da0304cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305102918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakola, Anna-Maria Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4 kodin lukuympäristö lukuinto lukukiinnostus itsenäinen lukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lapset (ikäryhmät) koti koululaiset lukuharrastus
title Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
title_full Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
title_fullStr Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4 Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
title_full_unstemmed Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4 Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
title_short Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
title_sort esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1 4
title_txtP Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
topic kodin lukuympäristö lukuinto lukukiinnostus itsenäinen lukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lapset (ikäryhmät) koti koululaiset lukuharrastus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education itsenäinen lukeminen kodin lukuympäristö koti koululaiset lapset (ikäryhmät) lukeminen lukuharrastus lukuinto lukukiinnostus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86837 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305102918
work_keys_str_mv AT hakolaannamaria esikoulussamitatunkodinlukuympäristönyhteyslapsenlukuintoonluokilla14