"Puhun nyt omasta kokemuksestani..." ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Noomi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86836
_version_ 1826225807829237760
author Kinnunen, Noomi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kinnunen, Noomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kinnunen, Noomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kinnunen, Noomi
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koostuu 21 oppitunnilla kirjoitetusta mielipidetekstistä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytettiin Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan viisiportaista argumentaatioanalyysimallia soveltuvin osin sekä Anneli Kauppisen ja Leena Laurisen mielipidetekstin rakennemallia. Aihe on ajankohtainen, sillä nykypäivänä aktiivisen kansalaisen on kyettävä ilmaisemaan mielipiteensä ja perustelemaan sen sekä kirjallisesti että suullisesti. On myös välttämätöntä pystyä tarkastelemaan kriittisesti vastakkaisia näkemyksiä. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva työelämään valmistautuva nuori tarvitsee taitoja, joiden kautta voi vaikuttaa itseensä ja yhteisöään koskeviin asioihin. Lisäksi yhä useampi ammatillisen tutkinnon suorittanut hakeutuu jatko-opiskelemaan korkeakouluun. Monipuolinen argumentointi kuuluu tekstitaitoihin – kykyyn tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä eri kontekstissa. Näitä taitoja tarvitaan kasvavassa määrin opiskelu- ja työelämässä. Aineistosta nousi esiin sekä rakenteellisia että sisällöllisiä analyysikeinoja. Miltei kaikissa teksteissä noudatettiin rakennemallia, jota oppitunnilla annettu ohjeistus pitkälti mukaili. Teksteistä löytyi usein yksi pääväite perusteluineen. Suosituimpia argumentointikeinoja olivat järkeen ja yleiseen etuun tai haittaan vetoaminen, kun taas tunteeseen ja yksilön etuun tai haittaan viitattiin hieman vähemmän. Omaa kokemusta käytettiin yleensä tunteeseen vetoamisen yhteydessä. Ohje tai toive esitettiin myös joissakin teksteissä.
first_indexed 2023-05-10T20:55:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jarva, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Noomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-10T05:40:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-10T05:40:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteiss\u00e4. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4 ja rakenteellisia keinoja opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteiss\u00e4. Tutkimusaineisto koostuu 21 oppitunnilla kirjoitetusta mielipidetekstist\u00e4. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytettiin Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan viisiportaista argumentaatioanalyysimallia soveltuvin osin sek\u00e4 Anneli Kauppisen ja Leena Laurisen mielipidetekstin rakennemallia.\n\nAihe on ajankohtainen, sill\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 aktiivisen kansalaisen on kyett\u00e4v\u00e4 ilmaisemaan mielipiteens\u00e4 ja perustelemaan sen sek\u00e4 kirjallisesti ett\u00e4 suullisesti. On my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 pysty\u00e4 tarkastelemaan kriittisesti vastakkaisia n\u00e4kemyksi\u00e4. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n valmistautuva nuori tarvitsee taitoja, joiden kautta voi vaikuttaa itseens\u00e4 ja yhteis\u00f6\u00e4\u00e4n koskeviin asioihin. Lis\u00e4ksi yh\u00e4 useampi ammatillisen tutkinnon suorittanut hakeutuu jatko-opiskelemaan korkeakouluun. Monipuolinen argumentointi kuuluu tekstitaitoihin \u2013 kykyyn tuottaa ja tulkita erilaisia tekstej\u00e4 eri kontekstissa. N\u00e4it\u00e4 taitoja tarvitaan kasvavassa m\u00e4\u00e4rin opiskelu- ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. \n\nAineistosta nousi esiin sek\u00e4 rakenteellisia ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4 analyysikeinoja. Miltei kaikissa teksteiss\u00e4 noudatettiin rakennemallia, jota oppitunnilla annettu ohjeistus pitk\u00e4lti mukaili. Teksteist\u00e4 l\u00f6ytyi usein yksi p\u00e4\u00e4v\u00e4ite perusteluineen. Suosituimpia argumentointikeinoja olivat j\u00e4rkeen ja yleiseen etuun tai haittaan vetoaminen, kun taas tunteeseen ja yksil\u00f6n etuun tai haittaan viitattiin hieman v\u00e4hemm\u00e4n. Omaa kokemusta k\u00e4ytettiin yleens\u00e4 tunteeseen vetoamisen yhteydess\u00e4. Ohje tai toive esitettiin my\u00f6s joissakin teksteiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-10T05:40:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-10T05:40:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielipideteksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Puhun nyt omasta kokemuksestani...\" : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305102917", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86836
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0651c5a7-0ad5-4b82-8d33-844a2ebcbd30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305102917.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Noomi "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä mielipideteksti Suomen kieli Finnish 309 genret argumentointi ammatillinen koulutus retoriikka opiskelijat
title "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_full "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_fullStr "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_full_unstemmed "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_short "Puhun nyt omasta kokemuksestani..."
title_sort puhun nyt omasta kokemuksestani ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_sub ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
title_txtP "Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
topic mielipideteksti Suomen kieli Finnish 309 genret argumentointi ammatillinen koulutus retoriikka opiskelijat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus argumentointi genret mielipideteksti opiskelijat retoriikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305102917
work_keys_str_mv AT kinnunennoomi puhunnytomastakokemuksestaniammatillistenopiskelijoidenargumentointikeinotmielipid