"Puhun nyt omasta kokemuksestani..." ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Noomi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86836
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koostuu 21 oppitunnilla kirjoitetusta mielipidetekstistä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytettiin Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan viisiportaista argumentaatioanalyysimallia soveltuvin osin sekä Anneli Kauppisen ja Leena Laurisen mielipidetekstin rakennemallia. Aihe on ajankohtainen, sillä nykypäivänä aktiivisen kansalaisen on kyettävä ilmaisemaan mielipiteensä ja perustelemaan sen sekä kirjallisesti että suullisesti. On myös välttämätöntä pystyä tarkastelemaan kriittisesti vastakkaisia näkemyksiä. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva työelämään valmistautuva nuori tarvitsee taitoja, joiden kautta voi vaikuttaa itseensä ja yhteisöään koskeviin asioihin. Lisäksi yhä useampi ammatillisen tutkinnon suorittanut hakeutuu jatko-opiskelemaan korkeakouluun. Monipuolinen argumentointi kuuluu tekstitaitoihin – kykyyn tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä eri kontekstissa. Näitä taitoja tarvitaan kasvavassa määrin opiskelu- ja työelämässä. Aineistosta nousi esiin sekä rakenteellisia että sisällöllisiä analyysikeinoja. Miltei kaikissa teksteissä noudatettiin rakennemallia, jota oppitunnilla annettu ohjeistus pitkälti mukaili. Teksteistä löytyi usein yksi pääväite perusteluineen. Suosituimpia argumentointikeinoja olivat järkeen ja yleiseen etuun tai haittaan vetoaminen, kun taas tunteeseen ja yksilön etuun tai haittaan viitattiin hieman vähemmän. Omaa kokemusta käytettiin yleensä tunteeseen vetoamisen yhteydessä. Ohje tai toive esitettiin myös joissakin teksteissä.