Yhteenveto: | Opettajan työ on muutoksessa, mikä on tuonut työhön uusia vaatimuksia. Opettajien työhyvinvointia voidaan tukea työn voimavarojen avulla. Kyläkoulun
opettajien työ on erityislaatuista. Sen tutkiminen on kyläkoulujen kiihtyvien
lakkautusten vuoksi juuri nyt tärkeää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on
selvittää kyläkoulun opettajien kokemuksia kyläkoulusta kumpuavista työn
voimavaroista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen narratiivinen
aineisto kerättiin tarinoiden muodossa. Aineisto kerättiin joulukuun 2022 ja
helmikuun 2023 välisenä aikana, ja se muodostui 13 kyläkoulun opettajien
kirjoittamasta tarinasta. Aineiston narratiivien analyysi toteutettiin
aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, ja narratiivinen analyysi muodostamalla
kaksi tyyppitarinaa.
Kyläkoulun opettajien merkittävimmät työn voimavarat liittyivät toimiviin
sosiaalisiin suhteisiin. Toiseksi suurin työn voimavarojen ryhmä oli pieni ja
toimiva kouluyhteisö. Opettajan työn voimavaroja olivat myös monipuoliset
oppimistavat ja -ympäristöt. Voimavarojen lisäksi opettajat kirjoittivat työn
vaatimuksista, kuten henkilöstön ja oppilasmäärän vähyydestä. Joitakin
kyläkoulun opettajien työn tekijöitä mainittiin sekä työn voimaraksi että
vaatimukseksi.
Tuloksina esitetyistä kyläkoulun opettajien voimavaroista osa on
liitettävissä erityisesti kyläkoulun piirteiksi, mutta luonnollisesti monet
tutkimuksessamme esille tulleista voimavaroista voivat esiintyä myös muissa
kuin kyläkouluissa.
|