Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien kokemusten pohjalta. Tutkimuksessamme hyödynsimme fenomenologis-hermeneuttista lähe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muittari, Olli, Pelamo, Jesse
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86818
_version_ 1826225700165648384
author Muittari, Olli Pelamo, Jesse
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muittari, Olli Pelamo, Jesse Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muittari, Olli Pelamo, Jesse Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muittari, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien kokemusten pohjalta. Tutkimuksessamme hyödynsimme fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Haastattelimme viittä 3–10 vuotta työskennellyttä luokan-opettajaa. Toteutimme haastattelut tammi- helmikuussa vuonna 2023. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että enemmistö haastateltavista koki oman työhyvinvointinsa hyväksi ja sen olevan riittävällä tasolla oman jaksamisensa kannalta. Toisaalta osa haastateltavista ei kuitenkaan kokenut työhyvinvointiaan riittäväksi. Työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi nousivat työyhteisö ja kollegat, vapaa-aika, esihenkilön rooli ja oppilaat. Heikentäviksi tekijöiksi muodostuivat oppilaiden häiriökäyttäytyminen, työmäärä, kiire ja resurssit. Työhyvinvointi näyttäytyy usein valtamediassa negatiivisena ilmiönä. Tutkimus osoitti usean luokanopettajan työhyvinvoinnin olevan riittävä, minkä vuoksi työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on syytä tarkastella myös positiivisesta näkökulmasta. Työhyvinvoinnin kokemus on yksilöllistä, minkä takia on tarkoituksen mukaista pohtia, olisiko esimerkiksi resurssien lisäämisellä ylläpitävä ja parantava vaikutus luokanopettajien työhyvinvointiin nykyisessä tilanteessa.
first_indexed 2023-05-09T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muittari, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelamo, Jesse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-09T08:00:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-09T08:00:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86818", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta luokanopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin t\u00e4m\u00e4nhetkisest\u00e4 tilasta. T\u00e4m\u00e4n ohella selvitimme ty\u00f6-hyvinvointia edist\u00e4vi\u00e4 ja heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 luokanopettajien kokemusten pohjalta. Tutkimuksessamme hy\u00f6dynsimme fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Haastattelimme viitt\u00e4 3\u201310 vuotta ty\u00f6skennellytt\u00e4 luokan-opettajaa. Toteutimme haastattelut tammi- helmikuussa vuonna 2023. Aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksemme tulokset osoittivat, ett\u00e4 enemmist\u00f6 haastateltavista koki oman ty\u00f6hyvinvointinsa hyv\u00e4ksi ja sen olevan riitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tasolla oman jaksamisensa kannalta. Toisaalta osa haastateltavista ei kuitenkaan kokenut ty\u00f6hyvinvointiaan riitt\u00e4v\u00e4ksi. Ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi nousivat ty\u00f6yhteis\u00f6 ja kollegat, vapaa-aika, esihenkil\u00f6n rooli ja oppilaat. Heikent\u00e4viksi tekij\u00f6iksi muodostuivat oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen, ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4, kiire ja resurssit. \nTy\u00f6hyvinvointi n\u00e4ytt\u00e4ytyy usein valtamediassa negatiivisena ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimus osoitti usean luokanopettajan ty\u00f6hyvinvoinnin olevan riitt\u00e4v\u00e4, mink\u00e4 vuoksi ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 on syyt\u00e4 tarkastella my\u00f6s positiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6hyvinvoinnin kokemus on yksil\u00f6llist\u00e4, mink\u00e4 takia on tarkoituksen mukaista pohtia, olisiko esimerkiksi resurssien lis\u00e4\u00e4misell\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4 ja parantava vaikutus luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointiin nykyisess\u00e4 tilanteessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-09T08:00:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-09T08:00:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista ja ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305092901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86818
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3893e86-3dd7-45dc-9f70-1787863dbd35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305092901.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muittari, Olli Pelamo, Jesse Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työtyytyväisyys
title Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_full Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_short Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_sort luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työtyytyväisyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat työhyvinvointi työtyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86818 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305092901
work_keys_str_mv AT muittariolli luokanopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinnistajatyöhyvinvointiinvaikuttavistatekijöist