Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan. Tämän laadullisen tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kotola, Reetta, Nieminen , Amanda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816
_version_ 1826225696212516864
author Kotola, Reetta Nieminen , Amanda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotola, Reetta Nieminen , Amanda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotola, Reetta Nieminen , Amanda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotola, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli luokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Ei-toivotulle käyttäytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyivät ylimääräiseen äänentuottoon, luvattomaan liikehdintään sekä uhmakkaaseen ja väkivaltaiseen toimintaan. Toivotun käyttäytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ympärille. Näihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa työskentelyssä sekä kohtaaminen. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun käyttäytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin myös uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja. Tutkimus osoitti, kuinka tärkeää jo työssä olevien opettajien sekä opettajaksi opiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja.
first_indexed 2023-05-09T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotola, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen , Amanda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-09T07:48:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-09T07:48:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ei-toivottu\nk\u00e4ytt\u00e4ytyminen ilmenee luokassa sek\u00e4 miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 luokassaan.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli\nluokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nEi-toivotulle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyiv\u00e4t\nylim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen \u00e4\u00e4nentuottoon, luvattomaan liikehdint\u00e4\u00e4n sek\u00e4 uhmakkaaseen ja\nv\u00e4kivaltaiseen toimintaan. Toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ymp\u00e4rille. N\u00e4ihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa ty\u00f6skentelyss\u00e4 sek\u00e4 kohtaaminen.\nTutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin my\u00f6s uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja.\nTutkimus osoitti, kuinka t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jo ty\u00f6ss\u00e4 olevien opettajien sek\u00e4 opettajaksi\nopiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen keinoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-09T07:48:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-09T07:48:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisluokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukijoina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305092899", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86816
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e6ef534-1e70-4a16-9110-512487e82897\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305092899.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotola, Reetta Nieminen , Amanda Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina erityisluokanopettaja toivottu käyttäytyminen käyttäytymisen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 positiivinen pedagogiikka oppilaat opettajat käyttäytyminen alakoulu opetus erityisopetus luokanopettajat
title Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_full Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_fullStr Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_full_unstemmed Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_short Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_sort alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
title_txtP Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
topic erityisluokanopettaja toivottu käyttäytyminen käyttäytymisen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education 101 positiivinen pedagogiikka oppilaat opettajat käyttäytyminen alakoulu opetus erityisopetus luokanopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu erityisluokanopettaja erityisopetus käyttäytyminen käyttäytymisen tukeminen luokanopettajat opettajat opetus oppilaat positiivinen pedagogiikka toivottu käyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305092899
work_keys_str_mv AT kotolareetta alakoulunopettajatoppilaidentoivotunkäyttäytymisentukijoina