Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan. Tämän laadullisen tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kotola, Reetta, Nieminen , Amanda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli luokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Ei-toivotulle käyttäytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyivät ylimääräiseen äänentuottoon, luvattomaan liikehdintään sekä uhmakkaaseen ja väkivaltaiseen toimintaan. Toivotun käyttäytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ympärille. Näihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa työskentelyssä sekä kohtaaminen. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun käyttäytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin myös uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja. Tutkimus osoitti, kuinka tärkeää jo työssä olevien opettajien sekä opettajaksi opiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja.